2016-06-28, 12:27
Medlem
Låt säga att mina barn sitter ner och tigger och alla som donerar mer än 90kr får en bok som gåva. Inget är organiserat utan 100% av summan går till mina barn.

Räknas detta som svartjobb, barnarbete eller tiggeri?

Någon som vet gränsen vad som räknas som tiggeri, svartjobb?

Jag förstår inte själv varför staten tillåter tiggeri, när de är benhårda på allt annat.
Senast redigerad av broder112 2016-06-28 kl. 12:30.
Citera
2016-06-28, 16:53
Medlem
JanTalibans avatar
Samhället tappar greppet om alltfler saker …

Min kompis blev återbetalningsskyldig på A-kassa eftersom man ansåg att han under sin arbetslöshet ”hade planerat” att öppna eget. Att planera saker kan nämligen räknas som arbete enligt A-kassans definition, även om det kanske inte matchar Skattemyndighetens definition av arbete.

Klart är att kriminalitet aldrig räkas som arbete – kriminalitet kan inte medföra tex skattesmäll eller nekat socialbidrag.

Att systematiskt bedriva tiggeri är varken kriminellt eller lagligt, varken näringsverksamhet eller hobbyverksamhet, varken förkastligt eller accepterat – samhället låtsas helt enkelt att fenomenet inte existerar.

Jag har en till fråga: Vad händer – vilket HAR hänt – om polisen påträffar en hutlöst stor mängd kontanter och innehavaren hävdar att pengarna härrör från ett stort kollektivt tiggeri?
Citera
2016-06-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban

Jag har en till fråga: Vad händer – vilket HAR hänt – om polisen påträffar en hutlöst stor mängd kontanter och innehavaren hävdar att pengarna härrör från ett stort kollektivt tiggeri?

Det händer ingenting, gåvor är skattefria. Om jag minns rätt, var det en polis som nämnde på Facebook att de visiterat en tiggare som hade nånstans runt femtontusen i kontanter på sig. Vad hände? Polisen fick sig visst en uppsträckning för att han nämnt det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in