Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-27, 09:28
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag måste fråga, vad är det egentligen för skillnad på en sån där hybridcykel jämfört med en sån jag har - en monark Karl? http://www.monark.se/cyklar/original...ing#bike-title

Jag minns när 'alla' hade racerhojar på 80-talet, livsfarliga bockstyren som man kallade dom med tennislinda runt styret. Fullständigt livsfarliga utan fotbroms och 4 handbromsar och växlarna på ramen. Men såna hade ju proffsen och då skulle såklart svennarna också ha dom
Ingen som har såna längre förutom en del dårar här i stan som kör med sina gamla, antingen cyklar dom med gamnacke då dom håller i hornens nedre del eller så cyklar dom med händerna nästan ihop där uppe på styret, ser väldigt vingligt ut
Men hybrydcykel är en mellanvariant av min klassiker och 80-talets livsfarliga bockstyren?
Ska man cykla i stan så är ju min väldigt bra, stabil och man sitter upprätt och har bra koll men om man ska cykla landsväg kanske hybrid är att föredra?


Detta med att avsaknad av fotbroms är farligt är bara en illusion. Rent generellt får man bättre balans på en cykel om man inte har fotbroms eftersom man kan parera genom att trampa framåt / bakåt utan att för den delen bromsa. Det har även visat sig att barn som lär sig cykla på cykel utan fotbroms lär sig snabbare då fotbromsen blir ett extra moment som stör i början.

Cykelsporten växer idag i Sverige och det finns många som fortfarande cyklar på sk racercyklar och ska man cykla på landsväg är det inget som slår just en landsvägsracer i både komfort och känsla .. Sen är det kanske inte den optimala cykeln för stadstrafik Men skulle säga att det beror mer på vem som sitter bakom styret än cyklisten i fråga

Cykeln du länkar till har som sagt väldigt lite gemensamt med en hybrid. Anledningen till att man vill ha hybrid är. Rakt styre, vettiga bromsar (ofta hydraliska skivbromsar), lättare ram samt bättre komponenter. Men det beror mycket på vem som ska använda cykeln. Jag som använder flertalet av mina cyklar som tränings och tävlingsverktyg föredrar helt enkelt en annan typ av cykel för min transportcyklning jämfört med svennebanan som utan problem klarar sig till jobbet på den cykeln du länkade
Citera
2016-07-04, 11:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Hej!

Jag är på jakt efter en ny cykel men är helt okunnig inom området.

Det jag vet är att jag behöver en prisvärd cykel som ska hålla länge. Jag kommer även att börja pendla cirka 3 mil om dagen och tänkte ha en cykel som klarar av det.

Tanken är att jag på sikt även ska cykla genom hela Sverige och cykeln jag köper nu får gärna klara av det också.

Tack!
Jag tycker att du borde fundera på en modell som är anpassad för cykelresor istället; du vill helst ha en cykel som har hål i gaffeln och ramen för att kunna montera pakethållare både fram och bak, och som är bekväm och stabilt under längre sträckor. Typ Trek 520, Surly Long Haul Trucker, osv.

Om du ska cykla så mycket så är det värt pengarna att köpa en cykel som har bättre komponenter som håller längre. Cyklar du visade på denna prisnivå har dåliga komponenter. Fundera kanske istället på att skaffa en begagnade?

Jag är cykelturist och har utfört ett tiotal cykelresor. Glöm inte att din kroppstyp/storlek har också en del med ekvationen att göra: jag är 188 cm lång, ganska stor kille. Jag föredrar 26"-hjul eftersom de är mer stabila när cykeln är lastad. Någonting att fundera på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback