2016-10-20, 12:14
Medlem
Ördögs avatar
Åtminstone har flera brittiska judar av tysk börd beslutat anhålla om tyskt pass.

http://www.nytimes.com/2016/08/16/world/europe/once-unthinkable-more-british-jews-seek-german-citizenship.html?_r=0

http://www.timesofisrael.com/uk-jews-seek-restoration-of-german-citizenship-post-brexit/
Citera
2016-10-20, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ministerstyre
Det tycks accelerera

Vilken skön rubrik De kommer dessvärre bli väldigt besvikna när de väl är här och får se hur Sverige är på riktigt.
Citera
2016-10-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungCharles2
Det är britter och inte britter, dessa britter vill vara medborgare i eu det känns säkrare när britterna skall ta hit sina släktingar fran somalia sa att de kan leva pa bidrag. Englands invandringspolitik är ju som sagt mer restriktiv

Tack för att du redde ut dessa oklarheter...
Citera
2016-10-20, 14:49
Medlem
FortMeades avatar
Jag som i ett annat land i EU-land i Europa känner en hel del britter här som är oroliga för vad Brexit kommer innebära för deras arbetstillstånd osv.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är britter som bott länge i Sverige men aldrig brytt sig om att skaffa medborgarskap tidigare. Nu finns det en klar anledning.
Citera
2016-10-20, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FortMeade
Jag som i ett annat land i EU-land i Europa känner en hel del britter här som är oroliga för vad Brexit kommer innebära för deras arbetstillstånd osv.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är britter som bott länge i Sverige men aldrig brytt sig om att skaffa medborgarskap tidigare. Nu finns det en klar anledning.

Givetvis handlar det främst om britter som redan bor och jobbar här. Att bli svensk medborgare för en britt som inte bor eller har anknytning hit är en process som tar minst tre år och för de flesta längre tid än så. Tror inte att halva England funderar på att ansöka faktiskt.
Citera
2016-10-20, 20:59
Medlem
Jag tror att britter vill ha ett extra svenskt medborgarskap för att de ska kunna fortsätta att vara EU-medlemmar med alla fördelar det innebär.

Man kan som nämnts i tråden ha dubbelt medborgarskap, både brittiskt och svenskt.

Har själv en närstående som efter Brexit skyndade sig att skaffa svenska pass också till sina barn (personen är själv svensk med endast svenskt medborgarskap, men bor och har fått barn i Storbritannien med en britt. Barnen fick vid födseln brittiskt medborgarskap). Nu blir det så att ena föräldern är enbart britt, den andra enbart svensk och barnen båda. Vid passkontroller får de gå i olika köer.

Att skaffa medborgarskap åt andra hållet är svårare, eftersom det kostar 20 000 kr för en svensk som vill bli brittisk medborgare.
Citera
2016-10-20, 23:13
Medlem
Mad monks avatar
För ett ögonblick kände jag glädje över att det skulle komma vettigt folk hit sen insåg även jag att det givetvis är bidragstörstande "britter" det måste handla om. Allihopa är givetvis raketforskare med.
Citera
2016-10-20, 23:17
Medlem
cerealtubemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
För ett ögonblick kände jag glädje över att det skulle komma vettigt folk hit sen insåg även jag att det givetvis är bidragstörstande "britter" det måste handla om. Allihopa är givetvis raketforskare med.

Tänk på att UK är invaderad av samma romer vi har är i Sverige Britter får gärna komma hit så länge det inte är britter Snart får vi se snyftreportage om tiggande britter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in