2017-02-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminologen2016
Läste att en viss advokat ansåg att de , kan bli utnyttjade i fängelset pga att de har funktionsnedsättning .Att de kan bli andras interners "tjänare".
Denne vise advokat har kommit till samma självklara slutsats som alla vi härinne- det blir nog så ja-
det blir inget lätt liv för någon av dessa, och nu har de inte längre varandra.
Citera
2017-02-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Hoppas barnet blir fritt från båda sina föräldrar.
vilket trauma om barnet får veta att det varit med när mamman deltog i ett mord.
Såg till att strypsnaran hamnade rätt. Övergår mitt förstånd hur hon i stort sett blivit frikänd.
nej måste verkligen poängtera- den blivande modern-var inte den som lade snaran om halsen.
A.L satt i Martin B,s knä och skrek när sambon ( M.B) och hans sidekick lade snaran om offrets hals..
Så vi får hoppas att barnet får en bra början och ett bra liv-trots allt.
Citera
2017-02-15, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du skämtar? Vi talar P-O Höfflinger, gangster på livets hårda skola. Golare har inga polare. Han kommer att bli kung i fängelset. Han är snäll om man är snäll mot honom, annars får man ett rent helvete. Don't fuck with Höfflinger om man inte vill bli hans bitch blir mitt tips till alla fängelsekamrater på det högriskfängelse där Höfflinger kommer att tillbringa ett antal år på. En gång gangster, alltid gangster.

Ganster, om jag får be.
Citera
2017-02-15, 21:49
Moderator
Diagorass avatar
Är det ingen som har beställt ljudupptagningen från rättegången? Det skulle vara ganska intressant att höra hur de tilltalade redogör för sina förehavanden i rätten.
Citera
2017-02-16, 02:18
Bannlyst
Inte följt det här fallet, om Borlänges intelligentsia, men läste Domen.
Den passerar inte "smell-testet". Många oklarheter för mig som någon kanske kan bena ut för mig.
Hur kan 6 hillbilllies bli dömda för mord? Det är defacto JH som utdelade dom dödade huggen, BO var inte avliden innan "it" blev utsläpad från bilen. Dom övriga bör max bli dömda för mordförsök, eller anstiftan till mordförsök. Hur MH kan åka in på 10 år för rubriken "mord" ter sig märkligt. Snubben körde bilen, möjligtvis medhjälp till mordförsök. Men BO dog inte i bilen. Hur DM slapp undan så lindrigt är ett mysterium, hans mobil var avlyssnad av Polisen, är han någon informatör åt Polisen? Han var högst delaktig i brottet.
Citera
2017-02-16, 05:56
Medlem
Pater-Nosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnalFisting
Den passerar inte "smell-testet". Många oklarheter för mig som någon kanske kan bena ut för mig.
Hur kan 6 hillbilllies bli dömda för mord? Det är defacto JH som utdelade dom dödade huggen, BO var inte avliden innan "it" blev utsläpad från bilen. Dom övriga bör max bli dömda för mordförsök, eller anstiftan till mordförsök. Hur MH kan åka in på 10 år för rubriken "mord" ter sig märkligt. Snubben körde bilen, möjligtvis medhjälp till mordförsök. Men BO dog inte i bilen. Hur DM slapp undan så lindrigt är ett mysterium, hans mobil var avlyssnad av Polisen, är han någon informatör åt Polisen? Han var högst delaktig i brottet.
Det är uppsåtet som styr. Jämför med ett antal personer som försöker skjuta ihjäl en stackare. Skyttarna är ganska usla och endast en får in ett dödande skott trots tappra försök. Men alla inblandade döms för mord för att samtliga var delaktiga i utförandet.
Citera
2017-02-16, 06:13
Medlem
kitschis avatar
Citat:

Alla deltog i planeringen innan mordet och visste att det skulle ske. Att de då alla blir dömda är väl i dag praxis, utan att man behöver fördela skulden exakt. Gärningen begicks gemensamt och med uppsåt. Ingen försökte avbryta, utom möjligtvis AL, som också fick ett förvånansvärt milt straff.
Citera
2017-02-16, 06:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
Alla deltog i planeringen innan mordet och visste att det skulle ske. Att de då alla blir dömda är väl i dag praxis, utan att man behöver fördela skulden exakt. Gärningen begicks gemensamt och med uppsåt. Ingen försökte avbryta, utom möjligtvis AL, som också fick ett förvånansvärt milt straff.

Nja, det är bara en person som har mördat BO.
Dom resterande, mordförsök, medhjälp till mord eller anstiftan.
Det jag opponerar mig mot är brottsrubriceringarna i Domen.
Ta MH, inte har han "mördat" BO. Delaktig i brottet, javisst.
Citera
2017-02-16, 08:43
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
Var verkligen MH med i planeringen? Han hörde de andra prata om det om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2017-02-16, 08:54
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Det är defacto JH som utdelade dom dödade huggen, BO var inte avliden innan "it" blev utsläpad från bilen. Dom övriga bör max bli dömda för mordförsök, eller anstiftan till mordförsök. Hur MH kan åka in på 10 år för rubriken "mord" ter sig märkligt. Snubben körde bilen, möjligtvis medhjälp till mordförsök. Men BO dog inte i bilen. Hur DM slapp undan så lindrigt är ett mysterium, hans mobil var avlyssnad av Polisen, är han någon informatör åt Polisen? Han var högst delaktig i brottet.
Utan MHs medverkan så hade mordet inte skett på det sätt som nu skedde. Alltså blir rubriceringen mord och inte medhjälp.
Citera
2017-02-16, 09:57
Medlem
kitschis avatar
Citat:
Nja, det är bara en person som har mördat BO.
Dom resterande, mordförsök, medhjälp till mord eller anstiftan.
Det jag opponerar mig mot är brottsrubriceringarna i Domen.
Ta MH, inte har han "mördat" BO. Delaktig i brottet, javisst.

Du får ta o läsa domen. MH ÄR dömd för medhjälp till mord, grov stöld samt bedrägeri.
Senast redigerad av kitschi 2017-02-16 kl. 09:59.
Citera
2017-02-16, 10:09
Medlem
kitschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Var verkligen MH med i planeringen? Han hörde de andra prata om det om jag kommer ihåg rätt.
Ja jag är också tveksam till hans aktiva delaktighet i planerandet. Han hade om jag minns rätt, ingen skuld till Madde och verkar mest flummat runt i periferin av gänget som en viljelös zombie.

Dock har han erkänt att han förstod vad som hände bak i bilen när han körde, och gjorde inget för att stopppa det.

Jag tror att en duktig advokat kan få ner hans straff i hovrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in