2016-06-28, 21:05
Medlem
Min lilla hund är rädd för typ alla ljud som hon inte är beredd på, typ om jag tappar en sked i golvet. Stänger dörren för hårt. Rusta ett lakan som jag ska vika efter tvätt. Ni förstår vad jag menar. Tycker hon överreagerar men hur tränar man bort det här. Hon är fortfarande valp/tonåring men snart vuxen. Hon är ganska rädd annars med fast att jag är väldigt snäll mot henne och aldrig skadat henne.

hjälp uppskattas
Citera
2016-06-28, 21:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
I den åldern ÄR alla ljud läskiga. Finns mkt annat som är läskigt. Om du ignorerar det så växer det bort. Försöker du jobba bort det så riskerar du bara att förstärka beteendet.
Citera
2016-06-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
I den åldern ÄR alla ljud läskiga. Finns mkt annat som är läskigt. Om du ignorerar det så växer det bort. Försöker du jobba bort det så riskerar du bara att förstärka beteendet.

ok, ska försöka ignorera det helt enkelt. Visste inte att det var vanligt bland unga hundar
Citera
2016-06-28, 22:40
Medlem
Du kan försöka kombinera det med lek. Göm godisbitar och medan hon letar gör du ljud som är tillräckligt svaga för att hon skall tycka godiset är viktigare, så kan du göra ljuden läskigare efterhand.

Sen kan alltid vara bra att om en unghund ser eller hör något läskigt att uppmuntra den att gå dit och undersöka. Inte tvinga, naturligtvis, utan låta det ta den tid det tar. Det bygger upp deras mod. Metoden får dock användas med viss försiktighet, om hunden är för rädd så den aldrig vågar sig fram kan man istället förstärka rädslan.
Citera
2016-06-29, 02:09
Medlem
Djitiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
ok, ska försöka ignorera det helt enkelt. Visste inte att det var vanligt bland unga hundar

Jag skulle nog inte vilja påstå att det är normalt när en unghund är rädd för den typen av ljud som du beskriver. Hur gammal är hon? Har hon bott hos dig hela tiden? Har hon alltid reagerat på vardagliga ljud eller har det kommit plötsligt? Spökåldern kan göra vissa hundar rädda för sånt som den inte reagerat på tidigare. Även problem med öronen kan orsaka obehag vid plötsliga ljud.
Senast redigerad av Djitii 2016-06-29 kl. 02:15.
Citera
2016-06-29, 06:34
Medlem
En släktings hund både skiter och pissar ner sig om en bil gasar upp bredvid dom när dom går på gångbanan + massa andra ljud verkar nästan skrämma hunden in i något chocktillstånd

Ingen aning vad man kan göra åt det dock.
Citera
2016-06-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!
En släktings hund både skiter och pissar ner sig om en bil gasar upp bredvid dom när dom går på gångbanan + massa andra ljud verkar nästan skrämma hunden in i något chocktillstånd

Kastrering är väl det första man gör så att generna raderas ut.
Citera
2016-06-29, 12:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!

Det däremot är vad jag kallar för ett problem.
Nu kan jag bara tala för vad jag hade gjort o faktiskt gjorde med min ena hund som hade dessa fobier efter spökåldern.
Hon var rädd för div ljud utomhus som människor gjorde samt skällande hundar.
De skällande hundarna fixade jag genom att plåga dem än mer. Varje gång jag såg en skällande hund i bil så gick jag fram till bilen med min. Till slut tröttnade hon på att vara rädd för dem. Tog bara några dagar då jag bodde granne med en ICA-affär.
Övriga ljud försvann genom att jag helt sonika satte mig o tog en picknick på en parkbänk vid samma ICA-affär. Picknicken bestod av ett ex antal cigaretter medan hon fick sitta där bliar o människor med kundvagnar passerade.
Även detta tog ett par dagar innan hon självmant la sig på asfalten o försökte sova
Citera
2016-06-30, 13:39
Medlem
bonobonos avatar
Mycket social träning i olika miljöer brukar funka bra om man ger det litet tid, och att inte göra någon stor sak av att hon gör rätt eller reagerar. Är du lugn så känner hunden det. Ignorera saker hon reagerar på.
Kör hunden rejält trött med lek, promenader osv så kanske hunden inte är lika spänd och du kan träna genom att "råka" tappa någon sked osv.
Och vet du att det kommer ett ljud som hunden är rädd för, tex en bil osv så gör något med hunden redan innan ljud kommer och fortsätt medans ljudet övergår tex med lek, mat osv.
Någon kan ju leka med hunden i rummet bredvid medans du skramlar med disken eller nåt.
Belöna inte om hon är duktig för då har du gjort en grej av det hela.
Samma om man har en skällande hund. Börja inte skrik TYYYYST när den skäller, ignorera det istället. Eller så lär man hunden att tex skälla på kommando och då även lär hunden motsatsen vad ordet "tyst" eller "sluta" betyder och använder samma ord vid flera olika beteenden som inte är rätt. Här kan man så klart använda godis och belöning vid träning.
Citera
2016-07-02, 23:20
Medlem
Tappa mer grejer, gärna på lite lagom avstånd, busa till det efteråt ist för vänta på hunden ska bli rädd.
Klappa händer och väsnas på i lagom volym och öka när den verkar vänja sig.

Alltså tappa nåt 7 ggr om dan isf 1 ggr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in