Först,
Tack för alla svar. Uppskattas verkligen!
Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Är de jobbet du gör väldigt standardiserade? Min erfarenhet av (att anlita) IT-konsulter är snarare att varje jobb är unikt (nåväl, det finns förstås väldigt stora likheter med tidigare jobb de gjort). Inhyraren berättar vad han vill ha och ger en mer eller mindre specificerad kravlista och konsulten kommer med en offert. Mindre jobb görs på löpande räkning.
Det känns svårt att ha färdiga paket, men ditt område kanske är väldigt standardiserat?
Det vanliga är väl att man jobbar på timme i denna branch.
Jag tänkte att man får avtala om extra behov som kan dyka upp och kör det på timmar.
Men det kanske är svårt att definiera "extrabehov" i ett kontrakt, och lite som Xer0 är inne på att det kan bli lite olika förväntningar från min och kundens sida om vad som ska och inte ska ingå i fastpriset...
Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
I ditt inlägg tycker jag att du börjar lite bakvänt. Du börjar med att säga vad du erbjuder och sedan får inhyraren välja/välja bort delar. Det är väl bättre att köra tvärt om - fråga vad inhyraren vill ha och anpassa dina förslag efter det.
Tror jag förenklade det lite och självklart kommer det att göras en behovsanalys och sen ett förslag på vad som tros passa den kunden.
Men med något som liknar olika paketerbjudanden beroende på vad kunden är beredd att "satsa".
Citat:
Ursprungligen postat av
Xer0
Oftast stämmer inte heller kundens reella behov överens med vad de tror att de behöver, vilket blir ett problem när kunden vill bestämma vad som skall göras, och hur.
Det är lite detta jag är rädd för, att jag i slutändan står med ett avtal som rent ekonomiskt är ohållbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xer0
Min personliga erfarenhet från de projekt jag suttit i är dock att vi alltid har kört löpande räkning, och fastpris var något man höll på med förr i tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
pap01
Det finns ju en gammal truism inom konsultbranschen att "konsulter säljer lösningar men tar betalt för timmar".
I mångt och mycket stämmer det också. Självklart kan det skilja mellan olika sektorer. Sen blir det lätt hårklyveri om vad som är en "konsult". Säljer man nyckelfärdiga lösningar och maskiner kan jag tycka att man glider in på att vara en produktåterförsäljare snarar än en konsult. När du köper en bil kan du få den anpassad på en mängd olika sätt (färg, motor, utrustning etc.) - det gör inte biltillverkare till konsulter bara för att de erbjuder "konfigurationsmöjligheter" till sin produkt.
Ju mer jag tänker på dom punkter som tagits upp i tråden tror jag att det kanske är bäst att köra på timmar.
Eller att i alla fall ha det som standardmodell och kanske köra några split tester med någon/några "enklare" kunder för att se vilka problem eller möjligheter som finns med en abonnemangsmodell.