2005-11-30, 16:33
Medlem
Piuss avatar
På lördag ska jag skriva SAT, nån som har gjort det och kan komma med tips? T ex vad ska man plugga, tidsmässigt etc.
Citera
2005-11-30, 18:24
Medlem
Det svåra tyckte jag var att greja vissa matematiska utryck på engelska. Bortsett från det var det inte särskilt svårt, bra mycket lättare än HP.
Citera
2005-11-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det svåra tyckte jag var att greja vissa matematiska utryck på engelska. Bortsett från det var det inte särskilt svårt, bra mycket lättare än HP.

Det beror väl på vilken poängmässig målsättning man har eller?
Citera
2005-12-12, 12:40
Medlem
Piuss avatar
Så här efter provet måste jag säga att det var ett märkligt prov. Det är alldeles för lite tid på varje del, speciellt för matematikdelarna. Själva uppgifterna var för det mesta rätt så enkla men man hann knappt göra klart alla innan tiden tog slut så man var ju så stressad att det var svårt att tänka klart.
Det som var svårt var språkdelen, speciellt då man skulle bestämma vad ett långt stycke främst handlade om. Jag anser att min engelska är utmärkt, ändå hade jag svårt att förstå allt. Jag kanske helt enkelt borde läsa mer engelska...
Citera
2005-12-12, 15:13
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Så här efter provet måste jag säga att det var ett märkligt prov. Det är alldeles för lite tid på varje del, speciellt för matematikdelarna. Själva uppgifterna var för det mesta rätt så enkla men man hann knappt göra klart alla innan tiden tog slut så man var ju så stressad att det var svårt att tänka klart.
Det som var svårt var språkdelen, speciellt då man skulle bestämma vad ett långt stycke främst handlade om. Jag anser att min engelska är utmärkt, ändå hade jag svårt att förstå allt. Jag kanske helt enkelt borde läsa mer engelska...

#Hur manga points fick du?
Citera
2005-12-12, 16:50
Medlem
zizacons avatar
Kommer man in på alla amerikanska universitet med ett bra resulatat från ett SAT-prov eller hur funkar det?
Citera
2005-12-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Kommer man in på alla amerikanska universitet med ett bra resulatat från ett SAT-prov eller hur funkar det?

För utländska sökanden till Ivey-league skolorna krävs oftast SAT I och 3 SAT II Subject Tests. Därutöver granskar man "elevens karaktär" via 2 lärar rekommendationer, 1 SYO rekommendation (gäller gymnasiestudenter iaf), en personlig uppsats och en intervju. En "extracurricular activity" är nästintill obligatoriskt bland de sökande, annars blir man slaktad och förpassad till Harlem där 50 cent skjuter dig i en mörk gränd.
Citera
2005-12-18, 14:13
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
#Hur manga points fick du?
Vet inte. Resultatet kommer den 19 dec.
Citera
2006-01-08, 15:31
Medlem
Piuss avatar
det vore kul om ni ville posta era SAT results så vi kan jämföra
Citera
2006-01-09, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
det vore kul om ni ville posta era SAT results så vi kan jämföra

Du hittar säkert en hel del att jämföra med här : http://talk.collegeconfidential.com
Citera
2009-04-02, 16:25
Medlem
Rycker liv i en gammal tråd som idag borde vara mer aktuell.

Själv har jag sökt in till USA och skrivit SAT, TOEFL = hela köret.

Jag kom in på Cornell, fick reservplats på Harvard, Columbia, Brown och Upenn.
Citera
2009-04-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zvorran
Rycker liv i en gammal tråd som idag borde vara mer aktuell.

Själv har jag sökt in till USA och skrivit SAT, TOEFL = hela köret.

Jag kom in på Cornell, fick reservplats på Harvard, Columbia, Brown och Upenn.

Hur funkar det med behörigheten? Och hur går urvalet till? I Sverige är det väldigt låst till betyg och högskoleprov, hur funkar det i staterna? Kan man t.ex komma in på bara SAT?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in