Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-28, 11:56
  #25
Medlem
Uschlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Ensam tar sig bara så långt.
Och där upptäcks det.
Nästa steg är kollektivet.
Tillsammans är långt starkare än individen.

Ja, tillsammans kan vara mycket starkare än individen.

Men detta "tillsammans" måste vara en grupp av liktänkande skulle jag vilja påstå, alltså andra individer som liksom jag värnar om min egen frihet.

VI tillsammans kan ju hjälpa varandra i större mån att bli framgångsrika och samtidigt undvika att bli insnärjda i janten och det kollektivet som i högre grad anammar denna.

Så visst, vi är ju i så fall ett "tillsammans", och om vår samvaro bara består av människor med samma ideologi, där man inom detta kollektiv ogillar janten och inte opererar med denna som en del av helheten, så är ju den typen av gruppering även väldigt positiv för oss som inte i första hand alltid strävar efter det kollektiva.

Det är inte helt ovanligt dock att janten visar sitt tryne på de mest oväntade platser, så om man helt vill vara säker på att vara distansierad från den, så är själv helt klart bästa dräng.

Åtminstone tills man är tillräckligt stålsatt för att kunna med lätthet slå den ifrån sig när den dyker upp i någon form och lägger näsan i blöt.

Grupperingar inom vilka jante råder är bland det mest själsdödande som finns, om man på något vis siktar på att nå något utöver var kollektivet befinner sig, och man måste avskärma sig ett bra tag tills man nått en bra bit på vägen dit man siktar, och är stark nog att inte påverkas av det, att man tillåter att det påverkar ens färdriktning.

Även om det skulle innebära en del isolering.
Citera
2018-01-22, 10:51
  #26
Avstängd
jantelagen fördummar hela mänskligheten
Citera
2018-01-22, 11:21
  #27
Medlem
gabrielle2s avatar
Det är mer hur du själv hanterar den så kallade jantelagen.
Är du slav under den så blir den jobbig för dig.
För mig är den en fjantelag
Citera
2018-03-10, 07:39
  #28
Medlem
Bara jag som ser parallellen mellan jantelagen och Kina? Ett av världens just nu mest framgångsrika folkslag!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback