2016-06-29, 03:20
Medlem
Federals avatar
Hej,

Jag funderar lite över olika sätt att ta betalt som konsult vid med komplexa upplägg.

Min uppfattning av det hela är att om du ger din kund en "meny" som ser lite ut som något från en kinakrog så kommer kunden att välja bort en del saker som denna tror inte är så viktig för att spara in lite pengar.

Därför är min uppfattning att om jag mer eller mindre paketerar ut mina tjänster som "Lilla", "Mellan" och "Stora" paketet och sätter en någorlunda fast summa i slutet av varje paket så får kunden ett "lättare" val att göra.

Lite som alla webbhotell, dom frågar inte om du vill ha cron-job för 15:- och behöver du subdomäner? ja en extra 10:- utan du har privat och företags-paket med olika nivåer och kostnader.

Jag letar efter råd och allmänna tips på dessa upplägg och vad man bör tänka på vid en sådan debiteringsmodell.

MVH
Citera
2016-06-29, 09:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Federal
Hej,

Jag funderar lite över olika sätt att ta betalt som konsult vid med komplexa upplägg.

Min uppfattning av det hela är att om du ger din kund en "meny" som ser lite ut som något från en kinakrog så kommer kunden att välja bort en del saker som denna tror inte är så viktig för att spara in lite pengar.

Därför är min uppfattning att om jag mer eller mindre paketerar ut mina tjänster som "Lilla", "Mellan" och "Stora" paketet och sätter en någorlunda fast summa i slutet av varje paket så får kunden ett "lättare" val att göra.

Lite som alla webbhotell, dom frågar inte om du vill ha cron-job för 15:- och behöver du subdomäner? ja en extra 10:- utan du har privat och företags-paket med olika nivåer och kostnader.

Jag inser nu att du kanske inte ens är IT-konsult, utan att exemplet var från en annan bransch..?

Jag letar efter råd och allmänna tips på dessa upplägg och vad man bör tänka på vid en sådan debiteringsmodell.

MVH

Är de jobbet du gör väldigt standardiserade? Min erfarenhet av (att anlita) IT-konsulter är snarare att varje jobb är unikt (nåväl, det finns förstås väldigt stora likheter med tidigare jobb de gjort). Inhyraren berättar vad han vill ha och ger en mer eller mindre specificerad kravlista och konsulten kommer med en offert. Mindre jobb görs på löpande räkning.

Det känns svårt att ha färdiga paket, men ditt område kanske är väldigt standardiserat?

I ditt inlägg tycker jag att du börjar lite bakvänt. Du börjar med att säga vad du erbjuder och sedan får inhyraren välja/välja bort delar. Det är väl bättre att köra tvärt om - fråga vad inhyraren vill ha och anpassa dina förslag efter det.
Citera
2016-06-29, 13:11
Medlem
Det vanligaste är att konsulter tar betalt per timme. Det låter som att du redan har en färdig produkt som du ska sälja. Har du några kunder idag?
Citera
2016-06-29, 14:27
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Mindre jobb görs på löpande räkning.

I princip alla jobb görs på löpande räkning idag. Förr i tiden var det vanligt med fastprisprojekt, men det har blivit omodernt iom. att man nuförtiden jobbar med agila metoder, kontinuerliga releaser osv.

Att specificera tillräckligt bra krav från början är också svårt, en anledning varför en majoritet av alla IT projekt genomförda på detta sätt tenderar att bli försenade.
Citera
2016-06-30, 20:23
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
I princip alla jobb görs på löpande räkning idag. Förr i tiden var det vanligt med fastprisprojekt, men det har blivit omodernt iom. att man nuförtiden jobbar med agila metoder, kontinuerliga releaser osv.

Att specificera tillräckligt bra krav från början är också svårt, en anledning varför en majoritet av alla IT projekt genomförda på detta sätt tenderar att bli försenade.

Enligt min f.d. arbetsgivare, en liten konsultfirma inom mekanisk konstruktion och industriautomation, är det tvärtom. De stora industrierna vill hellre köpa nyckelfärdiga maskiner inklusive allt än löpande räkning på konstruktionsjobb. Det kanske skiljer sig mellan branscher.
Citera
2016-06-30, 20:28
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Enligt min f.d. arbetsgivare, en liten konsultfirma inom mekanisk konstruktion och industriautomation, är det tvärtom. De stora industrierna vill hellre köpa nyckelfärdiga maskiner inklusive allt än löpande räkning på konstruktionsjobb. Det kanske skiljer sig mellan branscher.

Det finns inom mjukvarubranchen också. Då kallas det för "konfigurering". En vanlig "nyckelfärdig maskin" är Microsoft CRM. Dock blir det inte alltid så mycket billigare och bättre med dessa färdiga maskiner eftersom de egentligen inte alls är färdiga. Det återstår nämligen en inte obefintlig arbetsbörda att anpassa till befintliga system och göra om dessa så att de uppfyller kundens behov. Oftast stämmer inte heller kundens reella behov överens med vad de tror att de behöver, vilket blir ett problem när kunden vill bestämma vad som skall göras, och hur.

Min personliga erfarenhet från de projekt jag suttit i är dock att vi alltid har kört löpande räkning, och fastpris var något man höll på med förr i tiden.
Senast redigerad av Xer0 2016-06-30 kl. 20:38.
Citera
2016-07-06, 12:18
Medlem
Det finns ju en gammal truism inom konsultbranschen att "konsulter säljer lösningar men tar betalt för timmar".

