De behöver då inte längre ta emot andra EU medborgare som exempelvis från öststaterna.
Ja, det stämmer, med det handlar då om européer. Från andra länder finns det full kontroll och om vägrar ta emot européer får den egna befolkningen inte flytta till övriga Europa.
Ja, det stämmer, med det handlar då om européer. Från andra länder finns det full kontroll och om vägrar ta emot européer får den egna befolkningen inte flytta till övriga Europa.
Japp. Det jag menade var att en del "experter" anser att Brexit fick stort stöd mycket på grund av den "Eu-invandring" som skett till Storbritannien och frestat på samhällsresurserna i områden utanför London. Därav gjordes kopplingen i media att Farages "högerpopulistiska" budskap vunnit triumfer över motståndarnas ekonomiska motiv att stanna.
Men vet du vad man också borde rapportera om? Det vinnande laget, folkviljan och EU ur ett kritiskt perspektiv. Ingenting av detta gjorde man. Länka till intervjun där Fanny intervjuade en Brexit-anhängare, eller påstår du att det inte finns några i London?
Detta är agendasättande journalistik, punkt slut. End of discussion.
Jag vet inte om Fanny har intervjuat så många personer att det kan anses som att SVT vill mörklägga den vinnande sidans reaktioner. Men i vart fall, reportern frågar Fanny om vilka känslor hon mött i går kväll i London. Om vi nu fokuserar på vad hon säger och inte hur många sekunder intervjuobjekt från båda sidor fokuseras i bild.
"Känslorna var starka här i London, men sedan beror det på vem man frågar på vilket sätt känslorna var starka. Men de flesta jag mötte var förskräckta och chockade. Man måste komma ihåg att London är ett starkt fäste för stanna-sidan. Många här ville stanna kvar i EU och blev besvikna. Jag pratade med unga, gamla, kvinnor och män. Många uttryckte oro för den privata ekonomin, vad kommer att hända med mina besparingar, vad händer med huspriserna? Kommer vi att kunna resa? Hur ska vi göra med passet? Den typen av oro. Folk som drev företag och undrade hur det skulle gå med det.
Men sedan träffade jag också folk som var nöjda och glada och som firade och som ser det här som en ny chans till att just ta tillbaka kontrollen som var lämna-sidans stora slogan under kampanjen."
Reportern: "Kan du säga någonting om firandet. Märktes det på stan på något sätt?"
"Nej, det skulle jag inte vilja säga. Det var mer i samtal med personer som jag märkte att de som röstat på lämna-sidan naturligtvis var nöjda, men något större firande märktes inte. Däremot på morgonen när resultatet stod klart så blev det mycket ståhej runt protagonisten Boris Johnsson, alltså huvudpersonen för lämna-sidan. För honom var ju det här en seger. Det finns väldigt mycket bilder från när han lämnade sitt hem i går morse och möttes av en rätt stor aggressiv folkskara, folk hördes skrika "shame on you". Men det var på morgonen och jag har inte sett något mer av det under dagen. Det fanns naturligtvis de som gratulerade och hyllade Boris Johnsson och som hoppas att han ska ha en ledande roll i den framtida politiken."
Ett av problemen är nog att Fanny befinner sig just i London där stanna-sidan är stark. Hade hon eller någon annan befunnit sig i ett lämna-fäste hade nog intervjuerna sett annorlunda ut. Men fokus kanske ska ligga på rapporteringen och vad reportrar och journalisterna säger och inte exakt antal sekunder de båda sidorna har intervjuats.
801178 väljares åsikt var helt ointressanta 2014.
Man skulle inte ens ta i dem med tång.
Demokrati är vackert så länge folk röstar rätt?
Ja visst är det ironiskt. Det kommer bli riktigt härligt när SD väl en dag har över 50% och kan regera hur man vill utan några problem. Kan verkligen se framför mig hur uppstickare så som Löfvén skulle beklaga sig över att man inte respekterade deras 10-20% stora andel i riksdagen och benämna styret för en ren diktatur.
Först då blir deras hyckleri som allra mest uppenbart och förr eller senare så kommer vi dit. Hade man samarbetat med SD sedan partiets intågande i riksdagen så hade man kunnat vänta sig ett fortsatt samarbete de närmaste 50 åren, men icke då.
