2016-07-08, 11:06
Medlem
Hej förra sommaren sålde jag fonder för ca. 100000 kr. Tänkte inte på att ta med det i deklarationen och har inte fått någon räkning på det vad kan hända?
Citera
2016-07-08, 11:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Hej förra sommaren sålde jag fonder för ca. 100000 kr. Tänkte inte på att ta med det i deklarationen och har inte fått någon räkning på det vad kan hända?

Du får ingen räkning. Det brukar i 99% av fallen vara förtryckt i din deklaration och dras direkt som kapitalvinst eller förlust. Det är bara några fonder som inte är redovisade och de är väldigt ovanliga.
Har själv aldrig under 25 år aldrig köpt/sålt en fond som jag skulle deklarerat själv.

Kollade du inte din deklaration? Gå in och gör det på skatteverket. Där kommer du se om du skattat för fonderna.
Citera
2016-07-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du får ingen räkning. Det brukar i 99% av fallen vara förtryckt i din deklaration och dras direkt som kapitalvinst eller förlust. Det är bara några fonder som inte är redovisade och de är väldigt ovanliga.
Har själv aldrig under 25 år aldrig köpt/sålt en fond som jag skulle deklarerat själv.

Kollade du inte din deklaration? Gå in och gör det på skatteverket. Där kommer du se om du skattat för fonderna.

Ok tack vad menar du med att fonderna är väldigt ovanliga?
Citera
2016-07-08, 12:03
Medlem
M86As avatar
Så här säger skatteverket:
Citat:
Fondbolagen som förvaltar fonderna, eller din bank, lämnar kontrolluppgift på kapitalvinst eller kapitalförlust vid försäljningen. Det gäller svenska fonder och sådana utländska fonder som administreras av svenska fondbolag. Uppgifterna är förtryckta på din deklarationsblankett.

Godtar du beräkningen behöver du inte göra en egen beräkning.

Om du har sålt andra värdepapper, t.ex. aktier, kan du behöva korrigera de förtryckta uppgifterna. Du måste då själv summera ihop vinster och/eller förluster från K-blanketterna med de förtryckta vinsterna eller förlusterna och skriva in detta på huvudblanketten. Om du deklarerar via e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, förs beloppen över till deklarationsblanketten automatiskt.
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/forsaljningavvardepapper/privatforsaljningvardepapperfaq/jagharsaltfondandelarhurskajagdeklareraforsaljning en.5.18e1b10334ebe8bc8000119271.html

Som sagt så skall det vara förtryckt i deklarationen att du sålt dina fonder och som Diablo1118 skrev, så har inte jag heller varit med om att försäljningen inte varit medtagen av Skatteverket. Sen har de ju inte alltid full koll på ev vinst eller förlust vid försäljningen, det kan man få komplettera med.

Jag blir lite nyfiken på vad det är för fonder som du sålt? Är det via någon svensk bank du haft dem hos?
Citera
2016-07-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M86A
Så här säger skatteverket:

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/forsaljningavvardepapper/privatforsaljningvardepapperfaq/jagharsaltfondandelarhurskajagdeklareraforsaljning en.5.18e1b10334ebe8bc8000119271.html

Som sagt så skall det vara förtryckt i deklarationen att du sålt dina fonder och som Diablo1118 skrev, så har inte jag heller varit med om att försäljningen inte varit medtagen av Skatteverket. Sen har de ju inte alltid full koll på ev vinst eller förlust vid försäljningen, det kan man få komplettera med.

Jag blir lite nyfiken på vad det är för fonder som du sålt? Är det via någon svensk bank du haft dem hos?
Ja föreningssparbanken (eller vad den nu heter nuförtiden)
Citera
2016-07-08, 14:11
Medlem
M86As avatar
Citat:
Ja föreningssparbanken (eller vad den nu heter nuförtiden)

Antar att du menar Swedbank? Är det banken, eller var det fonden som var Swedbanks (läs Robur fonder)? Vad hette fonden och har du gjort vinst eller förlust på dem?

Vad stod det i deklarationen, för troligtvis har du uppgifterna där!?
Citera
2016-07-08, 17:37
Medlem
DVDGs avatar
Citat:

Räkning hehe

Det finns två alternativ som är troliga här:

1. Du har fått skatten förtryckt i din deklaration, och sedan kvittas det mot återbäringen om du fick sådan eller så kommer du behöva betala tillbaka det.

2. Dina fonder har gått med förlust
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in