I mångt och mycket stämmer det också. Självklart kan det skilja mellan olika sektorer. Sen blir det lätt hårklyveri om vad som är en "konsult". Säljer man nyckelfärdiga lösningar och maskiner kan jag tycka att man glider in på att vara en produktåterförsäljare snarar än en konsult. När du köper en bil kan du få den anpassad på en mängd olika sätt (färg, motor, utrustning etc.) - det gör inte biltillverkare till konsulter bara för att de erbjuder "konfigurationsmöjligheter" till sin produkt.
Citera
2016-07-06, 21:52
Medlem
Federals avatar
Först,
Tack för alla svar. Uppskattas verkligen!

Citat:
Är de jobbet du gör väldigt standardiserade? Min erfarenhet av (att anlita) IT-konsulter är snarare att varje jobb är unikt (nåväl, det finns förstås väldigt stora likheter med tidigare jobb de gjort). Inhyraren berättar vad han vill ha och ger en mer eller mindre specificerad kravlista och konsulten kommer med en offert. Mindre jobb görs på löpande räkning.

Det känns svårt att ha färdiga paket, men ditt område kanske är väldigt standardiserat?

Det vanliga är väl att man jobbar på timme i denna branch.
Jag tänkte att man får avtala om extra behov som kan dyka upp och kör det på timmar.
Men det kanske är svårt att definiera "extrabehov" i ett kontrakt, och lite som Xer0 är inne på att det kan bli lite olika förväntningar från min och kundens sida om vad som ska och inte ska ingå i fastpriset...

Citat:
I ditt inlägg tycker jag att du börjar lite bakvänt. Du börjar med att säga vad du erbjuder och sedan får inhyraren välja/välja bort delar. Det är väl bättre att köra tvärt om - fråga vad inhyraren vill ha och anpassa dina förslag efter det.

Tror jag förenklade det lite och självklart kommer det att göras en behovsanalys och sen ett förslag på vad som tros passa den kunden.
Men med något som liknar olika paketerbjudanden beroende på vad kunden är beredd att "satsa".

Citat:
Oftast stämmer inte heller kundens reella behov överens med vad de tror att de behöver, vilket blir ett problem när kunden vill bestämma vad som skall göras, och hur.
Det är lite detta jag är rädd för, att jag i slutändan står med ett avtal som rent ekonomiskt är ohållbart.

Citat:
Min personliga erfarenhet från de projekt jag suttit i är dock att vi alltid har kört löpande räkning, och fastpris var något man höll på med förr i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Det finns ju en gammal truism inom konsultbranschen att "konsulter säljer lösningar men tar betalt för timmar".
I mångt och mycket stämmer det också. Självklart kan det skilja mellan olika sektorer. Sen blir det lätt hårklyveri om vad som är en "konsult". Säljer man nyckelfärdiga lösningar och maskiner kan jag tycka att man glider in på att vara en produktåterförsäljare snarar än en konsult. När du köper en bil kan du få den anpassad på en mängd olika sätt (färg, motor, utrustning etc.) - det gör inte biltillverkare till konsulter bara för att de erbjuder "konfigurationsmöjligheter" till sin produkt.

Ju mer jag tänker på dom punkter som tagits upp i tråden tror jag att det kanske är bäst att köra på timmar.
Eller att i alla fall ha det som standardmodell och kanske köra några split tester med någon/några "enklare" kunder för att se vilka problem eller möjligheter som finns med en abonnemangsmodell.
Citera
2016-07-07, 19:25
Medlem
Personligen föredrar jag att jobba utifrån värdebaserad (i vissa fall performance based) prissättning, men beror såklart på vad man erbjuder för tjänster. Tycker att man limiterar sig själv lite med timpris.
Citera
2016-07-07, 22:08
Medlem
Federals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divideer
Personligen föredrar jag att jobba utifrån värdebaserad (i vissa fall performance based) prissättning

Menar du att man tar betalt när ett visst mål är uppnått? Typ som mäklare?

Citat:
Ursprungligen postat av divideer
Tycker att man limiterar sig själv lite med timpris.

Jo visst blir det svårt att skala när man väl når sin gräns på den tid man kan fakturera för.
Nog för att man tar rätt bra betalt per timme
Citera
2016-07-08, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Federal
Menar du att man tar betalt när ett visst mål är uppnått? Typ som mäklare?

Jo visst blir det svårt att skala när man väl når sin gräns på den tid man kan fakturera för.
Nog för att man tar rätt bra betalt per timme

Ja, det är performance/resultatdriven prissättning. Jag har inte jobbat med det supermycket än, men har planer på att testa mer när jag ska erbjuda nya tjänster för att få några case bakom mig. Stor risk för företag att anlita någon när man inte kan utlova resultat eller backa upp med tidigare projekt. Tror däremot att man kan optimera profit rejält om man väl uppnår resultat. Istället för att komma in och säga att man vill ha 50k kör man en modell på typ 10-20-50. Man må bara vara garanterad 10k, men kan pusha priset i de andra delmomenten då man säljer garanterade resultat.

Skillnaden mellan hur jag jobbar i nuläget är att jag säljer produkter som kan leda till bättre resultat och inte resultatet itself. Alla prisstrategier har för och nackdelar, eftersom det är ett fast pris är det inte optimalt i alla lägen.
Men säg att jag ska ta fram en rapport. Jobbar 7h. Jag estimerar att kund skulle kunna betala 30k för den, jag skulle då behöva fakturera 4300kr/h. Ett av problemen med timpris är att det finns en mental gräns för vad som låter rimligt. Säger jag att jag tar 4300kr/h skulle de flesta gå till en billigare konkurrent. Tar jag en mer realistisk 1500kr/h och vet att min produkt är värd mycket mer går jag miste om potentiella 20k. Tar jag istället bort fokus från tiden jag jobbat och istället säljer värdet i produkten jag levererar blir det enklare att rättfärdiga ett pris som motsvarar 4300kr/h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in