2016-07-03, 14:18
Medlem
ulvvfs avatar
Snälla övertyg mej om att det finns ett patriarkat i sverige. Jag vill bli övertygad, jag vill inte leva i en värld där man i egenskap av man behandlas som andra klassens medborgare. Men tyvärr så är bevisen så överväldigande för att det är matriarkat där män behandlas som andra klassens medborgare så det är svårt att förneka det hur mycket jag än faktiskt vill.

Kvinnor ses som mer skyddsvärda
Kvinnor har hela etablissemanget ovillkorligt på sin sida
Kvinnor har lagen på sin sida.

De 3 sakerna innefattar ganska så mycket och bildar en väldigt klar bild. Man hade kanske kunnat förneka matriarkatet om kvinnor bara hade haft en av de sakerna på sin sida, men inte då de har alla 3, det är bara förtryckare som har alla 3.

Men snälla övertyg mej om att jag har fel. Jag vill bli övertygad av patriarkatets existens, jag genuint vill det, jag skulle sova bättre då.
Citera
2016-07-04, 10:54
Medlem
Du har fått förklaring av mig, och säkert flera andra, flera ggr. men du verkar ju ha klara probem med att fatta eller läsa.

Slå upp patriarkat, LÄS vad detta begrepp står för sen kollar du upp hur detta stämmer på Sveriges sits.

Dina kriterier är alltså inte vad patriarkat/ matriarkat står för, inte heller stämmer de.

Kvinnor har inte lagen mer på sin sida än vad män har ex.
Citera
2016-07-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Det där är absolut helt fel hörru. Kvinnor har mycket mer makt om vårdnad och får statistiskt lägre straff vid brott.
Citera
2016-07-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wunderbar99
Det där är absolut helt fel hörru. Kvinnor har mycket mer makt om vårdnad och får statistiskt lägre straff vid brott.

Det statistiska lägre straffen beror på fördomar och inte inbyggda könsskillnader i lagar.
Ingen lag som säger: Kvinnor ska ha 1 år mindre i straff vid brottet x. ex.

större makt om vårdnad?, om du nu tänker på skillnaden i att kvinnor omedelbart får fasställt föräldraskap och därmed vårdnad medan män enbart automatiskt får detta om de är gifta med modern har ju praktiska och biologiska orsaker…man vet alltid att kvinnan ÄR moder men inte alltid att fadern är det. Är oerhört svårt och dyrt! göra om detta faktum. Hade krävt ex. automatiskt DNA-prov (faderskapstest) vid varje förlossning ex.

Du kan ju likaväl i sånt fall påstå att det är orättvisa i lagarna eftersom kvinnor tvingas bära foster i 9 månader. Eller hur?
Citera
2016-07-04, 12:25
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Du har fått förklaring av mig, och säkert flera andra, flera ggr. men du verkar ju ha klara probem med att fatta eller läsa.

Slå upp patriarkat, LÄS vad detta begrepp står för sen kollar du upp hur detta stämmer på Sveriges sits.

Dina kriterier är alltså inte vad patriarkat/ matriarkat står för, inte heller stämmer de.

Är det ditt snack om att bara för de sitter fler män på maktpositioner så är det ett patriarkat du syftar på? Om så har du aldrig gett svar på mitt svar på det.

Om Hitler var en Jude, innebär det att nazisterna var det förtryckta och judarna förtryckarna under Hitlers regim? Måste ju bli så med din logik.

Om en kvinna är statsminister och gör så att alla kvinnor utan henne dödas blir det ett matriarkat?

Om en man är statsminister och gör så att alla män utan han dödas, är det ett patriarkat?

Det intressanta är inte vilken grupptillhörighet de som har makten råkar tillhöra utan vad för politik de för, och vad gör alla dessa män på maktpositioner för att gynna män som grupp?

Nog har kvinnor lagen på sin sida, de har en massa sexlagar som är där bara för kvinnors moral är den som gäller, de får också göra abort medens män inte får etc.
Citera
2016-07-04, 12:31
Medlem
Citat:

Problemet är att patriarkat bara betyder det som det står i en ordbok när man just begär en förklaring om vad patriarkatet är. Fram tills dess så används patriarkatet som någon sorts förklaringsmodell som närmast kan jämföras med stolliga flashbackare som tror allt styrs av judar eller Bilderberg-gruppen och konfronteras en feminist med detta retirerar man snabbt tillbaka till grundbetydelsen och pekar på Saudiarabien eller liknande.

Sen finns det såklart ej heller någon forskning på att något patriarkat existerar, utan genusvetenskapen bara förutsätter detta i sin forskning. Mest pga att deras forskning inte består av forskning utan att kvinnor sitter hemma och funderar ihop hur de tror saker och ting fungerar, sen kör de bara på det, peer review processen i genusvetenskap består enbart i ryggdunkar och "bästaste sötaste geniet!!!!".
Senast redigerad av Cygnus-X 2016-07-04 kl. 12:35.
Citera
2016-07-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Är det ditt snack om att bara för de sitter fler män på maktpositioner så är det ett patriarkat du syftar på? Om så har du aldrig gett svar på mitt svar på det.

