Citat:
Ursprungligen postat av
Xade
Men det kan hända att de biter, släpper och kryper vidare? Eller brukar de sitta fast när de väl bitit?
Hur farligt är TBE? Får ingen uppfattning av 1177.
TBE är dödligt, bums iväg till akuten, ring ambulans direkt, du måste hålla kroppsdelen så still som möjligt.
-eller inte, till 99.5% kan jag lova dig att den inte bitit sig fast och släppt utan enbart kravlat omkring på dig. Fästingar kliver på matkällan (i detta fall du), kravlar runt, biter sig fast, suger blod i några dagar, trillar av när de är mätta.
Övrigt: TBE är farligt men rätt ovanligt, borelia är vanligare och även det kan vara allvarligt men inte geller det är jättevanligt. För att lugna dig ytterligare så kan jag nämna att jag snittar kanske mellan 50 och 100 fästingar per år som biter fast, jag har haft borelia en gång. Otur kan mn givetvis ha och få det på första men det är inte aktuellt i ditt fall eftersom den inte bet sig fast. Ju mindre fästing desto mindre risk för borrelia och TBE.
Ännu mera övrigt: får du en fästing så ta en pincett, kläm åt odjuret så nära huden som möjligt och dra försiktigt rätt ut så brukar de lossna. Skippa olja, smör och att vrida på dem som vissa tipsar om, det ställer bara till det och huvudet kan bli kvar på dig. Blir huvudet kvar så försök pilla loss det med en pincett, ta lite salubrin och låt det läka ut, kommer klia lite men oftast inget värre.