Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-07-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Att någonting existerar snarare än ingenting är också en omständighet som jag anser vara absurt, och detta borde betyda att hela tillvaron bygger på en absurditet. Ifall vi kan enas om det nyssnämnda borde det väl medföra att allting har en immanent absurditet.
Ingenting-finns inte! när man pratar om detta "ingenting" så pratar man om någonting
Nej jag tror som Lawrence Krauss att "Det inte bara är möjligt att vårt universum uppstod ur ingenting - det är också troligt att det gjorde det."
http://urskola.se/Produkter/175811-U...rsums-uppkomst
(se åtminstone från 50:00)
Jag tänker inte diskutera denna teori, utan jag tycker bara inte att det är absurt "att någonting existerar snarare än ingenting".
Citera
2016-07-01, 23:25
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Ingenting-finns inte! när man pratar om detta "ingenting" så pratar man om någonting
Nej jag tror som Lawrence Krauss att "Det inte bara är möjligt att vårt universum uppstod ur ingenting - det är också troligt att det gjorde det."
http://urskola.se/Produkter/175811-U...rsums-uppkomst
(se åtminstone från 50:00)
Jag tänker inte diskutera denna teori, utan jag tycker bara inte att det är absurt "att någonting existerar snarare än ingenting".
Jo, jag är medveten om Krauss teori om hur universum uppstod, och det är som du säger inte från ingenting ordagrant. Men det betyder inte att man inte konceptuellt kan föreställa sig ingenting snarare än någonting - vad är det som är så absurt med det?
Citera
2016-07-01, 23:52
Medlem
Citat:
Jo, jag är medveten om Krauss teori om hur universum uppstod, och det är som du säger inte från ingenting ordagrant. Men det betyder inte att man inte konceptuellt kan föreställa sig ingenting snarare än någonting - vad är det som är så absurt med det?
Absurt med vad? Frågar du mig nått?
Citera
2016-07-01, 23:56
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Absurt med vad? Frågar du mig nått?
Varför det skulle vara absurt att någonting existerar snarare än ingenting? Kan dock tillägga att det är lika absurt att universum, eller någonting för den delen, har existerat för evigt.
Citera
2016-07-02, 00:09
Medlem
Citat:
Varför det skulle vara absurt att någonting existerar snarare än ingenting? Kan dock tillägga att det är lika absurt att universum, eller någonting för den delen, har existerat för evigt.

Är du full? Jag skrev: "jag tycker bara inte att det är absurt "att någonting existerar snarare än ingenting".

Du däremot skrev:
Citat:
Att någonting existerar snarare än ingenting är också en omständighet som jag anser vara absurt,

PS. Att universum har existerat för evigt tror inte jag heller.

Tillbaka till topic, Godnatt.
Citera
2016-07-02, 00:17
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Är du full? Jag skrev: "jag tycker bara inte att det är absurt "att någonting existerar snarare än ingenting".

Du däremot skrev:

PS. Att universum har existerat för evigt tror inte jag heller.

Tillbaka till topic, Godnatt.
Missade ett "inte". Varför skulle det inte vara absurt att någonting existerar snarare än ingenting?
Citera
2016-07-02, 00:36
Medlem
Citat:
Missade ett "inte". Varför skulle det inte vara absurt att någonting existerar snarare än ingenting?

Det är helt okey att Du tycker så!
Men du frågade om vi kunde enas om det!

Citat:
Att någonting existerar snarare än ingenting är också en omständighet som jag anser vara absurt, och detta borde betyda att hela tillvaron bygger på en absurditet. Ifall vi kan enas om det nyssnämnda borde det väl medföra att allting har en immanent absurditet.

Och det kan vi inte enas om för jag tycker inte som du att det är absurt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in