2016-11-23, 22:29
Medlem
Har suttit och läst FUP 1453 sidor sen igår..
Alltså: dum, dummare, dummast ... kan inte finnas fler än detta gäng... vad är det för varelser?
Det spelar ingen roll vem Madelene Delbom för människa .. vet ni vad som mest gör ont? att dessa pest mördat för att köpa bl a strumpor typ för några tior m Maddes slantar !!!
Hur kan samhället tillåta dessa överhuvudtaget växa upp och leva ... Jag är säker på att det finns tiotusentals såna
Jag anade oråd och skumma förhållanden när jag bodde en liten bit fr Hedemora för några år sen .. och vad det är för folk som bor i dessa områden.. tack o lov att det var tillfälligt jobb på ca 3 år.. men tro mig man träffar just sådana ansikten varje dag där mellan Hedemora-Borlänge-Norberg-Avesta... aggressiva som frågar hela tiden om en cigg lr en tjuga...

Fyfaaaaan .. synd att det inte går att hänga skyldiga på offentliga platser i Sverige och låta människor njuta av utsikten.. Dessa är just perfekta för ett sånt straff...
Klassiska tes lever 4 Ever Var inte fler än en när du vill begå ett brott
Citera
2016-11-23, 22:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Finns det oförenligheter mellan ett vittnesmål i rätten och vad någon sagt i polisförhör kan det bli aktuellt att läsa upp vad som står i utredningen. Då kan man säga att den kommande domen kan komma att beröra även den tidigare lämnade uppgiften.

Jag vill gärna tro att du har koll på det men för somliga kanske det är en nyhet.
En juridik-fråga: är det något i 'den fria bevisprövningen' som hindrar åklagaren att i alla lägen lägga fram som bevisning ljudinspelning av förhör med misstänkta? På så sätt skulle förhören alltid värderas tillsammans med vittnesmålen i huvudförhandlingen?
Missar jag något här?
Citera
2016-11-23, 22:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syndrom
Hur kan eventuellt "lågbegåvad" stå sig i fråga om påföljden? Jag har nog aldrig läst om någon som fått ett lättare straff pga det. Det kan ju inte klassas som psykisk störning? Eller..? Och vad är det för psykiska ohälsa de har?

Åh nej, om det är fråga om "ADHD/ADD" då bankar jag fan huvudet i väggen. Dessa ko-mongon

Det kan visa sig i straffmätningen, att det ger något kortare fängelsestraff. Psykisk störning kan det väl vara även om det inte är så gravt att fängelse utesluts (för att man inte är tillräknelig, att man s. a. s. trillar ur i uppsåtsbedömningen).
Citera
2016-11-23, 22:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Det som han blev arg över var att Madde någon gång under grillningen hade kallat flickvännen MJ för en hora. MJ var inte där just då så hon hörde det inte.
I dessa dagar är det i sanning riskabelt att kalla någon för hora. Antagligen har det inte med mordet att göra, det hade hänt ändå.
Citera
2016-11-23, 23:03
Medlem
Vore intressant om någon hade ett enda positivt ord att säga om dess vrak till människor. I mina ögon blev verkligen Madeleine en ängel och jag hoppas dom andra brinner i helvetet.

Som en normal medborgare som också hoppat över skaklarna förr har dock aldrig funnit en tanke på att man skulle kunna mörda någon och speciellt inte en person som verkat tröstat och bidragit till trashankarnas uppehälle. Någon här blev tokig då jag tidigare skrev ett inlägg att jag hoppas domstolen även dömer med känslorna. Står fast vid att detta tillhör det mest groteska i vår tid då det gäller mord. 11 tokskallar i ung ålder mot en sargad kvinna i 60-årsåldern. Brinn i helvetet skulle passa fint om man ska följa bibeln? Alla 11.
Citera
2016-11-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessDaisy
Ok. Jag bor i Stockholm och hade väldigt gärna vilja ta mig dit och gå själv på rättegången. Men det är alldeles för lång väg dit

Ja, lite väl långt, men media rapporterar det mest viktiga ändå...
Men visst, det är en upplevelse att vara närvarande...
Mest en jäkla herrar i svarta kostymer, med blankpolerade skor
Som utmärker sig då.. advokaterna...
Och de människor som är med är en uppsjö av blandning och mycket ungdomar
Fotografer och journalister från flera tidnings och tv-bolag.
Hade förväntat mig mer människor på plats.. men det är kanske beroende på vem som förhörs, det återstår att se.
Citera
2016-11-23, 23:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En juridik-fråga: är det något i 'den fria bevisprövningen' som hindrar åklagaren att i alla lägen lägga fram som bevisning ljudinspelning av förhör med misstänkta? På så sätt skulle förhören alltid värderas tillsammans med vittnesmålen i huvudförhandlingen?
Missar jag något här?

