2016-07-02, 18:02
Medlem
Zvis avatar
Jag kikade igenom massa bilder från Handelshögskolan i Stockholm på elever, under föreläsningar, event mm. Jag slogs av att en stor del ser utländska ut, typ Mellanöstern/Sydamerika/Sydeuropa.

Är det många som har annan bakgrund än svensk på denna prestigeutbildning? Är folk från sydligare breddgrader smartare rent kulturmässigt tro?

Ta denna bild från HHS. Av sammanlagt 8 stycken grabbar, så ser i alla fall 4 stycken ut att ha utländsk påbrå. Det är alltså 50%.
https://www.hhs.se/contentassets/99fbd540303c442382c59db4b33b3b2d/ambassadorer3.jpg
Senast redigerad av Zvi 2016-07-02 kl. 18:05.
Citera
2016-07-02, 18:10
Medlem
Sobofieds avatar
Tyskar! Helt sjukt mycket tyskar! Hassan kunde gjort en episod om 10 000 tyska ekonomer.
Citera
2016-07-02, 18:16
Medlem
Kallas kvotering i det tysta.
Gymnasierna i invandrarförorten ger högre betyg än vad eleverna är värda så att de därmed kan komma in på prestigeutbildningarna.
Samma sätt som privatskolorna med avgift också ger högre betyg eftersom varför skulle annars föräldrarna betala massa pengar till skolan.
Citera
2016-07-02, 18:25
Medlem
Zvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Gymnasierna i invandrarförorten ger högre betyg än vad eleverna är värda så att de därmed kan komma in på prestigeutbildningarna.
Samma sätt som privatskolorna med avgift också ger högre betyg eftersom varför skulle annars föräldrarna betala massa pengar till skolan.
Tror jag inte riktigt på. De jag träffat vars föräldrar vart från annat land långt ifrån Sverige, har varit väldigt hårda och noga med att ungarna studerar hårt. De har helt enkelt press hemifrån i större grad än svenskar har. Det är min uppfattning.
Citera
2016-07-02, 18:29
Medlem
Många bilder är på masterstudenter, och där är väl cirka hälften utländska. På bilder som tas i reklamsyften tror jag de medvetet väljer utländska studenter, dels för att de försöker tvätta bort stämpeln som "överklasskola för vita, heterosexuella, bemedlade män från innerstan" här i Sverige och dels locka utländska studenter till masterprogrammen. Just nu har de en stor satsning i Asien exempelvis och som sagt är HHS populärt bland tyskar. Det är förmodligen enklare att rekrytera utländska studenter om reklambilderna visar utländska studenter.

Skulle gissa att bilden du länkar är på folk som pluggar kandidatprogrammet och om jag fick gissa skulle jag säga att det inte går fler "utländska" studenter på Handels än någon annan skola. Kanske lite fler med tanke på det geografiska läget och den internationella approachen.

Angående om "folk från sydligare breddgrader är smartare" så är det knappast så men de personer med utländsk bakgrund som pluggar på HHS kommer väl i regel från hem där det förväntas att de ska vara ambitiösa. Föräldrarna är uteslutande diplomater/affärsmän/akademiker så det finns nog en press på dessa ungar att de ska gå på HHS eller liknande. De är liksom inte Abdullah från Rinkeby. Framförallt asiaterna upplever jag har hög press hemifrån.
Citera
2016-07-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det där tror jag inte på ett dugg. De utländska studenterna är jävligt ambitiösa och har hög press hemifrån att ha bra betyg, få bra jobb o.s.v. Bara för att man är utländsk måste man inte ha gått gymnasiet i Tensta eller Akalla. Skulle gissa att de flesta studenterna med utländskt påbrå kommer från innerstan, Bromma, Täby o.s.v. Det är välintegrerade personer som ofta är mer ambitiösa än svenskarna.
Citera
2016-07-02, 19:27
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Många bilder är på masterstudenter, och där är väl cirka hälften utländska. På bilder som tas i reklamsyften tror jag de medvetet väljer utländska studenter, dels för att de försöker tvätta bort stämpeln som "överklasskola för vita, heterosexuella, bemedlade män från innerstan" här i Sverige och dels locka utländska studenter till masterprogrammen. Just nu har de en stor satsning i Asien exempelvis och som sagt är HHS populärt bland tyskar. Det är förmodligen enklare att rekrytera utländska studenter om reklambilderna visar utländska studenter.

Skulle gissa att bilden du länkar är på folk som pluggar kandidatprogrammet och om jag fick gissa skulle jag säga att det inte går fler "utländska" studenter på Handels än någon annan skola. Kanske lite fler med tanke på det geografiska läget och den internationella approachen.

Angående om "folk från sydligare breddgrader är smartare" så är det knappast så men de personer med utländsk bakgrund som pluggar på HHS kommer väl i regel från hem där det förväntas att de ska vara ambitiösa. Föräldrarna är uteslutande diplomater/affärsmän/akademiker så det finns nog en press på dessa ungar att de ska gå på HHS eller liknande. De är liksom inte Abdullah från Rinkeby. Framförallt asiaterna upplever jag har hög press hemifrån.

Det går definitivt färre elever med utländsk bakgrund på handels än på de flesta andra skolor. Foton är givetvis inte ett slumpmässigt urval av elever utan precis som du säger försöker man förmedla en viss bild så skolan.
Citera
2016-07-02, 19:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det går definitivt färre elever med utländsk bakgrund på handels än på de flesta andra skolor. Foton är givetvis inte ett slumpmässigt urval av elever utan precis som du säger försöker man förmedla en viss bild så skolan.

Jag instämmer i ovanstående. Det var visserligen över 10 år sedan jag tog examen från HHS, så min erfarenhet är inte lika aktuell. Jag skulle dock tro att det är ganska likvärdig fördelning fortfarande. Uppskattningsvis var det cirka 5% av studenterna som inte hade någon svenskfödd förälder på min tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in