Jag var förbi en gymnasieskola för ett tag sedan, de raggade elever till nästa läsår och jag var där med sonen.
Vid fysikinstutionen så förevisades en sak som lärarna inte vill eller kunde förklara och jag har grubblat på det men inte kommit på lösningen. Säkert en klassiker men jag har aldrig sett det förr.
Jag skall försöka förklara hur det var riggat.
En elmotor monterad så axeltappen pekar upp mot taket.
På denna är fäst en träregel, längd mellan 1 - 1.5 m. Regeln moteras "horisontellt" så man får en rel stor diameter.
I ena änden på regeln fästs en metallstång, ca 1 dm, riktning rakt upp. I övre änden på den stången fästs en tråd med en liten kula i änden. I viloläge hänger tråden och vikten rakt ned
I andra änden på regeln monteras en glasbägare. I denna bägare ställs ett tänt ljus. Ljuset är så pass kort att lågan skyddas av bägaren. Lågan pekar rakt upp.
Motorn startas och allt börjar snurra. Rotationshastigheten är inte så hög, ca 1-2 varv/s Självklart så svänger tråden/kulan ut från stången och har en konstant vinkel mot stången på typiskt 45 grader.
Men vad händer med ljuslågan? Skyddad av vinden pga bägaren så är den rel stabil men den börjar luta in mot rotationscentrum!
Säkert är det någon som skrattar sig harmynt av min okunnighet men jag måsta ha supit bort just den här fysikkunskapen på Kåren någon gång
Kan någon ge en förklaring?