Grejen med fri bevisföring är att alla parter får åberopa vilka bevis som helst.

För åklagaren i det här fallet är det ju ganska centralt att antingen få den tilltalade att att bekräfta förhörsutsagan eller om den tilltalade säger annat under rättegången lyfta upp förhöret för att ifrågasätta trovärdigheten eller helt enkelt måla in den tilltalade i ett hörn.

Det senare tycker jag att åklagaren (åklagarna) i det här fallet lyckats ganska bra med då BH och PO lämpligt drabbats av selektiv minnesförlust, av det jag kunnat följa av rättegången.
Senast redigerad av Beaver14 2016-11-23 kl. 23:06.
Citera
2016-11-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det inte han som påstås bo hos BH pappa? Kopplingen finns i så fall där.

Jag frågade om just detta häromdagen, MH är vän med ett antal Hokkar på Facebook, kan han ha känt BH och hennes familj under många år?

I fupen framkommer det att han flyttat in hos Benitas pappa genom Benita. Så lärde han känna familjen.

Rätta mig gärna om jag skriver fel.
Citera
2016-11-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Ja, lite väl långt, men media rapporterar det mest viktiga ändå...
Men visst, det är en upplevelse att vara närvarande...
Mest en jäkla herrar i svarta kostymer, med blankpolerade skor
Som utmärker sig då.. advokaterna...
Och de människor som är med är en uppsjö av blandning och mycket ungdomar
Fotografer och journalister från flera tidnings och tv-bolag.
Hade förväntat mig mer människor på plats.. men det är kanske beroende på vem som förhörs, det återstår att se.
Vi ska vara väldigt tacksamma att folk kommer dit i blanka skor och kostymer. Hade varit illa annars och eventuellt bli förväxlad med byfånarna.

Om jag får tycka så är rapporteringen otroligt knapphändig. Hade man inte läst FUP skulle det varit väldigt svårt att sätta sig in i.

Hur kunde du tycka att pappan till den ena mördaren P-O var så "mysig" eller vad du skrev? Som om det skulle väcka känslor här hos skribenter? Gubben skulle ha en rak höger som inte klarat av att uppfostra sin fetknopp till son.
Citera
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanSpaceman3

Kan vi inte bena lite kring hur MH blev som han blev istället - det andra börjar bli väldigt söndertuggat nu tills nytt stoff kommer.
Jag sätter 100 spänn på att en kvinna på ett eller annat sätt knäckt honom bakåt i tiden.

Jag tror att du har rätt.
Om jag inte är felinformerad så köpte MH och hans dåvarande fru/flickvän/sambo hus i Långshyttan för ett tiotal år sedan. Hon försvann ur hans liv av någon anledning, han stod kvar med huset och skulderna. Han förlorade sitt jobb på Pitchers i Falun, sedan dess har det bara gått utför, han hyr ut sitt hus för nån tusing i månaden och betalar ungefär lika mycket för att hyra ett rum hos BHs pappa.
Han kanske hänger med BH för att hon behöver honom som chaufför och han behöver känna sig behövd, hänger med och kör alltid. I förhöret i måndags så fick hon frågan vad hon hade för relation till MH och hon svarade "-Jag är ju kompis med MH, han är ju min chaufför"...
Citera
Medlem
Var Tomas fortfarande gift med Madde ? I å fall borde han väl stå med som målsägande men hittade inte hans namn.
Citera
2016-11-23, 23:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Var Tomas fortfarande gift med Madde ? I å fall borde han väl stå med som målsägande men hittade inte hans namn.

De skiljde sig när Madde återföll i alkoholen. Enligt honom själv i Veckans brott. Men de höll regelbunden kontakt vilket var tur eftersom hon hade nån som saknade henne när hon råkade ut för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in