Om Hitler var en Jude, innebär det att nazisterna var det förtryckta och judarna förtryckarna under Hitlers regim? Måste ju bli så med din logik.

Om en kvinna är statsminister och gör så att alla kvinnor utan henne dödas blir det ett matriarkat?

Om en man är statsminister och gör så att alla män utan han dödas, är det ett patriarkat?

Det intressanta är inte vilken grupptillhörighet de som har makten råkar tillhöra utan vad för politik de för, och vad gör alla dessa män på maktpositioner för att gynna män som grupp?

Nog har kvinnor lagen på sin sida, de har en massa sexlagar som är där bara för kvinnors moral är den som gäller, de får också göra abort medens män inte får etc.

Definitionen av patriarkat är inte 1 enda maktposition eller 1 individs kön utan ALLA maktpositioner samlade.
När alla eller de flesta och viktigaste maktpositionerna i ett samhälle domineras av ett kön så har du ett patriarkat resp. matriarkat.

Om du inte klarar förstå ett så pass enkelt sociologiskt begrepp som detta, så well inte mycket jag eller någon annan kan hjälpa dig med.

Vilka "sexlagar" syftar du på? ge exempel tack.
det är inte mer lagligt för kvinnor att våldta eller trakassera andra sexuellt.
Är heller inte mer lagligt för kvinnor att köpa män eller pojkar för sexuellt utnyttjande.
Senast redigerad av Merapi 2016-07-04 kl. 12:37.
Citera
2016-07-04, 12:35
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Det statistiska lägre straffen beror på fördomar och inte inbyggda könsskillnader i lagar.

större makt om vårdnad?, om du nu tänker på skillnaden i att kvinnor omedelbart får fasställt föräldraskap och därmed vårdnad medan män enbart automatiskt får detta om de är gifta med modern har ju praktiska och biologiska orsaker…man vet alltid att kvinnan ÄR moder men inte alltid att fadern är det. Är oerhört svårt och dyrt! göra om detta faktum. Hade krävt ex. automatiskt DNA-prov (faderskapstest) vid varje förlossning ex.

Du kan ju likaväl i sånt fall påstå att det är orättvisa i lagarna eftersom kvinnor tvingas bära foster i 9 månader. Eller hur?

Men då borde ju det omvända gälla också att kvinnor har större skyldigheter och män mindre, när det kommer till underhåll. Är det så verkligen?

Jo faktiskt, exempelvis då de får såkallad förlossningsdepression och försöker mörda sitt barn.
Citera
2016-07-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Men då borde ju det omvända gälla också att kvinnor har större skyldigheter och män mindre, när det kommer till underhåll. Är det så verkligen?

Jo faktiskt, exempelvis då de får såkallad förlossningsdepression och försöker mörda sitt barn.

Kvinnor har samma skyldighet till underhåll om mannen har enskild vårdnad, är ingen skillnad.

Och vad skulle förlossningsdepression vara exempel på?
Citera
2016-07-04, 12:45
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Definitionen av patriarkat är inte 1 enda maktposition eller 1 individs kön utan ALLA maktpositioner samlade.
När alla eller de flesta och viktigaste maktpositionerna i ett samhälle domineras av ett kön så har du ett patriarkat resp. matriarkat.

Om du inte klarar förstå ett så pass enkelt sociologiskt begrepp som detta, så well inte mycket jag eller någon annan kan hjälpa dig med.

Vilka "sexlagar" syftar du på? ge exempel tack.

Så vad gör denna samlade manliga maktgrupp för män som grupp, svara på det någon gång.

Jag tycker de mest verka arbeta för kvinnors intressen. Denna samlade maktelit ser till så att det hela tiden är kvinnans problem och kvinnans sida av en sak som får uppmärksamheten i samhället, om 100 män och 1 kvinnan drabbas av en sak så ser denna maktelit till så att kvinnan är den som uppmärksammas. De inför även lagar för att demonstrera kvinnan högre värde, så som kvinnofrid, kvinnomisshandel etc. De ser till så att kvinnan ses som offret och mannen som den onda. De ser till så kvinnan är mer skyddad och mannen ska vara deras riddare.
Senast redigerad av ulvvf 2016-07-04 kl. 12:51.
Citera
2016-07-04, 12:46
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Kvinnor har samma skyldighet till underhåll om mannen har enskild vårdnad, är ingen skillnad.

Och vad skulle förlossningsdepression vara exempel på?

På att kvinnor får straffrabatt

Har de större skyldighet var frågan, för de bör du ju tycka att de bör ha då du tycker det är så naturligt att de får mer rättigheter när det gäller barnet.
Senast redigerad av ulvvf 2016-07-04 kl. 12:49.
Citera
2016-07-04, 12:47
Medlem
Citat:

Ah, ja det är sant. Missförstånd från min sida. När du säger att lagen inte är på deras sida kan man tolka det annorlunda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in