2016-07-06, 07:31
Medlem
Min mamma har gjort cellprov av livmodertappen nyligen som visade på cellförändringar,hon är 57....ska gå på ny undersökning inom 1-4 månader

är mer nervös än hon,hur ofta är detta cancer?
Citera
2016-07-06, 08:45
Medlem
MissTravels avatar
Cellförändringar kan vara jättemånga olika saker. Det behöver absolut inte vara cancer.
Ofta kan det vara ofarliga bakterier som orsakar förändringarna, man kan ha haft svamp upprepade gånger som visar förändringar i cellerna.
Anledningen till varför man är så himla noga med att göra cellprov är ju för att det faktiskt förekommer att kvinnor får livmoderhalscancer, men eftersom det är så bra kontroller hela tiden och därför upptäcks i god tid i de flesta fall så behöver man inte oroa sig.

Högst troligt är det inte cancer. Men om ni ändå går och oroar er för det så får ni tänka att det är himla bra att det upptäckts tidigt eftersom det då ordnar sig fint!
Citera
2016-07-06, 11:32
Medlem
Doleos avatar
Jag har haft cellförändringar, det är jättebra att hitta de på ett så tidigt stadium. Jag fick gå igenom en enkel operation, konisering tror jag det heter, de skär bort en del av livmodershalsen, den del där cellförändringarna brukar finnas. Hela proceduren tog max 5 timmar, från inläggning till utskrivning, inga problem efteråt förutom en lätt mensblödning. Så oroa dig inte, jag hade cellförändringar flera gånger innan de beslutade sig för att operera.
Citera
2016-07-06, 11:35
Medlem
Pecanpies avatar
Jag har varit med om precis samma sak som Doleo, för ca tre år sen. Har sen dess kollat mig årligen men helt utan nya cellförändringar.
Citera
2016-07-06, 17:51
Medlem
drArsMoriendis avatar
Livmoderhalscancer är ju en malignifierad vårta, inte helt olikt de vårtor du har på händer och fötter ibland. Alla vårtor är i princip en klump celler som ser konstiga ut och växer i ett konstigt mönster, så beteckningen "cellförändringar" inkluderar även alla vårtor som inte är cancer. Vårtor är självklart mycket mycket vanligare än cancer; minoriteten som kan bli cancer blir det först efter flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in