2016-07-07, 18:19
Medlem
Tidigare idag klidade det till på benet, då såg jag en fästing som kröp där.

Jag tog den och mosade den direkt, MEN eftersom det kliade, kan den ha bitit mig snabbt?

Jag ser inget bitmärke än och den kan max ha suttit i några sekunder, max någon minut.

Finns det ändå risk att jag smittats av något?

Framför allt TBE jag är orolig för.

Spelar det roll hur länge de sitter? Jag bor i ett område där enligt 1177 tbe är ovanligt men man vet aldrig
Citera
2016-07-07, 18:24
Medlem
Marionettes avatar
Om den klättrade har den inte bitit sig fast.
Citera
2016-07-07, 18:27
Medlem
Grejen är, kan den bitit, sen släppt och klättrat vidare?

Jag vet mycket lite om djuret.
Citera
2016-07-07, 18:43
Medlem
Kilimans avatar
Risk finns alltid men den är allt liten, speciellt om den inte ens satt fast i mer än 1 min och i ett område där risken är liten. Om jag inte minns rätt så står det på 1177 att tiden spelar roll när det gäller smittöverföringen men kanske bara gällde borelia..
Citera
2016-07-07, 18:53
Medlem
Men det kan hända att de biter, släpper och kryper vidare? Eller brukar de sitta fast när de väl bitit?

Hur farligt är TBE? Får ingen uppfattning av 1177.
Citera
2016-07-07, 18:57
Medlem
Knasibass avatar
Chilla för fan, den lär inte ha bitit dig. TBE är väldigt ovanligt dessutom.

/Har haft massor av fästingar och aldrig blivit dålig.
Senast redigerad av Knasibas 2016-07-07 kl. 18:59.
Citera
2016-07-07, 19:18
Medlem
Mjo, borde chilla.

Men vore najs om någon "expert" kunde ge ett svar om "bita-släppa-bita" gäller för fästingar.
Citera
2016-07-07, 19:26
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Men det kan hända att de biter, släpper och kryper vidare? Eller brukar de sitta fast när de väl bitit?

Hur farligt är TBE? Får ingen uppfattning av 1177.

TBE är dödligt, bums iväg till akuten, ring ambulans direkt, du måste hålla kroppsdelen så still som möjligt.

-eller inte, till 99.5% kan jag lova dig att den inte bitit sig fast och släppt utan enbart kravlat omkring på dig. Fästingar kliver på matkällan (i detta fall du), kravlar runt, biter sig fast, suger blod i några dagar, trillar av när de är mätta.

Övrigt: TBE är farligt men rätt ovanligt, borelia är vanligare och även det kan vara allvarligt men inte geller det är jättevanligt. För att lugna dig ytterligare så kan jag nämna att jag snittar kanske mellan 50 och 100 fästingar per år som biter fast, jag har haft borelia en gång. Otur kan mn givetvis ha och få det på första men det är inte aktuellt i ditt fall eftersom den inte bet sig fast. Ju mindre fästing desto mindre risk för borrelia och TBE.

Ännu mera övrigt: får du en fästing så ta en pincett, kläm åt odjuret så nära huden som möjligt och dra försiktigt rätt ut så brukar de lossna. Skippa olja, smör och att vrida på dem som vissa tipsar om, det ställer bara till det och huvudet kan bli kvar på dig. Blir huvudet kvar så försök pilla loss det med en pincett, ta lite salubrin och låt det läka ut, kommer klia lite men oftast inget värre.
Senast redigerad av felstavadd 2016-07-07 kl. 19:30.
Citera
2016-07-07, 22:19
Medlem
alexdahls avatar
Hade en fästing i ljumsken för något år sen och drog bort den och elda upp fanskapet! Var lite röd runt om några dagar sedan försvann bettet helt och var helt frisk du nojjar bara upp dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in