Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-02, 15:14
Medlem
Skrev en text på engelska i ett annat forum men prövar även här.

Hi!

First of all, Iam not good with computers but this is my problem.

I currently have a pretty bad PC with a SSD running a fake windows 7. My friend gave me a better PC with a standard harddrive running a legit windows 10, but no windows 10 install disc.

I tried updating my current PC to windows 10 but I got an error saying "Contact your system administrator to upgrade to Windows Server or Enterprise editions".

What I want is to have my new PC (my friends) run Windows 10 but from the SSD from my old PC.

I have downloaded a Windows 10 from this site and I do have a USB that i can put it on.

What is the smoothest way for me to do so? I would really appreciate a step by step explenation!
Citera
2016-07-02, 15:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Information och lösning finns här -> http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2771277/fresh-install-windows-brand-ssd.html
Citera
2016-07-02, 15:35
Medlem
Tack för svar, men känner mig korkad när jag tittar på sidan. Förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Varför gör jag sånt här när jag är bakis
Citera
2016-07-02, 15:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Sök annars "installerar Windows 10 på ny SSD"

Det finns gott om bra guider.
Citera
2016-07-02, 15:39
Medlem
Såhär tolkar jag det.

1. Rensa min SSD som jag använder på min nuvarande dator.
2. Koppla ur vanliga hårddisken ur den nya datorn.
3. Koppla in min nu tomma SSD i nya datorn.
4. Starta nya datorn?? Och windows ska installeras?

Så tolkar jag det men det låter fel
Citera
2016-07-02, 15:51
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztanislav
Såhär tolkar jag det.

1. Rensa min SSD som jag använder på min nuvarande dator.
2. Koppla ur vanliga hårddisken ur den nya datorn.
3. Koppla in min nu tomma SSD i nya datorn.
4. Starta nya datorn?? Och windows ska installeras?

Så tolkar jag det men det låter fel
Windows kommer naturligtvis inte out of the blue att installera sig själv, utan det måste du själv göra med hjälp av lämpligt installationsmedia. Vad låter fel?

Det enklaste är att stoppa i den nya SSD-disken i datorn och sedan blåsa om den med installationsprogrammet. Hur det går till behandlas i den officiella tråden om att installera/installera om windows, har du kollat i den?
Citera
2016-07-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Windows kommer naturligtvis inte out of the blue att installera sig själv, utan det måste du själv göra med hjälp av lämpligt installationsmedia. Vad låter fel?

Det enklaste är att stoppa i den nya SSD-disken i datorn och sedan blåsa om den med installationsprogrammet. Hur det går till behandlas i den officiella tråden om att installera/installera om windows, har du kollat i den?

Nej jag har inte tittat i den, letade snabbt nyss och såg inte tråden.

Men jag har Windows 10 i min HDD, kopplar in en ny SSD som jag vill ha över Windows 10 på. Men jag har ingen skiva att installera det med. Hur får jag över det?
Citera
2016-07-02, 16:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tips finns här -> (FB) Föra över windows 10 till annan ssd?
Citera
2016-07-02, 16:06
Moderator
Protons avatar
Citat:

Men jag har Windows 10 i min HDD, kopplar in en ny SSD som jag vill ha över Windows 10 på. Men jag har ingen skiva att installera det med. Hur får jag över det?
Det får du inte.

Sannolikheten att det skulle funka att stoppa i en pre-installerad windows i ett nytt system med nya komponenter i är lika med noll, eller så skulle ditt system börja bete sig på de mest märkliga sätt, jag vet, för jag har provat.

Vill du ändå chansa kommer du behöva ett kloningsprogram, Acronis har jag hört mycket gott om och en free trial hittar du på http://www.acronis.com/en-us/personal/migration-software/ verkar det som.

Oavsett vilket kommer du i sådana fall bli tvungen att ha nånstans att lägga den klonade disken, stoppa i den nya och lägga imagen på den nya disken. Hur det går till står troligen återigen i tråden om att installera om windows, alternativt får man leta lite, för det finns garanterat trådar om det.

Edit: Se ovanstående inlägg.
Citera
2016-07-02, 16:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Hämtar hem detta som finns på webbsidan -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Bränn ut detta på en bootbar media.

Monterar sedan bort din nuvarande HDD och monterar in den nya SSD.
Se till så SSD ligger som första hand under Bios.

Mata nu in denna bootbara media som du utförde innan och påbörjar installationen.
Licensen bör ligga kvar så när det flaggas om att skriva i licensnumret så hoppar du över detta steg.

Följ sedan installationsprocessen.
Citera
2016-07-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hämtar hem detta som finns på webbsidan -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Bränn ut detta på en bootbar media.

Monterar sedan bort din nuvarande HDD och monterar in den nya SSD.
Se till så SSD ligger som första hand under Bios.

Mata nu in denna bootbara media som du utförde innan och påbörjar installationen.
Licensen bör ligga kvar så när det flaggas om att skriva i licensnumret så hoppar du över detta steg.

Följ sedan installationsprocessen.

Tack! Håller på att pröva detta nu, återkommer med resultat
Citera
2016-07-02, 17:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har bara lite tålamod så kommer detta att ordnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in