2019-02-24, 20:58
Bannlyst
Tyskland är det enda landet i EU som kan klara sig på egen hand. England har ingen industri och kommer inte överleva länge utan tvingas gå till Kina och USA och tigga om handelsavtal. God save the Queen!
Citera
2019-02-24, 21:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Får intrycket att det inte är en ide ifrån britterna utan ifrån EU som iden har kommit

"Brexit could be delayed until 2021 under plans being explored by the EU's most senior officials, at a time of growing exasperation over Theresa May's handling of the talks, the Guardian can reveal.

A lengthy extension of the negotiating period is said by EU sources to be favoured by Donald Tusk, the European council president, should the Commons continue to reject May's deal.

Exasperation with May's handling of Brexit is growing in Brussels as senior insiders put the chance of the UK crashing out without a deal at "More than 50%". Informed sources say there is dismay that senior government figures are focused on seeking domestic political advantage and appear wilfully blind to the opposition to reopening the withdrawal agreement."

Tja, EU har säkert ingenting emot en lång förlängning, med ett undantag: Skall då britterna få rösta i EU-valet och ställa till det med en massa tokpartier i EU-parlamentet?

Om nu de brittiska förhandlarna även de landar i en lång förlängning så är det, hur som helst, typiskt brittiskt ologiskt. Å ena sidan styra emot Brexitstupet, in i det längsta, och å andra sidan, sedan acceptera en mycket lång förlängning. Jag kan tänka mig att Brexitdårarna inom dumb-Tories skulle gå bananas då!
Citera
2019-02-24, 21:29
Medlem
Madagascars avatar
Så vad händer nu? Det blir votering på onsdag fast inte om Withdrawal agreement. Guardian förklarar:

https://www.theguardian.com/politics/2019/feb/24/theresa-may-brexit-vote-delay-what-does-it-all-mean, idag
Citera
2019-02-25, 19:42
Medlem
Corbyn öppnar för ny omröstning

https://www.expressen.se/nyheter/labour-oppnar-for-ny-folkomrostning-om-brexit/

Labourledaren Jeremy Corbyn öppnar upp för en folkomröstning om ett brexit-avtal, skriver Sky News.

– På ett eller annat sätt kommer vi att göra allt i vår makt för att undvika en ”no-deal”, säger en talesperson till kanalen.
Citera
2019-02-25, 19:55
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Corbyn öppnar för ny omröstning

https://www.expressen.se/nyheter/labour-oppnar-for-ny-folkomrostning-om-brexit/

Labourledaren Jeremy Corbyn öppnar upp för en folkomröstning om ett brexit-avtal, skriver Sky News.

– På ett eller annat sätt kommer vi att göra allt i vår makt för att undvika en ”no-deal”, säger en talesperson till kanalen.

Det är den optimala utgången, det har varit för mycket tjafs och jag tror man måste bland in folkets åsikter igen.

Det är så snurrigt just nu i Storbritannien rörande brexit att jag inte tror att någon har 100% koll på läget i dagsläget, inte ens politikerna kan ha full koll på vad tusan det är som händer just nu.
Citera
2019-02-25, 20:23
Medlem
Fredrik Reinfeldt ska tala med Iain Dale på LBC snart. Intressant att höra hans ståndpunkt.
Citera
2019-02-25, 20:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Fredrik Reinfeldt ska tala med Iain Dale på LBC snart. Intressant att höra hans ståndpunkt.
Nej. Helt ointressant.
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är den optimala utgången, det har varit för mycket tjafs och jag tror man måste bland in folkets åsikter igen.

Det är så snurrigt just nu i Storbritannien rörande brexit att jag inte tror att någon har 100% koll på läget i dagsläget, inte ens politikerna kan ha full koll på vad tusan det är som händer just nu.
Det kan tyckas rimligt att man blandar in folket igen. I vanliga fall hade jag hållit med dig men som du själv är inne på... de har inte koll själva... det har urartat... och nu kommer de kanske debattera om hur en andra folkomröstning ska formuleras till allt syre är slut i vår del av vintergatan. Det enda rimliga menar jag är att EU inte ska ge dem en förlängning vilket innebär att UK lämnar utan avtal den 29e mars.
Citera
2019-02-25, 20:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej. Helt ointressant.

Det kan tyckas rimligt att man blandar in folket igen. I vanliga fall hade jag hållit med dig men som du själv är inne på... de har inte koll själva... det har urartat... och nu kommer de kanske debattera om hur en andra folkomröstning ska formuleras till allt syre är slut i vår del av vintergatan. Det enda rimliga menar jag är att EU inte ska ge dem en förlängning vilket innebär att UK lämnar utan avtal den 29e mars.

EU kan, möjligtvis ge dem en kort förlängning om May:s avtal går igenom. Men skulle det bli troligt med en ny Brexitomröstning så kan en 21 månaders förlängning ske. Såg just, för en stund, om det om 21 månaderna på antingen BBC eller CNN, så jag hade trots allt inte fel förut.

Sker inget av detta, senast i mitten av mars, så är en hård Brexit given.
Citera
2019-02-25, 21:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
EU kan, möjligtvis ge dem en kort förlängning om May:s avtal går igenom. Men skulle det bli troligt med en ny Brexitomröstning så kan en 21 månaders förlängning ske. Såg just, för en stund, om det om 21 månaderna på antingen BBC eller CNN, så jag hade trots allt inte fel förut.

Sker inget av detta, senast i mitten av mars, så är en hård Brexit given.
Mays deal kan väl inte gå igenom innan 29e mars!? Men ifall den mot förmodan skulle göra det så kan jag också tänka mig en kortare förlängning.

Nu är den andra voteringen för dealen satt till 12e mars. Men det kommer ändå bli intressant att följa debatten och votering om tillägg nu på onsdag.

Nej jag såg också att 21 månader har dykt upp igen.
Citera
2019-02-25, 22:03
Bannlyst
Brexit-tramset har spårat ur fullständigt - påminner mest om millenie-buggen

Är det bara jag som är enormt trött på allt tjat om brexit? Om hårda brexit och mjuka brexit.
Jag är ungefär lika orolig för brexit som jag var för Y2K. Inte det minsta mao.
Håller ni med eller är ni livrädda för vad som ska ske?
Citera
2019-02-25, 22:13
Medlem
Det handlar inte om att inte ha koll utan det är ett resultat av det politiska systemet. Varje MP har en skylldighet gentemot sina valkretsar. I Storbritannien är det annat typ av valsystem där segraren inte behöver få en majoritet utan det räcker att ha mest av alla. Tyvärr blir resultatet en polsk riksdag där alla vill säga sitt och det slutar med pannkaka. 5 miljoner personer som röstade på labour röstade för brexit, vilket innebär att Corbyns försök att skaka fram en ny omröstning kommer att slå bakut bland de mest rabiata brexitörerna i labour.Sen är det inte upp till EU utan till de 27 resterande länderna, EU är bara skalet aka administratören.
May har vart svag, hon lyckades inte hålla emot utlösandet av artikel 50 och därmed få med en bred majoritet i underhuset. När det väl avtalet var döds dömt sköt hon upp det istället för att förbereda för en no deal. Allt är skit, vi kommer få smaka. Det är dock lite oroande att se hur illa förberett Sverige är. 6-7 % av exporten går till UK, sen indirekt kan man bara gissa.(räknade lite
på 5%*5%*EU-export) inte hundra om jag tnkt rtt så hr dags...
Citera
2019-02-25, 22:17
Medlem
NoDeal känns som en bra utgångspunkt att förhandla ifrån för EU.
Senast redigerad av nilltre 2019-02-25 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in