• 2
  • 3
2016-06-25, 11:46
Medlem
Jag har sökt ca 10st utbildningar som är sen anmälda på ett universitet som inte tillhör skaran "populära universitet"

Undrar dock om ordningen spelar roll även här? Exempel:
1. Filosofi
2. Genusvetenskap
3. Arbetslöshetsvetenskap

Kommer jag bli antagen till nr 3 före 1 ifall det finns lediga platser "tidigare" ? Kan jag isåfall tacka ja till nr 3 och sedan ifall en plats blir tillgänglig i mitt första val någon vecka efter, då istället byta?
Citera
2016-06-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Har själv gjort mig skyldig till det - man jobbar heltid men önsketänker att man ska läsa distanskurser för det verkar intressant och sen hinner man inte..
Se PS ovan.

Ja, så är det... Man måste ju prioritera det man lever på även om man älskar att lära nytt och det är svårt att förutse när livet då och då blir lite mer stressigt...
Citera
2016-06-28, 12:13
Medlem
Boops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Jag har sökt ca 10st utbildningar som är sen anmälda på ett universitet som inte tillhör skaran "populära universitet"

Undrar dock om ordningen spelar roll även här? Exempel:
1. Filosofi
2. Genusvetenskap
3. Arbetslöshetsvetenskap

Kommer jag bli antagen till nr 3 före 1 ifall det finns lediga platser "tidigare" ? Kan jag isåfall tacka ja till nr 3 och sedan ifall en plats blir tillgänglig i mitt första val någon vecka efter, då istället byta?

Ja, ordningen spelar alltid roll. Men, om det är fullt på ditt förstahandsval men finns plats för dig på ditt andra alternativ kan du tacka ja till detta, och ändå stå som reserv till ditt förstahandsval som du senare kan byta till i mån av plats.
Citera
2016-06-28, 12:18
Medlem
Boops avatar
Såklart finns det chans att komma in på sen anmälan, men det beror helt på kurs. Jag sökte en 30-poängs kurs i franska på ett av de större universiteten bara tre-fyra dagar före kursstart och kom in. En annan gång när jag sökte Irisk kärlekspoesi () över en månad på förhand, blev jag 200:e reserv.

Förvänta dig dock inte att komma in på juristprogrammet eller något civ.ing-program bara för att de skulle råka vara öppna för sen anmälan..
Citera
2016-06-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boop
Såklart finns det chans att komma in på sen anmälan, men det beror helt på kurs. Jag sökte en 30-poängs kurs i franska på ett av de större universiteten bara tre-fyra dagar före kursstart och kom in. En annan gång när jag sökte Irisk kärlekspoesi () över en månad på förhand, blev jag 200:e reserv.

Förvänta dig dock inte att komma in på juristprogrammet eller något civ.ing-program bara för att de skulle råka vara öppna för sen anmälan..

Jag har gjort en sen anmälan och har en fråga:

Det är 39st som har sökt den utbildning jag helst vill komma in på som 1a hand, 222st totala ansökningar

Det finns 45 platser på programmet.

Förra året, dvs HT 2015 såg det ut som följande:

63st 1a hand, 327 totala ansökningar.

Urval 1: 70 antagna, 101 reserv
Urval 2: 65 antagna, 28 reserv

Vad för slutsats kan jag dra av detta? Varför står det att 70 är antagna vid Urval 1 och 65 vid Urval 2? Det kan väl inte betyda att 70+65=135st är antagna totalt?
Citera
2016-06-28, 14:31
Medlem
Boops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Jag har gjort en sen anmälan och har en fråga:

Det är 39st som har sökt den utbildning jag helst vill komma in på som 1a hand, 222st totala ansökningar

Det finns 45 platser på programmet.

Förra året, dvs HT 2015 såg det ut som följande:

63st 1a hand, 327 totala ansökningar.

Urval 1: 70 antagna, 101 reserv
Urval 2: 65 antagna, 28 reserv

Vad för slutsats kan jag dra av detta? Varför står det att 70 är antagna vid Urval 1 och 65 vid Urval 2? Det kan väl inte betyda att 70+65=135st är antagna totalt?

Som jag förstår det är det då 70 stycken som blivit erbjudna plats i det första urvalet, inte 70 som tackat ja och skall påbörja utbildningen. Några av dessa tackar alltså nej, några kommer kanske in på något de prioriterat högre och i det andra urvalet kan då de som står kvar som reserver komma in i mån av plats (därför sänks vanligen lägsta antagningspoäng till andra urvalet). Jag gissar att de gjort ett överintag på 5 platser i det första urvalet, när det fortfarande finns reserver med 65 antagna i det senare. Om du kollar på psykologprogrammet för HT2015 i Göteborg till exempel, kan du se att det står att 48 är antagna i det första urvalet och att 48 är antagna i det andra urvalet, och på programmet finns med säkerhet bara 48 platser.
Senast redigerad av Boop 2016-06-28 kl. 14:44.
Citera
2020-12-29, 19:20
Medlem
Hur länge ska man hoppas på att komma in? När slutar lärosätena erbjuda platser till sent anmälda? Tre veckor in i kursen eller vad?
Citera
2020-12-29, 22:25
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Hur länge ska man hoppas på att komma in? När slutar lärosätena erbjuda platser till sent anmälda? Tre veckor in i kursen eller vad?
Vissa kurser är öppna även när de dragit igång, så det beror nog på hur stort söktrycket till kursen är och om den är praktisk möjlighet att ansluta till efter hand.
Citera
2020-12-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Beror väl på kurs/lärosäte osv men jag fick hoppa in på en kurs via sen anmälan under kursens tredje vecka (den var på fem veckor) så klart det kan hända att man får beskedet någon vecka in. Viktigast utifrån min erfarenhet är att kontakta kursansvarige/examinatorn och fråga ifall man missat något obligatoriskt eller dylikt ifall man hoppar in efter kursstart
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in