2005-11-29, 23:47
Medlem
Byfnes avatar
Om det finns en sk "masterplan" av tex Gud eller nn annan almighty. r det d inte ondigt att ha en masterplan d man nd kan pverka allt?

Det r som att gra vrsta planeringen fr att sin hund sjlv ska finna just den rtta tiken att para sig med, nr man nd lttare kan ta kontakt med garn av tiken och be om ett mte..

Skert nnu en av mina korkade resonemang med en massa fel stavningar.
Citera
2005-11-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Om det finns en sk "masterplan" av tex Gud eller nn annan almighty. r det d inte ondigt att ha en masterplan d man nd kan pverka allt?

Det r som att gra vrsta planeringen fr att sin hund sjlv ska finna just den rtta tiken att para sig med, nr man nd lttare kan ta kontakt med garn av tiken och be om ett mte..

Skert nnu en av mina korkade resonemang med en massa fel stavningar.

Det nrmaste jag kan relatera en masterplan r begreppet determinism. Einstein var fresprkare fr deterministikt tnkande eftersom alternativet var slumpartad universum och religs som han var insisterade han att Gud har en plan fr oss, vrlden r alltfr strukturerad och i en sn vacker harmoni. Det vore frbryllande om allt detta skulle ha varit av slump (drav "gud kastar inte trning").

Jag vet inte vad Einstein tyckte om den fria viljan, att kunna pverka denna plan som du anser, men som fresprkare fr hrd determinism tycker jag att allt pekar p att den fria viljan bara r en illusion.

Men ven om slumpen finns s har vi lika lite kontroll ver slumpen som nnting frutbestmt, s likt frbannat har vi ingen fri vilja.

Mjligtvis om framtida genier kan bevisa att det finns en sjl, som bestr av mrk materia som integrerar med vanlig materia p ett vldigt vldigt flummigt stt. Vid det laget r jag redo att bli frlsad av religon.
Citera
2005-11-30, 00:51
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Hela Jorden och mnskligheten med sin fria vilja (om den nu r fri som sagt) kanske bara r ett experiment som Gud (eller motsvarande) vill dra ngon slutsats utav. Typ som i Liftarens Guide Till Galaxen...
Citera
2005-11-30, 01:06
Medlem
Byfnes avatar
Jag vet inte om ni missfrstog mig. Men det jag menade var att det r ondigt att Gud har en plan fr oss, om han nd kan styra och stlla som han vill, s finns det som ingen mening att han planerar snt han har kontroll ver.

Liksom varfr skulle Gud planera, nr han nd styr allt omkring oss. Det blir lite meningslst. Drav s drar jag den frhastade slutsatsen att gud inte gr det.

Gud gud, men "the kreator" eller nn annan mktig varelse som skapade vrlden.
Citera
2005-11-30, 01:12
Medlem
Byfnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Det nrmaste jag kan relatera en masterplan r begreppet determinism. Einstein var fresprkare fr deterministikt tnkande eftersom alternativet var slumpartad universum och religs som han var insisterade han att Gud har en plan fr oss, vrlden r alltfr strukturerad och i en sn vacker harmoni. Det vore frbryllande om allt detta skulle ha varit av slump (drav "gud kastar inte trning").

Jag vet inte vad Einstein tyckte om den fria viljan, att kunna pverka denna plan som du anser, men som fresprkare fr hrd determinism tycker jag att allt pekar p att den fria viljan bara r en illusion.

Men ven om slumpen finns s har vi lika lite kontroll ver slumpen som nnting frutbestmt, s likt frbannat har vi ingen fri vilja.

Mjligtvis om framtida genier kan bevisa att det finns en sjl, som bestr av mrk materia som integrerar med vanlig materia p ett vldigt vldigt flummigt stt. Vid det laget r jag redo att bli frlsad av religon.

Intressanta resonemang! r nybrjare p sn hr slags filosofi. (egentligen alla filosofi)

Men nd, slumpen avgr inte alla situationer, mycket blir skapat av mnniskan, sen om det r pga gud som pverkat mnniskan att skapa vissa prylar r en annan sak.

Men liksom Varfr? vill gud isf gra en plan ver oss. Om han nd kan kontrollera allt.

Blev lite av en dubbel post hra men.
Citera
2005-12-11, 22:13
Medlem
Motsatsen borde vara, som nmnts peja, att man tror att allting beror p slumpen. Varenda partikel r slumpmssigt och vr illusionen av att vi kan beskriva dem beror p likheter av den stora massan. Ngot som r ganska nra modern vetenskap.
"Gud spelar inte trning" r ett svar av Einstein mot kvantfysiken som sger att man inte kan veta en partikels hastighet och position exakt samtidigt.
r fr vrigt ocks nybrjare p filosofi
Citera
2005-12-21, 00:45
Medlem
carebears avatar
En anledning fr "gud" att ha en masterplan, r ju fr att det vore altfr tidskrvande (?) att g in o pverka hela tiden. Lttare att snitsla en bana och lta saker g t det hll de bara kan g.
Sen r ju frgan om det r s, men kolla "Bruce den Allsmktige", dr har Gud verkligen fullt upp med alla bner och annat som han ska ta hand om. Kanske r drfr...
Citera
2005-12-22, 23:13
Medlem
Lost dreamers avatar
Vi har friheten att vlja, men f gr vl alla valen de kanske kunde gra, vet inte.
Vi mste nog lra oss vlja mer fr att knna oss mera fria, vi ser inte att vi stndigt lever i en myriad av val, utan beklagar att vra liv r, som, predestinerade(bestmda p frhand), och styrda bortom vr kontroll, d vi i sjlva verket mycket vl kan pverka skert 100% mer n vi gr nu, om vi gr oss mera MEDVETNA, men mnniskan, liksom jag d, fredrar ett dimmigt hlje, och slumpvalsgeneratorer, eller lter andra gra mina val.
Och sedan undrar jag varfr jag knner mej maktls
Reclaim!!

Sjlv r jag fr mycket "fan" av livets mysterier och nycker fr att leva i ngon slags hoppls slumpteori, men det kanske bara r att bekrfta ett behov fr mej; och inte att se verkligheten som den r, nvl, ingen har vl bevisat hur det ligger till, men n r jag lite romantiker..allt ns inte genom vetenskap..eller s gr det det, men inte nu..
Personligen tror jag olika ml ns genom olika medier..lika naturligt fr mej som vilken frgestllning som helst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in