• 1
  • 2
2016-07-03, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Man ska inte förkasta medicin, många tror det skrivs ut för mycket men sanningen kan vara att fler vågar söka för psykiska besvär. Man ska alltid vara noga och ställa rätt diagnos innan man gör något. Visserligen är inte medicin inte alltid rätta vägen, men det kan vara så att man vågar öppna sig lättare och därigenom få rätt behandling.
Ps, talar av egen erfarenhet.

Måste kommentera. Det skrivs definitivt ut för mycket medicin! Alldeles på tok för mycket! Man behandlar nya patienter varje dag och fungerar inte den första så provar man en annan. Är man inte försiktig så kan man stå med ett riktigt helvete så småningom.

Jag vill absolut avråda att "tro att ett piller löser dina problem" men ja, det kan få dig i rätt riktning och balans i tillvaron.
Men gör dig själv en stor tjänst och läs på vad du stoppar i dig! Jag VET av egna erfarenheter att vissa läkare inte har en aning om vad dom skriver ut och hur du kommer påverkas. Är även riktigt dåligt med uppföljning av patienter med liknande problem. Finns knappt korrekt uppföljning av något inom vården.

Du kanske grubblar över något undermedvetet och eller saknar något, någon. Tycker du ska börja med att få hjälp av kurator, terapeut eller psykolog. Ett samtal hjälper mycket bättre än droger.

Snälla ts, blir du erbjuden psykofarmaka så läs allt du hittar om läkemedlet först.

Ta hand om dig!

Mvh
Citera
2016-07-03, 11:32
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MemePojken
Jag kan inte ens komma ihåg när det började. Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det tills nu då jag jämför mitt liv med andras. Jag känner mig helt tom, däremot det ända jag kan känna är olycklig kärlek och älska familj medlemmar. Lycka känner jag väldigt sällan, nästan aldrig. Det är som om jag sitter bakom en skärm och tittar på en långtråkig film. Jag har ett socialt liv med många kompisar som jag umgås med regelbundet med men när jag är med dem känner jag oftast aldrig någonting alls, jag tycker inte att det är så spännande eller kul som jag tyckte det var förut. Jag brukar låtsas att jag är glad men ibland kan jag bara komma hem gråtfärdig utan någon anledning alls (förutom det att jag bara känner mig värdelös)

Fjantar jag mig bara eller är jag verkligen deprimerad/på väg att bli det?

Nej, du fjantar inte. Uppenbarligen är du på väg in i en depression. Låt det inte gå för långt, utan sök hjälp.

Att man inte känner glädje längre är typiskt och går det en tid så blir det stadiet ett slags försvar. Man blir rädd att känna glädje eftersom man vet att det går över vilket i sin tur blir en besvikelse. Lever man så en tid kommer handlingsförlamningarna: man går inte till skolan eller jobbet, undviker träffa familj och vänner. Till slut kommer självmordstankarna.
Citera
2016-07-04, 12:13
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
Haha seriöst är medicin din lösning? Medicin är sämsta man börja med.

Varför det?

under förutsättning att det är en depression TS lider av - hur tycker du man ska göra?
Citera
2016-07-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Varför det?

under förutsättning att det är en depression TS lider av - hur tycker du man ska göra?

Det kan vara bra och en steg i rätt riktning OM det finns bra uppföljning och i en kontrollerad miljö. Men kan man inte garantera det sistnämnda så är man direkt ute på okänt vatten. Jag kan gå i god för att det är oerhört dålig uppföljning på ALLA ärenden tyvärr. Tyvärr toppar nog psykologin på den listan.

Ofta har man ca 2 veckor med försämrad effekt på de flesta preparat inom området med. Är man då bara i behov av att få prata ur sig och kanske komma till insikt med något under den perioden så tycker jag man börjar med terapi.

Kan läkare m.m konstatera att medicinering behövs så bör man själv ta ett steg åt sidan och göra sin egen analys om läkemedlet först. Det är lätt att vara efterklok, men inte i det här fallet då det kan vara allvarligt och bör absolut undersökas, både från legitimerad terapeut, psykolog etc och från Ts själv. För har man börjat nyttja preparatet kan man också "tappa" uppfattningen om vem man var innan medicinen.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in