2016-07-03, 16:12
Medlem
Hej Flashback!

Jag har en produkt som jag verkligen tror på, den är testad och den funkar. Jag köpte hem den från Alibaba.com i olika delar och byggde ihop den själv. Men utan att ha gått igenom hela deras sortiment så är jag hyfsat säker på att just den produkten finns där också.

Jag har fått väldigt bra respons från nära och kära som testat produkten.

Min fråga lyder,

Jag skulle vilja ta patent på produkten, men går det om den redan finns på Alibaba? Kan man isåfall ta patent på den i Sverige kanske?

Mitt mål är att få ut min produkt till distributörer i Sverige. Är det någon annan som köper från Alibaba och får ut sin produkt till distributörer idag? Har ni några tips om jag nu ska ge mig in i detta?
Citera
2016-07-03, 16:56
Bannlyst
Är det en lösvagina?
Citera
2016-07-03, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alextg1994
Hej Flashback!

Jag har en produkt som jag verkligen tror på, den är testad och den funkar. Jag köpte hem den från Alibaba.com i olika delar och byggde ihop den själv. Men utan att ha gått igenom hela deras sortiment så är jag hyfsat säker på att just den produkten finns där också.

Jag har fått väldigt bra respons från nära och kära som testat produkten.

Min fråga lyder,

Jag skulle vilja ta patent på produkten, men går det om den redan finns på Alibaba? Kan man isåfall ta patent på den i Sverige kanske?

Mitt mål är att få ut min produkt till distributörer i Sverige. Är det någon annan som köper från Alibaba och får ut sin produkt till distributörer idag? Har ni några tips om jag nu ska ge mig in i detta?

Finns olika patent på produkter, dem kanske har patent i Asien men inte Europa men det är självklart något du skulle behöva titta det först. Även om du får patent skyddar det inte din produkt nämnvärt, satsa på att få ut produkten istället.

Givetvis finns det inte någon som köper från alibaba och säljer till en distributör, då skulle ju för det första distributören köpa direkt från alibaba för att skippa dig som mellanhand? För det andra hade nog distributören kontaktat alibabas grossister eller produktutvecklaren om det är en specifik produkt man vill distribuera kontinuerligt.
Citera
2016-07-03, 17:15
Medlem
Patent är en långdragen process där du ska producera tekniska papper med designorienterade ritningar på visst sätt, juridiska dokument m.m. Kan ta flera år och kosta hundratusentals kronor. Det är alltså ingenting man gör för att blockera konkurrenter från att importera samma typ av pryl som du. Särskilt inte en pryl du inte designat själv.
Senast redigerad av hoaxy 2016-07-03 kl. 17:18.
Citera
2016-07-03, 17:37
Medlem
nedboys avatar
I det fallet produkten redan finns fast i en annan världsdel, men du tror den skulle kunna sälja bra här i Sverige, norden, Europa så är det bästa nog att börja sälja den befintliga produkten.

Ser du brister i deras produkt som du har förbättrat så kanske du kunde börja med att sälja deras produkt och sen föreslå förändringar/förbättringar mot att du får en ersättning eller bättre pris.

Allt beror givetvis på vad det är för produkt vi snackar om? Har du byggt en väderstation med en viss funktionalitet eller har du skapat en pryl som får tankarna till produktstöld?
Citera
2016-07-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MF6TEN
Är det en lösvagina?

Jadu TS, du kan glömma att få patent på en lösvagina i Europa. Det finns garanterat redan folk som har patenterat produkten och dom kommer inte att släppa dom så lätt...
Citera
2016-07-03, 18:00
Medlem
MosterAugustas avatar
Ett patent garanterar under vissa förutsättningar uppfinnarens rätt till sin uppfinning, men det krävs bland annat att det är en ny uppfinning (det vill säga inte redan finns) och att uppfinningen inte är uppenbar för en fackman inom området (uppfinningshöjd). Så om uppfinningen redan finns i Kina är den alltså inte patenterbar.
Citera
2016-07-03, 19:25
Medlem
Skyggedanss avatar
Det du vill ha heter Mönsterskydd. Kolla även upp varumärkesskydd.
Citera
2016-07-03, 20:24
Medlem
Nej ett patent på andras varor kan du inte få igenom. Tror inte någon kommer sno din idé och beställa själv, givet att du säljer med låga marginaler.
Citera
2016-07-03, 20:39
Medlem
Glömt bort det, produkten har någon annan skapat. Allt som finns på Alibaba säljs av flera olika säljare inget är unikt på Alibaba. Dessutom har uppfinnaren internationell patent på produkten.
Citera
2016-07-03, 20:57
Medlem
990099s avatar
Kan vi focusera oss på lösvaginan så att vi kan gå till botten med detta?
Citera
2016-07-03, 22:32
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
Kan vi focusera oss på lösvaginan så att vi kan gå till botten med detta?
Jag är volontär att gå till botten med lösvaginan om någon beställer hem den från Alibaba.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in