Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Eftersom du är personligt ansvarig för alla skulder som den enskilda firman har är din kreditvärdighet = firmans kreditvärdighet (med tillägg för att du kan presentera en bra och trovärdig affärsplan och/eller orderstock som kan förbättra ditt läge).
Om du privat har obelånat/lågt belånat hus, hög lön, kapitalinkomster o.s.v förbättrar detta firmans kreditvärdighet.
Föregående års inkomst tas i beaktade, men om du slutat för att jobba heltid med firman är den förstås inte lika viktig. Den visar dock ändå vad du (antagligen) skulle kunna ha för lön om du misslyckas med firman och tar en anställning igen.
Tack för givande svar!
Jag har löst kapital "i företaget" allt så på firmakontot ca 100k justnu. Jag har inga lån eller krediter varken privat ellet på företaget.. men då har jag inte heller några tillgångar i form av hus eller så, dock har jag ju löst kapital.
Varför jag frågade är för att jag ska leasa en bil och frågade även om just detta som jag skrev, då sa han att om dom blir lite osäkra så jag kan gå in med en kontaninsats, vad de skulle bli kunde han inte svara på men jag kan med lätthet gå in med mellan 40 - 50k redan idag om dom vill ha en säkerhet..
Dock vill jag inte gå in med mer än max 50 för jag vill Ha åtminstone 50k kvar i löst kapital.