Citat:
Ursprungligen postat av
autismus-maximus
Borde inte lösningsmedlet då lösa upp isoleringen också? Detta bör vara det största problemet om du vill sära på kablarna.
Självklart är jag införstådd med att det kommer att lösa upp isoleringen också, men om man tar det i etapper och slutar innan det vidrör just isoleringen, så borde man väl kunna få bort så mycket gummi att man får kablarna lösa och kan ta bort resterande med mildare medel.
Citat:
Ursprungligen postat av
siggesatan
tyvärr finns det inte några genvägar som att använda kemikalier då inget säger att inte innerkabel isoleringen löses upp också
det ända du kan göra (då jag antar att det är ytter isoleringen du vill skala) är att använda en vass hobby kniv. försök ha ett hum om hur tjock isoleringen är. och istället för att dra eggen dvs skära så trycker du med eggen lätt i etapper. du kan emellan åt bända isoleringen med två tänger.
när du är nästan igenom så kan du nästan se det då gummi behandlas med ett ämne som ser ut som ett vitt pulver. ex röd kabel blir lite vitaktig i färgen. den är då så pass tunn att du kan bryta isär isoleringen.
prova och öva på en gammal sladd tills du får in snitsen
Har som du kan se, redan försökt med en vass kniv att få bort en del gummi och känner att
jag kommit till en punkt, där det skulle underlätta att kemiskt få bort resterande.
Att kabelisoleringen blir skadad är egentligen inte en jättefarligt egentligen, då några kablar
är av och ändå behöver lödas ihop och täckas med krympslang.