Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Om du tänker dig en värdeminskning med ca 2000:-/månad + service, underhåll/reparationer, skatt och försäkring m.m. Funderar på om det blir så mycket dyrare att leasa en bil. Volvo privatleasing av en Volvo V60 T3 kostar från 2995:-/månad, då ingår försäkring och serviceavtal.
Jag räknar inte med värdeminskning, jag räknar med att jag tar 140 000 från mitt sparkonto och sedan är pengarna förlorade och finns inte mer. Verkliga kostnader för försäkring, skatt och service etc. ligger omkring en tusenlapp i månaden.
Det du föreslår är en i princip basutrustad bil, vill man lägga på lite utrustning så kostar bilen helt plötsligt 5 000 per månad och en T3 drar lika mycket som min nuvarande bil, som dessutom har mer utrustning. Då känns det billigare att till och med behålla nuvarande bilen och hålla liv i den när saker börjar gå sönder. Ny bil är inte intressant, vare sig leasad eller köpt. Värdeminskningen är alldeles för kostsam. En privatleasad bil är dessutom inte min, den är hyrd. Varenda litet märke och varenda litet dörruppslag från andra bilister kommer kosta mycket, mycket pengar den dagen leasingen upphör. Det är en dålig affär att hyra bil, till och med sämre än att låna pengar.