God kväll!
Nu har jag följt tråden under drygt en vecka och framför allt har jag läst allt annat som skrivits om fallet och även bedrivit lite egen research. Vad som fascinerar mig så stort med fallet är det stora antalet mindre begåvade individer som framträtt och som lever i något som skulle kunna vara en bisarr parrarell verklighet. Föräldrar, syskon och vänner tycks vara lika världsfrånvända som medlemmarna av det här gänget. Det är med skräckblandad förtjusning man upptäcker den här miljön som de misstänkta kommer från och det är nog inte så konstigt ändå att det slutar med mord ibland. Det här är tragiskt dock. En godhjärtat människa med alkoholproblem som ska sluta sitt liv i händerna på de här monstren. Jag hoppas de låses in på livstid men det ska man väl inte räkna med i det här landet.
Här är min nedkortade teori på vad som hänt och även ett par tankar kring detaljer som jag inte tror varit uppe tidigare. Vad tror ni? En av de mer intressanta sakerna med det här mordet är att vi kommer att få facit. Det är jag övertygad om. Det svåra blir att hålla isär och reda ut vem som gjort vad. Men totalt uppklarat kommer det att bli.
Sju personer är häktade för mord eller medhjälp till mord. Man vågar nog utgå från att det var de sju som var med och som tillsammans med BO åkte i en eller två bilar till Långshyttan.
Vem eller vilka av de inblandade kör och vilka bilar har de tillgång till? Kan de ha åkt i en skåpbil? Åtta personer är ändå ett ganska stort gäng att färdas fyra mil med diverse mat och dryck om det var en grillkväll som planerades.
MH är en udda figur i gänget. Kan hans roll ha varit chaufför?
Med tanke på att MB och AL var inneboende hos MJ och JH är det ganska troligt att MB och JH är centralfigurer i hela den bisarra planen. Det verkar ju också som att de två tagit emot mest av pengar och gåvor.
Var BH och POH kommer in är mystiskt men kan förklaras av att de involverats i planerandet tidigare och varit med och "jagat på" och ville vara med.
MJ lär ha varit borta och har antagligen en mycket liten roll i det hela.
Återstår DVW, som ju inte har riktigt samma bakgrund som övriga, umgås med dem dock och har antagligen som BH och POH varit med och pratat om planerna och pengarna de räknat med att få loss.
AL var med som MB:s flickvän.
Jag tror att AL, DVW, POH och möjligen BH inte var fullt på det klara med att det på allvar skulle ske ett mord. Det kan ha varit luddiga och fantasifulla planer med fokus mer på ett rån och/eller misshandel så att det skulle bli slut på BO:s tjat om skulder. JH och MB tror jag däremot hade pratat mer detaljerat. Någon har ju tagit med kniv.
MH är en gåta. Antingen kom han i bilen och hämtade upp gänget och BO eller så mötte han han upp vid grillplatsen. Jag tror han blev mer eller mindre ofrivilligt indragen.
Polisen bekräftar att mordet begicks på kvällen den 17 juni, alternativt natten mot den 18 juni i närheten av Rällingsbergs gruva i Hedemora kommun.
Hur kan man veta det så säkert så snart? Självklart har en eller flera av de misstänkta berättat men något mer bekräftar det antagligen eftersom polisen inte brukar uttala sig i så tidigt skede av en utredning.
Min gissning: De fotograferade med sina mobiler.
Efter mordet, kanske redan på natten, är min teori att de åkte hem till DM, kanske befann han sig hos sin flickvän EA, och där gjorde man sig av med BO:s tillhörigheter, kanske handväska, mobil och man tvättade även av sig.
Jag tror också det kan vara så att man lämnat bilen där man fraktat BO:s kropp hos DM som senare mot betalning gör sig av med den. Han hade ett mystiskt ärende till Säter strax efter som även visats här i tråden. Min gissning är att han har hjälpt till att städa efter gänget.
Sedan har man spenderat BO:s pengar, det man lyckats få ut på hennes kort som man ju har pinkod till, på företrädelsevis alkohol. Tämligen enkelt för polisen att spåra kontantuttag och kortbetalningar vilket förklarar hur man så tidigt misstänkte mord. De tillhör ju heller inte den smartare delen av befolkningen så telefonavlyssnar har säkert gett en del ledtrådar också.
http://www.expressen.se/nyheter/tva-har-erkant-i-langshyttanmordet/