Citat:
Ursprungligen postat av
mea03
Hej tack för svar!
Det är I centrum I en medel stor stad med runt 1.000.000 invånare. Det finns inget liknande café I staden. Försöker att hitta lokal så nära gågatan som möjligt!
Ja, du ska alltså inte öppna bredvid hembygdsgården och ha en lokal som du kan ha bröllop i lite mer lantligt.
Då måste du ju ha wifi och annat ty när jag går runt här i Stockholm ser jag många som verkar jobba på cafeerna. Kanske inte på skansen då. Hoppas jag.
Sen är det en hel del pengar i att servera alkohol också, allt skulle ju vara så hälsosamt så varför inte ta till dig vinets helande effekt vad gäller att nära din kassa?
En sak som inte finns i mitt kvarter, ingenstans knappt i sthlm, är en möjlighet att köpa en riktigt billig frukostpåse, förr när jag studerade köpte jag alltid två små mackor med ost och grönsaker plus en liten kaffe för 25 kr to go. Kanske det priset är väl lågt idag men för 30 kr bör man göra minst 15 kr bruttovinst. Och vid rätt ställe säljer du 50-100 dylika lätt i en 100000-stad. 50 kr för lite mer special och när man sitter där låter också vettigt, tror på en dylik prispolitik så det låter bra. Men en sak du glömmer är att lokalen måste fixas som det verkar. Det blir nog dyrt. Och det gäller verkligen att du är duktig på marknadsföring i det lilla. Och lönerna... Det blir svårt att ta ut någon lön på 6 mån. Jag skulle kolla med AF om en praktikant, det finns ganska många vettiga personer som inte vill sitta på Afs möten. Dessutom kan caféer få problem om ekonomin dyker. Men du verkar ha ett grundkoncept som du själv söker och längtar efter, om du nu inte är underlig bör ju andra också söka detta, men, går det ihop med lönerna och kan ni köra morgon som kväll? Vad kommer lokalen att kosta, totalt med utrustning och inredning?