• 1
  • 2
2016-07-02, 20:48
Medlem
Mergoss avatar
Tycker du fått mycket dåliga svar här i tråden där dom vill du ska gå till myndigheter etc.

Mitt råd till dig skulle vara att helt enkelt berätta för din kompis först och främst att du vill gärna ha tillbaka dina pengar.
Citera
2016-07-02, 20:56
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergos
Tycker du fått mycket dåliga svar här i tråden där dom vill du ska gå till myndigheter etc.

Mitt råd till dig skulle vara att helt enkelt berätta för din kompis först och främst att du vill gärna ha tillbaka dina pengar.

Det fattar du väl ändå att han redan gjort?
Man börjar väl inte med att starta en tråd på Flashback.
Citera
2016-07-02, 23:21
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av big-3ljo
Som titeln lyder. Har lånat ut lite pengar till en "vän" som vägrar att betala tillbaka. Han frågade om lånet via Facebook och jag har konversationen kvar. Pengarna överfördes via bankkonto om det kan användas som bevis.
Hur gör jag för att få tillbaka lånet?
Som redan nämnts så måste du berätta:

1. Hur er överenskommelse såg ut för när du skulle få tillbaka pengarna.

2. Hur såg konversationen ut där din vän "vägrar" att betala tillbaka. Hur långt tid har det gått? Har din kompis pengar nu, men väljer att göra annat för pengarna eller saknar personen möjlighet att betala tillbaka?

3. Hur mycket pengar handlar det om?

Jag har lånat ut mycket pengar till mina fattigare vänner genom åren. De är fortfarande fattiga som kyrkråttor och tills den dag då de kommer på lite mer grön fot är det helt okej. Jag visste verkligen att de inte kunde betala tillbaka i det närmaste. Då hade de säkert lånat via en bank eller något.

En av de sorgligaste månaderna i mitt liv var den sommaren då jag sa nej till en av dem, att "du får faktiskt skaffa dig eller åtminstone försöka skaffa dig ett jobb och börja betala tillbaka på din skuld innan du får låna mer".

Det var den sista konversationen vi hade.
En månad senare hade han tagit sitt liv.

Inbillar mig inte att det direkt hängde ihop, men det känns ändå förjävlig och kommer göra det resten av mitt liv.
Citera
2016-07-02, 23:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Kronofogden är till för oss alla så dit kan du vända dig. Eller då före hota med det om du nu inte får pengarna innan ett visst antal dagar. Sedan då om nu vederbörande bestrider så gäller det ju som du att ha bevis på detta kvar. Dock som extra åtgärd innan man nu lånar ut pengar även till folk som man nu verkligen litar på är att ta fram ett papper om nu allt som gäller att person X har lånar pengar från person Y. Lånet ska ha betalas tillbaka innan X etc.
Citera
2016-07-03, 10:38
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmasen99
Är det under 2k hade jag skitit i det om det var en nära vän.
Är det inte en nära vän hade jag inte lånat ut alls.

En nära vän som lånar pengar av en och inte betalar tillbaka känns inte som en särskilt bra vän.

Bättre att konsekvent aldrig låna ut pengar i sin umgängeskrets, de som har behovet att låna av sina kompisar är i regel de som har sämst förutsättningar att betala tillbaka.
Pengar har förstört många vänskaper.
Citera
2016-07-03, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
En nära vän som lånar pengar av en och inte betalar tillbaka känns inte som en särskilt bra vän.

Bättre att konsekvent aldrig låna ut pengar i sin umgängeskrets, de som har behovet att låna av sina kompisar är i regel de som har sämst förutsättningar att betala tillbaka.
Pengar har förstört många vänskaper.

Sluta ha fattiga vänner?
Jag brukar låna av mina vänner och vice versa när pengar ej finns till hands. Man vet att alla har pengar så för effektivitetens skull så lånar vi pengar till varandra no questions asked.

Är det någon som inte har pengar så är det ju hans fel och hans problem, så han ska inte förväntas sig något lån :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in