Typiskt medias hantering av folkomröstningen, alla vet att när en röd regeringen segrar ett val så går börsen per automatik ner för att sedan sakta klättra uppåt under mandatperioden, när en borgerlig regering segrar går börsen uppåt och kan eventuellt tappa under mandatperioden. Lika så har SD:s framgångar i val 2010 och 2014 resulterat i att börsen stigit.
Som om ett självständigt och EU-fritt Storbritannien skulle vara en katastrof för omvärlden. Har folk aldrig hört talas om den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD som Sverige, Norge, Island var medlemmar i tillsammans med Schweiz (och många andra länder)?
Kan du erkänna att du har fel nu, eller ska jag googla en hel minut och samla namn?
Trevligt. Hur "ansedda" är då dessa "ledande" ekonomer? Jag tänker mig att t.ex. Vänsterpartiets chefsekonom i Sverige skulle hävda att det vore bra ekonomiskt för Sverige att går ur EU, men att inte så mycket stöd för det är att vänta av övriga ekonomer och experter. Åtta "ledande" ekonomer, med all respekt, men det är naturligtvis inte svårt att googla fram något sådant. Men hur säkra är deras resultat? Skulle oberoende forskare kunna vidimera deras resultat att produktionen ökar med två procent, ökade reallöner och minskad arbetslöshet? Ursäkta, men pundet har precis fallit som en sten och till och med nejsidan gick igår ut och hävdade att det här skulle påverka Storbritanniens ekonomi negativt.
Trevligt. Hur "ansedda" är då dessa "ledande" ekonomer? Jag tänker mig att t.ex. Vänsterpartiets chefsekonom i Sverige skulle hävda att det vore bra ekonomiskt för Sverige att går ur EU, men att inte så mycket stöd för det är att vänta av övriga ekonomer och experter.
Hört talas om nationalekonomen Nils Lundgren? Den f.d. chefen för Sveriges Riksbank Lars Wohlin? Nationalekonomen och professorn Sören Wibe? Junilistan?
Varför var ingen av dem inbjuden till statstelevisionen som insatta kommentatorer och experter på ekonomi?
Men jag synar din bluff om påstått engagemang för demokrati och respekt för minoriteten.
Om det verkligen är så, så kan du istället börja föra samma resonemang direkt med samma argument för att det är dags för Sverige att hålla en ny folkomröstning om EU. En miljon underskrifter har samlats in för det och Sverige har röstat nej till EMU, så det är hög tid att ompröva ställningstagandet nu.
Se så! Argumentera gärna samtidigt för ny omröstning i både UK och Sverige med samma argument, men klarar du inte av det är du bara en dålig förlorare som tycker att folket röstat "fel" och det är därför du vill att resonemanget om en ny omröstning ska tas på allvar och inte bara skrattas åt som känsloreaktioner från dåliga förlorare. Om saken ska tas upp i parlamentet, ska det naturligtvis skrattas gott åt de 800.000 dåliga förlorarna även där – för det är tillåtet att hånskratta i det brittiska underhuset.
För att du ska förstå; Jag diskuterar medias roll angående rapporteringen, vilket är trådens ämne och ur min synvinkel är det flera här som fokuserar på enskilda citat av reportrar eller hur många sekunder varje sida varit i TV. Min personliga inställning är därmed inte relevant men om du vill veta den så ser jag positivt på Storbritanniens utträde. Vi slipper en stor drake i EU och de senaste årens maktförskjutning till överstatlighet inom EU har starkt ifrågasatts nu (media har rapporterat om det) och det kommer att bli en rejäl diskussion om EU:s roll och förmodligen kommer det att landa på att EU kommer att ägna sig åt det som är själva kärnan med frihandelszoonen, dvs. frihandel och de fria rörligheterna och mindre åt den överstatlighet som varit trenden. Kort sagt, jag skiter i Storbritannien, det är deras problem. Sverige och EU kommer att klara sig bra trots allt utan dem och jag ser mer bara en liten skadeglädje. Är man korkad så får man också stå för det så att säga.
Medias roll är topic här och visst skulle det vara kul att se känslomässiga yttringar från lämna-sidan, men fokus har just nu legat på att försöka analysera vad som kommer att hända den närmaste tiden och hur det här kommer att påverka Storbritannien, EU och Sverige och hur man ska gå vidare. En inte helt ointressant fråga i mina ögon.
