Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-21, 19:34
Medlem
Loicass avatar
Hallå där!

Kom precis hem till föräldrahemmet och tänkte fixa min gamla speldator. Den är inte superbra men i nuläget är den helt orimligt seg. Bara jag är inne på internet och scrollar så laggar den och använder typ 80% CPU.

Specs:
500gb hårddisk indelat i 2 delar, 70gb där windows är installerat (30GB ledigt) och 430gb i en annan del som i nuläget är helt tom.
320mb grafikkort
2gb ram
windows vista

Funderar på om det är fel på RAM-minnet eller hårddisken. Kanske kan det även vara så att jag installerat windows på fel sätt (..?) då jag har för mig att jag gjorde ett amatörmässigt försök att ominstallera operativsystemet för några år sedan.

Håller just på att kontrollera om det är något fel på hårddisken genom windows inbyggda felsökning. C: är klar och den var det inget fel på. D: håller på att felsökas nu.

Var tror ni felet ligger? Får inte upp några felmeddelanden och datorn startar liksom som vanligt. Den är bara sinnessjukt seg. Det är som att datorn har 10mb i RAM.
Citera
2016-06-21, 19:42
Medlem
kraftfoders avatar
Vista är obsolet. 2GB RAM är också obsolet. Enda du kan göra är att installera om burken med en "ny" vista. Det kan hjälpa lite.
Citera
2016-06-21, 19:51
Medlem
Loicass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vista är obsolet. 2GB RAM är också obsolet. Enda du kan göra är att installera om burken med en "ny" vista. Det kan hjälpa lite.

När datorn var ny fungerade det felfritt. Kunde tex spela wow, lyssna på spotify och ha flera webfönster öppna samtidigt. Idag skulle datorn lagga om man spelar tetris. Måste vara något riktigt fel någonstans. Men du tror att en ominstallation kan hjälpa?
Citera
2016-06-22, 05:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det kan hjälpas med en ny ominstallation. Men jag hade nog valt Windows 7 Home/Pro 32Bit på datorn.

Windows Vista är annars känd för att dra minnesanvändning. Windows 7 med denna utgåva finner du på piratbukten.
Citera
2016-06-22, 12:16
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loicas
När datorn var ny fungerade det felfritt. Kunde tex spela wow, lyssna på spotify och ha flera webfönster öppna samtidigt. Idag skulle datorn lagga om man spelar tetris. Måste vara något riktigt fel någonstans. Men du tror att en ominstallation kan hjälpa?
När datorn var ny, så drog varje process mindre resurser av datorn. Det har gått många år sedan den var aktuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in