Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
IQ lär det inte vara fel på, annars skulle han inte klarat en sådan utbildning.
Lutar mer åt psykiska problem som nämnts. Kanske har han någon slags sårbarhet. Kanske har cannabis spelat in, kanske hjärntvätt.
Eller bara en sökande, sårbar, lättpåverkad personlighet?
Är hans familj medvetna om hans tillstånd tror du? Kan de vara till hjälp?
Dessvärre är man ju inget proffs. Kanske kan ni få tips av någon psykolog* om/hur detta ska hanteras på något sätt eller om man bara ska låta det vara. Ni kanske kan få råd av psykolog från Studenthälsan? Till att börja med så kan du ju beskriva situationen och beteendet för en psykolog och se vad de säger, utan att säga vem det gäller. Vet inte om man kan få sådan hjälp per telefon från Vårdguiden117?
*Eller psykiater.
EDIT:
De kanske har tips på vad som ev kunde indikera att det är allvarligt eller ej. Och tips om hur man bör förhålla sig som kompis.
Rent amatörmässigt skulle jag gissa att det har betydelse i positiv mening bara att ni har kontakt. Inte bra om han isolerar sig och bara har kontakt med sektgurus som hjärntvättar honom.
Som alla vet så var jag slarvig med hen,han och honom så skriver han från och med nu. Spelar inte så stor roll ändå.
Glömde berätta att han hoppade av utbildningen under tredje året av fem.
Hans familj vet om det, och de försöker också stötta honom men han vägrar att lyssna på varken sina vänner,familj och partner. ¨
Egentligen tror jag inte heller att han är dum eller har låg IQ för han klarade av ganska tunga ämnen med mycket teori som kräver rationellt tänkande. Men nu är det som bortblåst. Även om han själv har läst under fysiken att hans teorier inte är möjliga, så vägrar han inse.
Att man är sökande respekterar jag. Men till vilket pris?
När det går till en nivå som inte är förankrat i verkligheten, är jag ett intolerant svin som säger åt honom att han är vilsen?
Han tror ju för sjutton att han kan flyga med rätt meditering och betalade över 100 000kr .... Come on
Han röker inte så värst mycket längre. han la av med det för ca 3 månader sedan. För då fick han typ panikattacker varje gång han rökte. Började gråta, tro att hela världen var efter honom, han vet om all sanning men staten, EU och USA har en konspiration mot honom och hans sanningar