Citat:
Ursprungligen postat av
Coinrunner
ph-skalan ligger som bekant på 1-14. Där ettan representerar det suraste och fjorton det mest basiska.
Så är det - som bekant - inte alls. Det är däremot ovanligt med värden utanför detta intervall, men är det riktigt surt kan det till och med vara negativt pH.
Citat:
Jag kan väl tänka mig att en discofitta ligger på en trea, gränsande fyra. Sticker man in fingret i en etta så är det bara skelettet som kommer ut igen.
Nåja. Du behöver knappast oroa dig för att råka ut för en etta, och jag tvivlar rätt starkt på att något fitta är nere på en trea.
Citat:
Den optimala fittan ligger på en stadig sjua. Dock ändå rätt anonym. Ni som vill ha den charmiga könsdoften bör leta efter en femma eller sexa.
En fitta med pH 7 är inte frisk. Det ska vara lätt surt där. I annat fall är något fel.
Citat:
Min fråga gäller dock den basiska sidan av detta. Hur skulle en 14-fitta te sig? Finns här någon kemist som kan tända ett ljus i detta dunkel så vore jag tacksam.
Behövs väl ingen kemist för att tala om vilka hemska följder det skulle bli av pH 14? Allt skulle frätas sönder.