2016-06-23, 22:21
Medlem
vad är det som avgör om vattnet stänker eller bara flyttar på sig utan stänk när man kör genom en vattenpöl. Är det bara farten isf vid vilken hastighet brister vattnet och blir till droppar.
/OG
Citera
2016-06-23, 22:25
Medlem
mandelbiskviers avatar
Nu snackar vi djupa tankar!
Citera
2016-06-23, 22:37
Medlem
nedboys avatar
Jag tror att den enda som har ett riktigt svar på det är vattnet självt?

Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Nu snackar vi djupa tankar!

Eller så har TS stänkt ner någon som hotar stämma TS och TS gör desperata försök för att tänka ut hur hen ska klura sig ur det?
Citera
2016-06-23, 22:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Detta är möjligen en fråga för fysikavdelningen men jag är rätt övertygad om att det inte går att räkna ut utan måste undersökas empiriskt. Inte bara hastigheten spelar roll utan även däckens bredd och mönster. Kanske även vattendjupet och indirekt temperaturen då den senare påverkar vattnets viskositet. Ju högre temperatur desto lägre viskositet och lättare att vattnet stänker.

Sedan är ju det där med att stänka inte ett riktigt binärt tillstånd heller utan det kan stänka olika mycket och definitionen av att stänka är väl inte helt entydig heller.

Kör man riktigt djävla tokfort så hinner inte däcken sjunka ner genom vattnet och då kanske stänket uteblir också. Det kan alltså finnas ett stänkmaximum där både högre och lägre hastighet ger mindre stänk.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-06-23 kl. 22:53.
Citera
2016-06-24, 00:47
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Detta är möjligen en fråga för fysikavdelningen men jag är rätt övertygad om att det inte går att räkna ut utan måste undersökas empiriskt. Inte bara hastigheten spelar roll utan även däckens bredd och mönster. Kanske även vattendjupet och indirekt temperaturen då den senare påverkar vattnets viskositet. Ju högre temperatur desto lägre viskositet och lättare att vattnet stänker.

Sedan är ju det där med att stänka inte ett riktigt binärt tillstånd heller utan det kan stänka olika mycket och definitionen av att stänka är väl inte helt entydig heller.

Kör man riktigt djävla tokfort så hinner inte däcken sjunka ner genom vattnet och då kanske stänket uteblir också. Det kan alltså finnas ett stänkmaximum där både högre och lägre hastighet ger mindre stänk.
Ujujuj,, om du bara visste vilka ekvationer det finns. Det mesta går att räkna ut eftersom att allt har ett samband. Man måste bara veta hur man gör.

Ett tips till folket: Är man inte genuint intresserad så är detta något man aldrig ska ta upp med de som besitter den kunskapen.
Själv tillhör jag skaran som tittade med bister min på fröken när hon påstod att jag inte skulle gå omkring med en miniräknare i fickan när jag blir äldre.
Skulle tro att hon tar tillbaka det uttalandet rätt lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in