• 1
  • 2
2016-06-21, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Hurdan är din världsbild? Kanske det kan vara så att du känner dig färdig med att se på dokumentärer och misstar den känslan med att ha knytit ihop säcken i en fullbordad tankeföreställning om livet?

Om du vill bli inspirerad och se världen med nya ögon krävs det kanske att du intresserar dig för att lära dig saker mer gediget och på djupet. Det tar tid, gör att man ständigt får möjlighet att känna sig korkad och öppnar ständigt oväntade dörrar. Att se på dokumentärer är i jämförelse (ofta) otillfredsställande, outmanande och skänker en falsk bild av att man skulle utveckla sitt intellekt.

Huruvida något är roligt eller utvecklande är förstås alltid högst individuellt, men jag är inte sämre än att jag kan bjuda på lite förslag:

1. particulum1 nämnde implicit meditation, vilket kan ses som utövandet i att bokstavligt talat gå bortom sin egen världsbild, vilken existerar som tankar i medvetandets förgrund. Genom något så enkelt som att sitta för dig själv i tystnad så kan du nå djupare in i medvetandets mystiska natur än du kan föreställa dig. Här finns ingen gräns för hur mycket man kan upptäcka och inse om sig själv - d.v.s. ett riktigt livstidsprojekt.

2. Eftersom din världsbild uttrycks genom språk och tankar blir den såklart vidarearbetad genom saker som att:

I) Studera matematik och vetenskap. Förslagsvis genom universitetskurser, då det kräver en del att bedriva autodidaktik inom dessa discipliner.

II) Lär dig fler språk. En bildad man bör såklart eftersträva att kunna sin tyska, sin franska, sitt latin och sin grekiska.

III) Läs texter, verk och böcker av några av de mer kända historiska tänkarna, vetenskapsmännen och filosoferna, såsom t.ex. Platon, Aristoteles, Descartes, Spinoza, Kant, Schopenhauer, Nietzsche, Kierkegaard, Whitehead, Bergson, Russel och Wittgenstein samt Kepler, Galilei, Darwin, Newton, Einstein, Schrödinger och Feynman. Det är alltid tankeväckande att läsa de direkta orden från dylika personligheter, oavsett när och var de levde. Här finns en aldrig (nåja) sinande källa av genier att läsa och studera.

Annars, som du säger, kan man ju sysselsätta sig med helt andra saker, men om du tänker dig att du redan skulle vara fullärd så behöver du en knuff i rätt riktning.

Jag måste få börja med att tacka så mycket för ditt gedigna svar! Precis vad jag vill höra!

Visst är det så att man behöver förstå detaljerna för att tydligare kunna se helheten. Jag tror det jag menar är att jag ser skalet/ siluetten och detta är liksom bara första steget, att kunna rama in what we are dealing with here. Vi har nått gränsen (inte på riktigt allt dock) på hur allt hänger ihop, nu är det bara börja fylla skalet med kunskap på djupet för att få fram en såpass tydlig bild av världen vi bara förmår.
Lite frustrerande att vårat liv inte räcker till för att snickra ihop en replika av vårat universum för att kunna säga med erfarenhet att man faktiskt Vet hur allt funkar kanske i framtiden kommer det någon sådan simulation/ spel.

Dina tips är spot on! Andra jag pratat med delar dina tankar om hur språk (ink. matematik) liksom är verktygslådan för att kunna ens börja snickra. Vi måste ha det för att kunna definiera våra tankar.
Jag menar utöver det är språk är det närmaste vi kommer Magi i den här världen. Ingen annan kraft kan genom utan vidare ansträngning antingen skapa eller ruinera fysiskt. Allt från en faders stolta ord till sin dotter till Hitlers massutrotning. Bara genom ord... det är magi. Det kan man lära sig tämja!

Jag har än inte utforskat meditationens djupaste bottnar. Det ska bli mycket spännande att ta sig an detta projekt också, kanske tom. kan expandera skalet lite till

Jag tackar ödmjukast för dina tips och ord och tar det till mig
Mvh // Micke

P.S. "....Whereas, all and everything is naturally related and interconnected."
Senast redigerad av avatar86 2016-06-21 kl. 02:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in