2016-06-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hej!

Har du hittat en lokal till det priset? Det beror förstås på i vilken stad ni är, läget, storlek o.s.v, men det känns spontant väldigt billigt.

Hej!

Lokalen jag hittade kostade 9000 kr. Den var tyvärr redan tagen så jag rundade upp det lite I budget för nästa möjliga local

Det är mitt I centrum I en medel stor stad. Jag tänker att ett café inte behöver vara på restaurang storlek?
Citera
2016-06-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Det kostar nog 1000kr i uppkoppling, rejäl hygglig amatörwifi och telefoner.

Men allt beror ju på läget. Det bör komma 100 pers per dag, det kanske gå gå att ordna mer lönsamma tillställningar. Vill du berätta om läget?

Hej tack för svar!

Det är I centrum I en medel stor stad med runt 1.000.000 invånare. Det finns inget liknande café I staden. Försöker att hitta lokal så nära gågatan som möjligt!
Citera
2016-06-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapad
Du har inte med el, försäkring, varuinköp?! Du ska väl tillaga något du vill att kunderna ska inhandla, eller...

Du måste också tänka på oförutsedda utgifter om någon går sönder tex maskiner som används i dagligt bruk.

Har inte med de rörliga kostnader utan endast fasta. Räknad ju med att sätta priser utifrån det rörliga vilket är nästa steg.

Ja det är nog bra att ha med oförutsedda utgifter också! Däremot är detta bara en rough sketch för hur det kan se ut, oförutsedda kostnader får man ju ta när det dyker upp känns det som?

Har också en budget vid sidan om angående alla start kostnader som barista utbildning, aktiekaptial, öppningsreklam, event osv. De summorna som kräven ett stort lån.
Citera
2016-06-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mea03
Hej tack för svar!

Det är I centrum I en medel stor stad med runt 1.000.000 invånare. Det finns inget liknande café I staden. Försöker att hitta lokal så nära gågatan som möjligt!

Förlåt 100.000 inte 1.000.000!
Citera
2016-06-24, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mea03
Hej tack för svar!

Ja, du ska alltså inte öppna bredvid hembygdsgården och ha en lokal som du kan ha bröllop i lite mer lantligt.

Då måste du ju ha wifi och annat ty när jag går runt här i Stockholm ser jag många som verkar jobba på cafeerna. Kanske inte på skansen då. Hoppas jag.
Sen är det en hel del pengar i att servera alkohol också, allt skulle ju vara så hälsosamt så varför inte ta till dig vinets helande effekt vad gäller att nära din kassa?

En sak som inte finns i mitt kvarter, ingenstans knappt i sthlm, är en möjlighet att köpa en riktigt billig frukostpåse, förr när jag studerade köpte jag alltid två små mackor med ost och grönsaker plus en liten kaffe för 25 kr to go. Kanske det priset är väl lågt idag men för 30 kr bör man göra minst 15 kr bruttovinst. Och vid rätt ställe säljer du 50-100 dylika lätt i en 100000-stad. 50 kr för lite mer special och när man sitter där låter också vettigt, tror på en dylik prispolitik så det låter bra. Men en sak du glömmer är att lokalen måste fixas som det verkar. Det blir nog dyrt. Och det gäller verkligen att du är duktig på marknadsföring i det lilla. Och lönerna... Det blir svårt att ta ut någon lön på 6 mån. Jag skulle kolla med AF om en praktikant, det finns ganska många vettiga personer som inte vill sitta på Afs möten. Dessutom kan caféer få problem om ekonomin dyker. Men du verkar ha ett grundkoncept som du själv söker och längtar efter, om du nu inte är underlig bör ju andra också söka detta, men, går det ihop med lönerna och kan ni köra morgon som kväll? Vad kommer lokalen att kosta, totalt med utrustning och inredning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in