Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-07-03, 18:17
Medlem
Installerade en ny hårddisk då min gamla interna rasade efter troget tjänat i flera år.

När jag nu försökte installera windows 7 som jag har på recovery skivor så kommer man hela vägen fram till konfiguration av programmet.
Där kommer varningsskylt upp om att det inte går att konfigurera windows på "nuvarande maskinvara". Har kopplat in hdd på precis samma ställe som den gamla och windows är en äkta "kopia".

Har jag missat nåt?
Citera
2016-07-03, 18:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hm, en recovery skapar en s.k fabriksåterställning. Hade du partitionen recovery på din tidigare hårddisk? I annat fall så måste du har en ren installationsskiva för att kunna installerar Windows.
Citera
2016-07-03, 18:45
Medlem
Halinders avatar
Tillgång till annan dator och USB pinne eller DVD brännare?

Ladda ner microsofts Media Creation Tool och se till att den tankar ner den version du har licens för, och låt den göra pinnen bootbar. Försök sedan med den. Observera att du antagligen får ladda ner drivrutinerna sedan då Recovery partition är en special anpassad version med alla drivrutiner som behövs för din dator.
Citera
2016-07-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halinder
Tillgång till annan dator och USB pinne eller DVD brännare?

Ladda ner microsofts Media Creation Tool och se till att den tankar ner den version du har licens för, och låt den göra pinnen bootbar. Försök sedan med den. Observera att du antagligen får ladda ner drivrutinerna sedan då Recovery partition är en special anpassad version med alla drivrutiner som behövs för din dator.

Eftersom windows var förinstallerat så kan jag inte ladda ner en ny version från Microsoft tyvärr.
Var därför jag hoppades på recovery skivorna vilket verkade fungera enda fram till sista steget.
Citera
2016-07-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hm, en recovery skapar en s.k fabriksåterställning. Hade du partitionen recovery på din tidigare hårddisk? I annat fall så måste du har en ren installationsskiva för att kunna installerar Windows.

Fast det finns ett alternativ som är en total återställning på skivorna. Alltså allt på disken formateras och Windows återinstalleras. Borde väl fungera då?
Citera
2016-07-04, 06:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Eftersom windows var förinstallerat så kan jag inte ladda ner en ny version från Microsoft tyvärr.
Var därför jag hoppades på recovery skivorna vilket verkade fungera enda fram till sista steget.

Tar reda på produktnyckeln och fyll i detta här -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Hämtar hem ISO-filen och bränn ut på en DVD-skiva.
Citera
2016-07-04, 10:49
Medlem
Citat:
Tar reda på produktnyckeln och fyll i detta här -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Hämtar hem ISO-filen och bränn ut på en DVD-skiva.

Som sagt så fungerar inte det. Pga att windows var förinstallerat på datorn.
Citera
2016-07-04, 11:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Som sagt så fungerar inte det. Pga att windows var förinstallerat på datorn.

Då måste din dator och uppsättning vara väldigt unik. Förklarar exakt vad som inte fungera om du nu skriver i din produktnyckel och därefter hämtar en ISO-filen. Du bootar sedan om datorn med denna bootbara media, te.x DVD-skiva och utför en ny och ren installation.
Citera
2016-07-04, 11:57
Medlem
Citat:
Då måste din dator och uppsättning vara väldigt unik. Förklarar exakt vad som inte fungera om du nu skriver i din produktnyckel och därefter hämtar en ISO-filen. Du bootar sedan om datorn med denna bootbara media, te.x DVD-skiva och utför en ny och ren installation.

Detta kommer när jag fyller i produktnyckeln.

"Fel

Den produktnyckel som du angett verkar gälla för programvara som förinstallerats av tillverkaren. Kontakta enhetstillverkaren och fråga om återställningsalternativ för programvaran."
Citera
2016-07-04, 12:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hur gammal är datorn? Märke och modell?
Citera
2016-07-04, 12:25
Medlem
Citat:
Hur gammal är datorn? Märke och modell?

5-6 år gammal. Acer M5810 med i3 processor.
Senast redigerad av riverman83 2016-07-04 kl. 12:30.
Citera
2016-07-04, 14:31
Medlem
x12s avatar
Windowslicenser som hör till märkesdatorer tillåter inte att man ändrar för mycket, men oftast ska man kunna byta disk i dem iaf.

Vilken disk fanns där förut? fabrikat, modell, utrymme?

och vad satte du i nu? HDD? SSHD eller SSD?
fabrikat, modell, utrymme?

Du har satt den på samma kontakt? inte ändrat nåt annat samtidigt?
Kopplat ur eventuella usb-pinnar/externa diskar?

Är datorn i övrigt som den var ny? Inte bytt nåt annat i den tidigare? satt i nåt extra i den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in