Citat:
Ursprungligen postat av
DaBeast
Känner någon att ni blir svagare av internet, forum och annat(spel etc)? Altså sämre självkänsla. Det ni läser, när det gäller hat och trycka ner andra.
Nu vet ni ju att de flesta som sitter framför datorn gör det som en flykt från verkligheten. Att medvetet skada sig själv är dumt.
Känner rätt ofta för att bara stänga av mig från allt som har med internet att göra. Nyheterna på TV, det man läser här, sociala medier osv gör en rätt orolig. Att läsa om vad som händer i detta land, i denna stad gör mig allt mer sugen på att lämna landet.
Mycket av min fritid går till att bara sitta och scrolla omkring på sociala medier vilket egentligen inte ger mig mycket. Att hänga på Flashback ger visserligen en någorlunda bra koll på vad som sker i världen just nu, men man blir rätt deppig och frustrerad av att läsa allt skit som händer.
Det jag däremot gillar med det sociala mediet Facebook är att diskutera inlämningar, tentor, kursmaterial osv i gruppen som är för de som går i min klass. Att bli bjuden till evenemang och se vilka som kommer/ej kommer är också grymt bra. Skitsmart om någon vill lämna ett meddelande till alla som är bjudna också. Gruppkonversationer i Messenger. Sälja saker man vill bli av med i köp-och-sälj-grupper. Eller köpa grejer billigt. Den delen av internet är fan guld.
Att hänga vid datorn några timmar om dagen har blivit en vana som har funnits sedan internet hamnade i mitt liv. Jag undrar vad jag hade gjort med tiden jag spenderat på internet om inte internet fanns.
Känner dock att jag har tid över till saker jag vill göra, men mer fritid (alltså mindre tid framför datorn) skulle inte vara helt fel. Vettetusan vad jag skulle göra med tiden bara.
Känner inte att internet ger mig sämre självkänsla. När jag var i de yngre tonåren dock så sabbade det min självkänsla mycket då man jämförde sig med bloggare och kändisar osv, men den tiden är över nu. Internet gör mig dock mer oroad, irriterad och hatisk, så jag antar att internet gör mig "svagare". Hade nog mått bättre av att leva i min egen lilla bubbla ovetandes om allt som sker omkring, men hur bra är det då?