2016-07-07, 21:25
Medlem
McAns avatar
Hej,

Har lite trubbel med en kabelgenomföring i gummi som hindrar mig
från att sära på ett gäng kablar som behöver omvårdnad.

Vad skall man använda för att på snabbaste sätt få bort så mycket av gummit
som möjligt, utan att till exempel skada isolering till på kablarna. Vill helst inte
pensla på något och stå och vänta hur länge som helst och behöva göra om det
hundra gånger.

Bör gå att få tag i ganska lätt, typ via färghandlare, apotek, jula, biltema, osv.

Bilder:
http://i.imgur.com/Q9mS3vI.jpg
http://i.imgur.com/6pTqYC6.jpg
Senast redigerad av McAn 2016-07-07 kl. 21:32.
Citera
2016-07-07, 22:05
Medlem
autismus-maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAn
Hej,

Har lite trubbel med en kabelgenomföring i gummi som hindrar mig
från att sära på ett gäng kablar som behöver omvårdnad.

Vad skall man använda för att på snabbaste sätt få bort så mycket av gummit
som möjligt, utan att till exempel skada isolering till på kablarna. Vill helst inte
pensla på något och stå och vänta hur länge som helst och behöva göra om det
hundra gånger.

Bör gå att få tag i ganska lätt, typ via färghandlare, apotek, jula, biltema, osv.

Bilder:
http://i.imgur.com/Q9mS3vI.jpg
http://i.imgur.com/6pTqYC6.jpg
Borde inte lösningsmedlet då lösa upp isoleringen också? Detta bör vara det största problemet om du vill sära på kablarna.
Citera
2016-07-07, 22:10
Medlem
siggesatans avatar
tyvärr finns det inte några genvägar som att använda kemikalier då inget säger att inte innerkabel isoleringen löses upp också

det ända du kan göra (då jag antar att det är ytter isoleringen du vill skala) är att använda en vass hobby kniv. försök ha ett hum om hur tjock isoleringen är. och istället för att dra eggen dvs skära så trycker du med eggen lätt i etapper. du kan emellan åt bända isoleringen med två tänger.
när du är nästan igenom så kan du nästan se det då gummi behandlas med ett ämne som ser ut som ett vitt pulver. ex röd kabel blir lite vitaktig i färgen. den är då så pass tunn att du kan bryta isär isoleringen.

prova och öva på en gammal sladd tills du får in snitsen
Citera
2016-07-07, 22:32
Medlem
McAns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autismus-maximus
Borde inte lösningsmedlet då lösa upp isoleringen också? Detta bör vara det största problemet om du vill sära på kablarna.
Självklart är jag införstådd med att det kommer att lösa upp isoleringen också, men om man tar det i etapper och slutar innan det vidrör just isoleringen, så borde man väl kunna få bort så mycket gummi att man får kablarna lösa och kan ta bort resterande med mildare medel.

Citat:
Ursprungligen postat av siggesatan
tyvärr finns det inte några genvägar som att använda kemikalier då inget säger att inte innerkabel isoleringen löses upp också

det ända du kan göra (då jag antar att det är ytter isoleringen du vill skala) är att använda en vass hobby kniv. försök ha ett hum om hur tjock isoleringen är. och istället för att dra eggen dvs skära så trycker du med eggen lätt i etapper. du kan emellan åt bända isoleringen med två tänger.
när du är nästan igenom så kan du nästan se det då gummi behandlas med ett ämne som ser ut som ett vitt pulver. ex röd kabel blir lite vitaktig i färgen. den är då så pass tunn att du kan bryta isär isoleringen.

prova och öva på en gammal sladd tills du får in snitsen
Har som du kan se, redan försökt med en vass kniv att få bort en del gummi och känner att
jag kommit till en punkt, där det skulle underlätta att kemiskt få bort resterande.

Att kabelisoleringen blir skadad är egentligen inte en jättefarligt egentligen, då några kablar
är av och ändå behöver lödas ihop och täckas med krympslang.
Citera
2016-07-08, 00:17
Medlem
autismus-maximuss avatar
Citat:
Självklart är jag införstådd med att det kommer att lösa upp isoleringen också, men om man tar det i etapper och slutar innan det vidrör just isoleringen, så borde man väl kunna få bort så mycket gummi att man får kablarna lösa och kan ta bort resterande med mildare medel.

Har som du kan se, redan försökt med en vass kniv att få bort en del gummi och känner att
jag kommit till en punkt, där det skulle underlätta att kemiskt få bort resterande.

Att kabelisoleringen blir skadad är egentligen inte en jättefarligt egentligen, då några kablar
är av och ändå behöver lödas ihop och täckas med krympslang.

Testa spädd saltsyra, dock kommer detta äta isoleringen ganska fort och dessutom kopparn om saltsyran är varm. Dock är jag ingen expert, men detta borde väl funka.
Senast redigerad av autismus-maximus 2016-07-08 kl. 00:18. Anledning: förklara att mitt förslag kanske borde granskas lite
Citera
2016-07-08, 08:57
Medlem
McAns avatar
Citat:
Testa spädd saltsyra, dock kommer detta äta isoleringen ganska fort och dessutom kopparn om saltsyran är varm. Dock är jag ingen expert, men detta borde väl funka.
Alright, tack för svar!

Verkar gå att köpa 30% teknisk på bland annat k-rauta, skall man späda den, eller skall
man köra den som det är? har ju några lösa bitar jag kan testa med först, men på ett ungefär?

Om man får saltsyran på annan gummi/plast/metall som det inte skall vara på, hur neutraliserar
man den lättast/säkrast? räcker det med vanligt vatten (hur funkar det med SiV? gäller det för
30% eller mer utspätt?), eller skall man försöka torka upp med papper i stället?
Citera
2016-07-08, 10:03
Medlem
Per Plexs avatar
Citat:

Varför borde detta fungera? Gummi har relativt god syrabeständighet. Varm koncentrerad saltsyra har däremot utmärkta egenskaper för att lösa upp kläder, hud, ögon mm.
Dessutom kommer syran garanterat tränga in runt kopparen i kablarna och skapa ett framtida korrosionsproblem.

Det är svårt att veta vilken typ av gummi den där genomföringen i är gjord av, men etylacetat är väldigt effektivt för att lösa upp syntetiskt gummi och många plastmaterial. Annars borde aceton kunna fungera.
Citera
2016-07-08, 10:11
Medlem
GalFisks avatar
Saltsyra är inte särskilt effektivt mot gummi. Aceton eller kolväten kan fungera mot vissa sorters gummi. Eftersom det är i en bil, där gummit kan utsättas för lite av varje när det gäller kolväten, är det sannolikt av en kemikalieresistent sort.
Citera
2016-07-08, 13:37
Medlem
McAns avatar
Jahaja!

Köper en liter aceton och testar på lösa bitar jag har och ser om man uppnår den effekten jag önskar.

Tack för svaren!
Citera
2016-07-15, 11:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jahaja!

Köper en liter aceton och testar på lösa bitar jag har och ser om man uppnår den effekten jag önskar.

Tack för svaren!
Hur har det gått med detta? Det finns ju så många sorters gummi men jag skulle gissa på att det svarta gegget runt trådarna är polyuretangummi vilket är en vanlig elastomer i bilindustrin. Nu finns det många olika sorters PU och alla är tämligen svåra att lösa upp. Lite googling på "dissolve polyurethane" ger bl a tipset dimetylformamid men det lär du inte hitta i färgaffären precis.

Jag tror att vad det än är så lär du inte som privatperson kunna köpa något som löser upp det effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in