2016-11-16, 14:35
Medlem
Så, ska vi börja skramla?

Eller så väntar vi för så småningom kommer fup att dyka upp. Även om det kommer ta några veckor.
Citera
2016-11-16, 14:35
Medlem
gaylordfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
De mejlar aldrig ut elektroniska kopior till <allmänheten>. Bara till nyhetsredaktioner.
Jo det gör dom

Förutom när PDF-filen är för stor.
Citera
2016-11-16, 14:39
Medlem
Citat:
De mejlar aldrig ut elektroniska kopior till <allmänheten>. Bara till nyhetsredaktioner.

Jodå, men på senare tid använder sig rättsväsendet av följande:

"Ni har begärt att få förundersökning skickad till er via e-post.
Enligt personuppgiftslagen får personuppgifter som kan kränka en persons personliga integritet i vissa fall inte spridas m.m.

De av er begärda handlingar kan därför inte skickas till er med e-post.

Om ni vill kan handlingarna kopieras och skickas till er. En avgift kan då komma att tas ut per sida och för portokostnad.
Ni kan även ta del av handlingen gratis på tingsrätten.
En sekretessprövning ska dock alltid göras.

Vänligen återkom med post- och faktureringsadress om er begäran kvarstår."

Har fått exakt samma svar under en tid nu, bla gällande juldagsmordet i Västervik samt mordet i Idre. Fup för juldagsmordet finns tillgänglig på mord.nu.
Citera
2016-11-16, 14:44
Medlem
Det är åt helvete med domstolarnas nya krångel.

Allt finns digitalt. Bara att skicka.
Personer, var namn kan kränkas, får de sekretessa. Sedan är det bara att maila.

Det är domstolens förbannade plikt och skyldighet att tillhandahålla FUP utan en massa jävla krångel.

10 000:- för en FUP är uppåt vägarna galet! Detta är ett allvarligt hot mot demokratin och offentlighetsprincipen.

Blir så trött...
Citera
2016-11-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Det är åt helvete med domstolarnas nya krångel.

Allt finns digitalt. Bara att skicka.
Personer, var namn kan kränkas, får de sekretessa. Sedan är det bara att maila.

Det är domstolens förbannade plikt och skyldighet att tillhandahålla FUP utan en massa jävla krångel.

10 000:- för en FUP är uppåt vägarna galet! Detta är ett allvarligt hot mot demokratin och offentlighetsprincipen.

Blir så trött...

Precis. Tror nog att i framtiden kommer man inte kunna ta del av en fup förutom om man är part i målet.
Citera
2016-11-16, 15:01
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaylordfucker
Jo det gör dom

Förutom när PDF-filen är för stor.

Nej, inte förundersökningar. Har du ändå fått något av tingsrätten beror det på att det var innan deras nya regler kom igång, eller att du själv tillhör media.
Citera
2016-11-16, 15:04
Medlem
gaylordfuckers avatar
Citat:
Nej, inte förundersökningar. Har du ändå fått något av tingsrätten beror det på att det var innan deras nya regler kom igång, eller att du själv tillhör media.
Vet inte när deras nya regler börjat men så sent som i Augusti har jag fått förundersökningar skickat
till min e-mail.
Citera
2016-11-16, 15:05
Medlem
wurhans avatar
Citat:

Vad fan snackar du om? Jag begär ut saker konstant, man får i princip alltid i FUP/dom/stämningsansökan utan problem eller dröjsmål förutsatt att det inte är enorma mål, precis som användaren påpekar.

Gällande de nya reglerna så är det rörande dagboksblad och andra bilagor där åtal ännu inte väckts. Detta har ingen inverkan på FUP eller stämningsansökan, när det gäller sekretssprövning så görs denne i vanlig ordning om behovet finns, tex i mål med minderåriga eller sexuallbrott.
Citera
2016-11-16, 15:06
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Vet inte när deras nya regler börjat men så sent som i Augusti har jag fått förundersökningar skickat
till min e-mail.

Den användaren vet inte vad hen snackar om så du kan skita i det. Jag har fått flertalet dagboksblad, fup osv sedan oktober.
Citera
2016-11-16, 15:09
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
till min e-mail.

Från Falu tingsrätt? Knappast.
Citera
2016-11-16, 15:16
Medlem
Det är väl bara att anmäla Faluns tingsrätt till JO om de vägrar lämna ut FUP elektroniskt, verkar som rättsväsandet bara vill sätta käppar i hjulet för oss medborgare att kunna läsa FUP.

Hoppas nu någon tidning är med hela rättegången och livechattar för är ju helt makalöst att 8 åtalade är misstänkta för mord! Tror ni att någon av de åtalade får livstid eller stannar det vid runt 12 år i fängelse för alla?
Citera
2016-11-16, 15:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Snacka om WT-s hela gänget. Hoppas dom åker på livstid hela gänget. Bäst vore bara att skotta av dom direkt.

Jo livstid för samtliga sitta inne minst 25 år. Tror faktiskt samhället skulle tjäna in den kostnaden att nu hålla alla inspärrade så länge minst med tanke på vad det kostar att ha dom ute i det fria.

Men blir väl som vanligt någon för livstid och de andra kommer undan med typ medhjälp. Här skulle nan ju vilja ha lite USA-lagar att om nu alla varit med på ett mord så kvittar det liksom vem som nu faktiskt höll i kniven och utdelade det dödliga hugget alla åker in för mord oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in