Citat:
Ursprungligen postat av
Hellcat21
Hej!
Jag var på vårdcentralen igår där dom tog blodprover och pratade lite med mig. Hon sa i princip att om inte blodproverna visar något så vill hon sätta in antidepressiva åt mig, nästa vecka när jag har ett nytt läkarbesök.
Jag vill INTE äta antidepressiva, har jag rätt att tacka nej? Vad gör jag om hon försöker övertala mig? Hur får jag henne att förstå att jag inte vill? Kommer det bli krångel?
Jag är såå nervös inför besöket att jag inte vet vart jag ska ta vägen...
Tacksam för svar.
Klokt av dig att inte vilja börja med antideppressiva, skall bara användas i extremt svåra fall, och du verkar ju inte befinna dig i den sitsen tycker jag mig komma fram till.
Du behöver inte vara orolig, en läkare kan aldrig tvinga dig, läkare har ofta en övertro på antidepp...
Det enda du behöver säga är att du inte vill ta till antidepressiva än utan du önskar någon annan medicin och/eller terapi istället. That's it, och stå på dig! Det är du som bestämmer.
Som plan B om du fortfarande är nervös kan du ha att om övertalningen inte fungerar acceptera att börja ta skiten men sen så struntar du bara i att ta dom

Rekommenderar dock inte detta då du bara flyttar fram problemet genom att göra så men du kan ju iaf känna att du har den utvägen för att bli mindre nervös
Berätta gärna lite mer om vad du har för besvär och varför doktorn anser att du ska börja med antidepressiva. Vilket preparat vill doktorn sätta in dig på?
Lycka till! <3