Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-30, 18:32
  #133
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Måste säga jag blev väldigt positivt överaskad igår. Jag har gått förbi Loch Lomond Original på Systembolaget och tänkt att en "billig" NAS Single malt som dessutom legat på amerikansk ek smakar väl som raketbränsle med överdriven sötma/vanilj och lite exotiska frukter/kokos, typ. På provningen igår (utan att veta vad det var i glasen) trodde jag snarare det var en Glenfarclas eller nån sherrybomb. Riktigt god, märkligt nog stor "sherrysötma", lite rök/sälta, sublim vanilj/honung och ganska balanserat kärv(en viss bitterhet om man ska vara kritisk). Inte komplex eller djup, men en gladwhisky.
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2018-06-30 kl. 19:27.
Citera
2018-06-30, 21:49
  #134
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
En snabb fråga: varför tycker du inte att J.P. Wiser's är drickbart?
Den går att dricka utan is och jag tycker att dess smak är enormt bra.
Köpte den lilla flaskan på 350ml och gillar att den är buteljerad i återvinningsbar PET-flaska.

Den har också en lätt touch av malt efter trippel-lagringen så det är positivt.

Jag blev verkligen positivt överraskad av denna kanadensare, och då hade jag ändå en bra magkänsla när jag köpte den! Smakar som en (bra) amerikansk bourbon, eller mer som rye whiskey, då den är ganska pepprig. Men ändå rätt mycket sötma, vanilj och persikosmak. Riktigt prisvärd. Jag ska blanda lite drinkar på den sedan; Mint Julep!
Citera
2018-08-06, 15:52
  #135
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Nu har jag testat ytterligare två budgetmalts, nämligen Naked Grouse och Speyburn Bradan Orach.

Naked Grouse är en blended malt som kostar 315 kr. För priset var den riktigt bra, fina sherrytoner, vanlij, ek och kolasmaker. Whiskyn blir godare med lite oxidering i flaskan och smakar lite äldre än den antagligen är. Kommer nog att köpa den igen.

Speyburn är betydligt enklare och tunnare i smaken. Smakar vanilj och lite ek. Kort eftersmak. Man känner att det är väldigt ung whisky man har att göra med, men den är lättdrucken och innehåller inga felsmaker. 289 kr, tror att det är den billigaste malten i det ordinarie sortimentet. Tveksamt om jag kommer köpa den igen, finns andra NAS-whiskies i samma prisklass som är bättre.
Citera
2018-08-09, 12:49
  #136
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Jag har inte testat den 8-åriga än, men jag har druckit den vanliga Black Velvet. Rätt udda smak på den, den är söt och påminner lite grand om en bourbon. Helt okej att dricka som den är och den gör sig bra i groggar. 8-åringen borde ju bjuda på lite mer smak, men enligt vissa rencensioner av den som jag läste förut, gör den inte det.

Jag köpte J&B och den vanliga Black Velvet senast. Som filmfantast köpte jag J&B främst för att den whiskyn är husdricka i många giallo-filmer, var bara tvungen att prova! Blev besviken, visst den har en lite tilltalande råhet över sig men den kändes ändå tråkig. Black Velvet däremot, fan oförskämt lättdrucken, men ändå inte tråkig, om det makes sense. Inte provat den i drinkar än men det ska jag, fungerar säkert bra i whiskeydrinkar om man vill variera sig och inte bara köra bourbon, nog för att jag verkligen gillar bourbon.
Citera
2018-08-09, 19:36
  #137
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag köpte J&B och den vanliga Black Velvet senast. Som filmfantast köpte jag J&B främst för att den whiskyn är husdricka i många giallo-filmer, var bara tvungen att prova! Blev besviken, visst den har en lite tilltalande råhet över sig men den kändes ändå tråkig. Black Velvet däremot, fan oförskämt lättdrucken, men ändå inte tråkig, om det makes sense. Inte provat den i drinkar än men det ska jag, fungerar säkert bra i whiskeydrinkar om man vill variera sig och inte bara köra bourbon, nog för att jag verkligen gillar bourbon.

Jag tycker att J&B är helt okej, fruktig och lättdrucken. Den har en liten ton av rökighet som jag bara tycker stör. Men hittills har jag bar köpt den en gång, samma sak med Black Velvet, som också är okej.
Citera
2018-08-10, 13:51
  #138
Medlem
robert tycker king robert är att föredra.
Citera
2018-08-17, 22:26
  #139
Medlem
Tjyvass avatar
Är det bara jag som tycker Bell's och Teacher's är nästintill identiska? Teacher's är nog ytterst lite sötare i smaken. Men det är allt. Brukar ha en halvflaska Bell's i Barbour-jackan när jag är i skogen.
__________________
Senast redigerad av Tjyvas 2018-08-17 kl. 22:33.
Citera
2018-08-22, 21:51
  #140
Medlem
Var tog Black Ribbon vägen som systemet sålde? Den var hyfsad, iaf så länge den hade kork-kork.
Citera
2018-08-22, 21:55
  #141
Medlem
Kylskåpskall Statesman med Cubacola Light.
Citera
2018-09-11, 23:52
  #142
Medlem
DemTheDodos avatar
Teachers whisky och Four roses bourbon. Teachers har vart lite upp och ner genom åren, men på senare tid har den varit OK. Åtminstone med tanke på priset.
Citera
2018-09-12, 00:10
  #143
Medlem
Blommetupps avatar
King Robert utan tvekan. Lättdrucken men smakfull.
Citera
2018-11-03, 20:21
  #144
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag håller på å testar Clan Macgregor nu. I början gillade jag den inte alls, besk och obehaglig, men lite oxidering har gjort ett mindre underverk med den och plockat fram en del sötma, lite fruktighet och eksmak. Vanilj kan man också skönja. Kort eftersmak, även jämfört med andra billiga blends. Funkar bra i groggar gör den.

Summa summarum: helt godkänd. Jag har druckit en del andra blends som varit sämre än den här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback