2016-06-28, 18:27
Medlem
Hej!

Jag var på vårdcentralen igår där dom tog blodprover och pratade lite med mig. Hon sa i princip att om inte blodproverna visar något så vill hon sätta in antidepressiva åt mig, nästa vecka när jag har ett nytt läkarbesök.
Jag vill INTE äta antidepressiva, har jag rätt att tacka nej? Vad gör jag om hon försöker övertala mig? Hur får jag henne att förstå att jag inte vill? Kommer det bli krångel?

Jag är såå nervös inför besöket att jag inte vet vart jag ska ta vägen...

Tacksam för svar.
Citera
2016-06-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellcat21
Hej!

Jag var på vårdcentralen igår där dom tog blodprover och pratade lite med mig. Hon sa i princip att om inte blodproverna visar något så vill hon sätta in antidepressiva åt mig, nästa vecka när jag har ett nytt läkarbesök.
Jag vill INTE äta antidepressiva, har jag rätt att tacka nej? Vad gör jag om hon försöker övertala mig? Hur får jag henne att förstå att jag inte vill? Kommer det bli krångel?

Tacksam för svar.

I värsta fall blir du utskriven medicin. Du behöver inte ta dom. Förmodligen kommer du inte få något om du säger nej, men även om hon övertalar dig, så behöver du inte ta ut dom eller använda. Fast jag tycker du borde testa 2-3veckor eller en månad. Se hur det känns. Tycker alla ska testa det åtminstone. Sen vet du vad SSRI innebÄr i framtiden. Du har ju problem så medicin och droger kommer vara en del av ditt liv.
Citera
2016-06-28, 18:35
Medlem
Ratis avatar
Såklart kan du tacka nej. SSRI brukar dessutom ge mer besvärliga biverkningar än att vara till hjälp.
Citera
2016-06-28, 18:36
Bannlyst
Det är bara att klargöra att du inte vill äta den typen av medicin. Man kan få svaret att dem vill skriva ut receptet ändå men man är frivilligt villig att ta medicinen eller inte, ett fult trick gällande läkemedelssponsring.
Citera
2016-06-28, 18:37
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för svar.

Klokt av dig att inte vilja börja med antideppressiva, skall bara användas i extremt svåra fall, och du verkar ju inte befinna dig i den sitsen tycker jag mig komma fram till.

Du behöver inte vara orolig, en läkare kan aldrig tvinga dig, läkare har ofta en övertro på antidepp...

Det enda du behöver säga är att du inte vill ta till antidepressiva än utan du önskar någon annan medicin och/eller terapi istället. That's it, och stå på dig! Det är du som bestämmer.

Som plan B om du fortfarande är nervös kan du ha att om övertalningen inte fungerar acceptera att börja ta skiten men sen så struntar du bara i att ta dom Rekommenderar dock inte detta då du bara flyttar fram problemet genom att göra så men du kan ju iaf känna att du har den utvägen för att bli mindre nervös

Berätta gärna lite mer om vad du har för besvär och varför doktorn anser att du ska börja med antidepressiva. Vilket preparat vill doktorn sätta in dig på?

Lycka till! <3
Citera
2016-06-28, 18:56
Medlem
Atrocituss avatar
Du kan bara säga "nej" om hon frågar om du vill ha antidepp utskrivet. Frågan hon varför så är det bara svara "personliga skäl", mer än så behöver hon inte veta.
Citera
2016-06-28, 19:27
Medlem
Parrehs avatar
Finns såklart vettigare alternativ än psykofarmaka men läkare brukar gärna vela skriva ut antidepressiva och sen slippa patienten, en "quick fix" med andra ord.

Du har absolut ingenting att vara nervös över, fråga din läkare om alternativ till psykofarmaka om han eller hon är påstridig.
Citera
2016-06-28, 19:30
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitus
Du kan bara säga "nej" om hon frågar om du vill ha antidepp utskrivet. Frågan hon varför så är det bara svara "personliga skäl", mer än så behöver hon inte veta.

Exakt men det verkar som att TS verkar vara rädd att gå emot doktorns rekommendation...hållhake?

Rädd att doktorn blir sur och inte förlänger sjukskrivning eller liknande kanske?
Citera
2016-06-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppryckning
Exakt men det verkar som att TS verkar vara rädd att gå emot doktorns rekommendation...hållhake?

Rädd att doktorn blir sur och inte förlänger sjukskrivning eller liknande kanske?

Verkligen inte.
Jag är inte sjukskriven och har inga planer på att bli det heller.
Citera
2016-06-28, 20:28
Medlem
1c9r5s avatar
Du har rätt att säga nej men beroende på vad problemet är kan det ju finnas en stor anledning till att äta dem.
Citera
2016-06-28, 20:51
Medlem
Gonzo12s avatar
Såklart du har rätt att tacka nej. Dock får du vara förberedd på tjat. Dock är antidepressiva oftast väldigt bra. Jag slutade med mina en gång och jag har fortfarande men av den tiden utan...
Citera
2016-06-28, 21:13
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Verkligen inte.
Jag är inte sjukskriven och har inga planer på att bli det heller.

Vilket uttömmande svar

Vad är då problemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in