2016-06-24, 13:34
Medlem
Vilket EU-land har att tjäna på att lämna det sjunkande EU-skeppet härnäst? Tyskland och Frankrike får väl anses uteslutet i sammanhanget, men är det omöjligt att t ex Sverige folkomröstar i frågan inom en snar framtid? Jag menar, till och med såssen Lotta Gröning skrev positivt idag i Expressen om Brexit, och antydde att Sverige borde gå samma väg.

Vilket land härnäst är frågan alltså.
Citera
2016-06-24, 13:45
Medlem
Snarare lär EU få nya medlemmar i form av Skottland och antagligen Nordirland. De vill vara med i EU, förstår du.
Citera
2016-06-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Snarare lär EU få nya medlemmar i form av Skottland och antagligen Nordirland. De vill vara med i EU, förstår du.
Men vänta nu, Skottland och Nordirland tillhör väl Brexit om jag inte har alldeles fel. Liksom Wales...Menar du att de ska söka sig tillbaka in i skiten som de nyss röstat sig ut ur?
Citera
2016-06-24, 13:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Men vänta nu, Skottland och Nordirland tillhör väl Brexit om jag inte har alldeles fel. Liksom Wales...Menar du att de ska söka sig tillbaka in i skiten som de nyss röstat sig ut ur?

Skottland har precis röstat om utträde ur Storbritannien och lämna-sidan förlorade. Jag förstår inte varför Skottland skulle vilja bort från Storbritannien när Storbritannien är med i EU men vara med EU när Storbritannien lämnar EU. Kan det verkligen vara samma människor som driver både önskemålen om utträde? Är det ens ett önskemål eller är det något media planterat? Dessutom hur många gånger och hur ofta kan man hålla folkomröstning om samma sak?

Jag kan misstänka att Danmark kanske blir nästa land att rösta om att lämna EU. Frankrike kanske efter att Le Pen väljs 2017.
Citera
2016-06-24, 14:00
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Känns som Ungern eller något liknande slaviskt land lämnar om immigrations problematiken fortsätter eller blir värre. Önskvärt vore om Rumänien kickades från EU då slipper vi kanske tiggarna.
Citera
2016-06-24, 14:04
Bannlyst
Citat:

Inte helt säkert att dom vill vara med i EU det skall isåfall folkomröstas om det och skall det gå igenom måste Skottland bli självständiga utan att tillhöra Storbritannien och jag är inte helt hundra på att de flesta skottar vill det. Skulle drabba dom ekonomiskt .
Citera
2016-06-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Skottland har precis röstat om utträde ur Storbritannien och lämna-sidan förlorade. Jag förstår inte varför Skottland skulle vilja bort från Storbritannien när Storbritannien är med i EU men vara med EU när Storbritannien lämnar EU. Kan det verkligen vara samma människor som driver både önskemålen om utträde? Är det ens ett önskemål eller är det något media planterat? Dessutom hur många gånger och hur ofta kan man hålla folkomröstning om samma sak?

Jag kan misstänka att Danmark kanske blir nästa land att rösta om att lämna EU. Frankrike kanske efter att Le Pen väljs 2017.

Skottarna har helt andra politiska uppfattningar än engelsmännen. Skottland är en ganska fattig del av Storbritannien med stora sociala problem och där majoriteten av befolkningen är vänster/Labourister och uppfattar England och London som kapitalistiska utsugare. Skottland har gynnats av att Storbritannien har varit en del av EU, man får dessutom stora frikostiga EU-bidrag för att finansiera sin sjukvård och annan samhällsnytta. Skottarna är positivt inställda till EU men nu när Storbritannien har röstat för ett utträde lär många skottar se en skotsk självständighet som en nyckel till att bli kvar i EU.

Även Nordirland som röstade för att bli kvar i EU vill hålla en folkomröstning om självständighet från Storbritannien då även dem får stora frikostiga bidrag från EU.
Citera
2016-06-24, 14:30
Medlem
Citat:
Japp, se inlägget nedan (bra skrivet). Wales är mer tveksamt, men jag nämnde inte det.
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Skottarna har helt andra politiska uppfattningar än engelsmännen. Skottland är en ganska fattig del av Storbritannien med stora sociala problem och där majoriteten av befolkningen är vänster/Labourister och uppfattar England och London som kapitalistiska utsugare. Skottland har gynnats av att Storbritannien har varit en del av EU, man får dessutom stora frikostiga EU-bidrag för att finansiera sin sjukvård och annan samhällsnytta. Skottarna är positivt inställda till EU men nu när Storbritannien har röstat för ett utträde lär många skottar se en skotsk självständighet som en nyckel till att bli kvar i EU.

Även Nordirland som röstade för att bli kvar i EU vill hålla en folkomröstning om självständighet från Storbritannien då även dem får stora frikostiga bidrag från EU.
Citera
2016-06-24, 14:42
Medlem
Citat:
Japp, se inlägget nedan (bra skrivet). Wales är mer tveksamt, men jag nämnde inte det.
Finns det i detta tidiga skede någon statistik på hur folk röstade i Brexit-frågan i just Nordirland, Skottland, Wales och diverse dom-tom-områden (franskt uttryck)?
Citera
2016-06-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Känns som Ungern eller något liknande slaviskt land lämnar om immigrations problematiken fortsätter eller blir värre. Önskvärt vore om Rumänien kickades från EU då slipper vi kanske tiggarna.
Jepp. Ungern, Tjeckien och Polen pga deras motvilja vad gäller islamisering av deras länder. Men samtidigt gillar de EU-bidragen skarpt, så vi får väl se.
Citera
2016-06-24, 14:58
Medlem
Citat:
Finns det i detta tidiga skede någon statistik på hur folk röstade i Brexit-frågan i just Nordirland, Skottland, Wales och diverse dom-tom-områden (franskt uttryck)?
Jadå:

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/23/leave-or-remain-eu-referendum-results-and-live-maps/
Citera
2016-06-24, 15:16
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender

De skottar och irländare jag träffat är rätt igenom väldigt trevliga.

Är det så att oljeindustrin i Nordsjön "tillhör" Skottland och skulle tillfalla dem vid utträde ur UK? Om de lämnar UK och endast har turism, whiskey och EU-bidrag att hänga upp ekonomin på så blir det väl rätt tunt med välfärden för dem, eller? Samma sak med Nordirland. Jag utgår från att UK inte släpper oljefälten frivilligt heller.

Att skottarna länge betraktat engelsmännen som översittare och utsugare illustrerar väl filmerna Rob Roy och Braveheart rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in