Även Göteborgs-Posten skriver om rättegången, utdragen nedan är ur en artikel artikel från 15 augusti.
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/%C3%A5klagaren-om-motivet-200-000-kronor-1.4534133
Citat:
Den misstänkte mannens och hans hustrus ekonomi är viktig bevisning, enligt åklagaren. I en sammanställning av deras ekonomi syns en stor ökning av utgifterna under sommaren 2015. Från att ha ledat på omkring 20 000 kronor i månaden ökade de till 235 000 kronor mellan maj och juli.
[...]
Mannen påstår att han sparat pengar och att det var bestämt att de vid just denna tidpunkt skulle börja spendera dessa pengar.
[...]
Och kvinnan har i polisförhör sagt att hon fått pengarna från sin familj.
För att styrka åtalet har åklagaren både teknisk bevisning och vitten. Till den pågående rättegången har hon kallat nästan 50 vittnen som ska berätta om hur offret levde, när de senast såg honom, iakttagelser kring tidpunkten för mordet, om relationen mellan offret och den åtalade mannen, hur de åtalade plötsligt började strö pengar kring sig och så vidare.
Men det finns också bevisning i form av hemliga avlyssningar som polisen gjort. Och i dessa inspelningar hörs, vad åklagaren menar är, mannens erkännande: "Han dog. Jag tog livet av han. Ursäkta mig", hörs hur mannen säger till sig själv i en inspelning.
[...]
I en tredje inspelning hörs hur mannen säger: "Jag la han i soptunnan, det var bråttom".
– Ja, jag vet inte, som sagt var, vad det är för någonting. Det kan vara en felformulering, att jag har slängt någonting kanske. Jag vet inte, försvarade sig mannen.
[...]
– Han har rimliga förklaringar till samtliga av åklagarens påståenden, har mannens advokat Leif Silbersky sagt.
Rättegången skulle ha startat tidigare men ställdes in på grund av sjukdom men nu pågår den som sagt. Den är planerad att pågå augusti ut.
Att säga att det är rimliga förklaringar, som Silbersky gör, får mig att häpna. Är det verkligen att försvara förklaringarna som är bästa taktiken? Eller är det mer för att förväntas vara aktiv i rättssalen och han inte har något annat att säga?