Jag vet inte om Fanny har intervjuat så många personer att det kan anses som att SVT vill mörklägga den vinnande sidans reaktioner. Men i vart fall, reportern frågar Fanny om vilka känslor hon mött i går kväll i London. Om vi nu fokuserar på vad hon säger och inte hur många sekunder intervjuobjekt från båda sidor fokuseras i bild.
"Känslorna var starka här i London, men sedan beror det på vem man frågar på vilket sätt känslorna var starka. Men de flesta jag mötte var förskräckta och chockade. Man måste komma ihåg att London är ett starkt fäste för stanna-sidan. Många här ville stanna kvar i EU och blev besvikna. Jag pratade med unga, gamla, kvinnor och män. Många uttryckte oro för den privata ekonomin, vad kommer att hända med mina besparingar, vad händer med huspriserna? Kommer vi att kunna resa? Hur ska vi göra med passet? Den typen av oro. Folk som drev företag och undrade hur det skulle gå med det.
Men sedan träffade jag också folk som var nöjda och glada och som firade och som ser det här som en ny chans till att just ta tillbaka kontrollen som var lämna-sidans stora slogan under kampanjen."
Reportern: "Kan du säga någonting om firandet. Märktes det på stan på något sätt?"
"Nej, det skulle jag inte vilja säga. Det var mer i samtal med personer som jag märkte att de som röstat på lämna-sidan naturligtvis var nöjda, men något större firande märktes inte. Däremot på morgonen när resultatet stod klart så blev det mycket ståhej runt protagonisten Boris Johnsson, alltså huvudpersonen för lämna-sidan. För honom var ju det här en seger. Det finns väldigt mycket bilder från när han lämnade sitt hem i går morse och möttes av en rätt stor aggressiv folkskara, folk hördes skrika "shame on you". Men det var på morgonen och jag har inte sett något mer av det under dagen. Det fanns naturligtvis de som gratulerade och hyllade Boris Johnsson och som hoppas att han ska ha en ledande roll i den framtida politiken."
Ett av problemen är nog att Fanny befinner sig just i London där stanna-sidan är stark. Hade hon eller någon annan befunnit sig i ett lämna-fäste hade nog intervjuerna sett annorlunda ut. Men fokus kanske ska ligga på rapporteringen och vad reportrar och journalisterna säger och inte exakt antal sekunder de båda sidorna har intervjuats.
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Fanny: "Men sedan träffade jag också folk som var nöjda och glada och som firade och som ser det här som en ny chans till att just ta tillbaka kontrollen som var lämna-sidans stora slogan under kampanjen."
Okej, så det fanns alltså britter som var glada över att lämna EU? Men den intervjun visade inte SVT av någon anledning.
Som sagt, var någonstans är intervjun med Brexit-anhängarna? Fanny erkänner ju själv att de firade igår kväll, så då är det väl inte så svårt för en så professionell reporter som Fanny att rycka tag i en Brexit-anhängare ute på stan?
Både du och jag vet att det fanns massor med vanliga, hederliga människor ute på Londons gator som röstade för Brexit. Problemet ligger i att SVT vägrade att visa eller utföra intervjuer med dessa människor.
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det fanns ingen rapportering om vad som är viktigast för det brittiska folket. Som sagt, majoriteten av folket vill lämna EU, så rimligtvis borde denna sida bli mest intervjuad och omdiskuterad.
Eller skulle du tycka det är OK om SVT beslutar sig för att enbart intervjua Socialdemokratiska väljare om Moderaterna vinner nästa riksdagsval?
Barometern tog ut segern i förskott. Satte rubriken "knapp seger för förnuftet"
Citat:
Barometerns politiske redaktör Daniel Braw var lite för snabb med sin ledare. Barometern publicerade nämligen en ledare med rubriken ”Knapp seger för förnuftet! Nu var knappast ledaren särskilt förnuftig enligt min uppfattning. Dessutom var det rent pinsamt att Barometerns ledarredaktion tog en seger för stanna inom EU som självklar efter opinionsundersökningarna som kom under torsdagen. Daniel Braw fick under morgonen o förmiddagen skriva om sin ledare och publicera den på nätet. Den fick då en ny rubrik ”En förlust för britterna främst”.