2016-06-20, 20:21
Medlem
Det är möjligt att trådstartaren Andeljus, har något new-age-aktigt - men det hindrar inte att han har en bra poäng. Det tycker jag fortfarande.
Jag tycker inte jag har insinuerat något? Men distinktioner behövs. Och det är väl en del av ämnet - att ha distinktion mellan sanning och lögn..

Gråzoner visst det är ett bra ord, säger något om ljus och mörker..
Citera
2016-06-20, 20:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är möjligt att trådstartaren Andeljus, har något new-age-aktigt - men det hindrar inte att han har en bra poäng. Det tycker jag fortfarande.
Jag tycker inte jag har insinuerat något? Men distinktioner behövs. Och det är väl en del av ämnet - att ha distinktion mellan sanning och lögn..

Gråzoner visst det är ett bra ord, säger något om ljus och mörker..
Därför, att tillskriva människor ond avsikt, att fördöma dem med new-age-artilleri smattrandes i tron att man är "ren" är ett självbedrägeri förstår du.

Dt är att leka med vitt och svart, det Andeljus här gör, behöva anklaga för att framstå som inte dem man "hatar"

eller, vi kan säga .. hatade.. en fråga om mognad för hans del, vilket han också emellanåt skriver, att han inte är färdig med sitt hat mot religionerna, men ännu kommer med lite väl feta hittepån taget ur sin omognad.

Det gjorde jag ocks när jag var 18 och fortfarande vid 25.. för vissa tar det en livstid, att komma till sitt nirvana.
Citera
2016-06-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Därför, att tillskriva människor ond avsikt, att fördöma dem med new-age-artilleri smattrandes i tron att man är "ren" är ett självbedrägeri förstår du.

Dt är att leka med vitt och svart, det Andeljus här gör, behöva anklaga för att framstå som inte dem man "hatar"

eller, vi kan säga .. hatade.. en fråga om mognad för hans del, vilket han också emellanåt skriver, att han inte är färdig med sitt hat mot religionerna, men ännu kommer med lite väl feta hittepån taget ur sin omognad.

Det gjorde jag ocks när jag var 18 och fortfarande vid 25.. för vissa tar det en livstid, att komma till sitt nirvana.

Alltså jag tror du har missuppfattat själva trådens ämne: Det handlar inte om att människor har onda avsikter - i alla fall inte medvetet. Dom tror nog att dom är goda som följer något gott. Men om dom i själva verket följer en (eller flera) lögner, så är det ju inte gott. Trådstartaren Andeljus, menar väl att dom i själva verket gör motsatsen. Utan att dom är medvetna om det.
Det är väl alltid en risk om man följer något - bara för att andra gör det. Dogmatiskt.
Detta med hat som du skriver, var hittar du det i den här trådens ämne?
Du menar att trådstartaren är den som bedrar sig själv. Visst det kan ju du tycka - men som jag ser det är det han som menar att religiösa är dom som blir bedragna. Du ser ju det hos honom - om han följer en viss tro - så ser du att han bedrar sig själv. Men då kan det också vara självbedrägeri att följa en annan religion.. egentligen tycker ni väl samma där..

Nu har jag gått in och skrivit lite hur jag uppfattar det. Men kanske trådstartaren Andeljus kan kommentera lite också..
Citera
2016-06-20, 21:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag anser att en medveten lögnare är "sämre" än en omedveten lögnare. Sedan finns det naturligtvis gråzoner.
Det kan även jag tycka.
Ibland kan jag skönja en stor livslögn bland en del religiösa.
Jag frågade en Muslim en gång om han bad fem gånger om dagen av kärlek och vilja eller om han gjorde det av rädsla och inrotad vanemönster och ett måste bara för att det ska vara så?
Då vaknade faan i honom.
Alltså dolde han en liten rödögd dreglande jävel inom sig som jag lockade fram med en rak och ärlig fråga.
Jag ville veta hur han tänkte om saken eller om han reflekterat om det.
Ändå var det han som ville att jag skulle fråga om just hans religion.
I och för sig är det ett vanligt fenomen bland alla.

Till TS. Ingen vet om fan själv och Gud existerar.
Kan vara så. Kan också vara tvärtom. Finns ingen Gud eller jävul.
Religion däremot är en mänsklig skapelse.
Som vaktas av små jävulusiska människor IBLAND.
Citera
2016-06-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nja, det var du som insinuerade något om distinktioner. Kan du inte stå för vad du säger?
Det är möjligt att trådstartaren Andeljus, har något new-age-aktigt - men det hindrar inte att han även har en bra poäng. Det tycker jag fortfarande. Så varför tror du inte jag står vid mitt ord?
Jag tycker inte jag har insinuerat något?
Men distinktioner behövs. Och det är väl en del av ämnet - att ha distinktion mellan sanning och lögn..
Citera
2016-06-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag anser att en medveten lögnare är "sämre" än en omedveten lögnare. Sedan finns det naturligtvis gråzoner.

Håller med dig om lögnarna. Så uppfattade jag även själva ämnet, religiösa tror sig om vara goda, och i och med att dom bekänner sig till en viss tro, så ljuger dom. Fast det är i förmodligen omedvetet.

Hela samtalet om omedveten lögn kunde utforskas lite mer. Ibland tycker jag vi alla har sådana lögner som vi hjälps åt att sprida. Kollektiva lögner. Men det är kanske en annan tråd?
Citera
2016-06-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det kan även jag tycka.
Ibland kan jag skönja en stor livslögn bland en del religiösa.

Religion däremot är en mänsklig skapelse.
Som vaktas av små jävulusiska människor IBLAND.

Håller med din beskrivning av vissa religiösa. Utifrån sett ser det ganska liknande ut. Det är ju flera religioner som använder sig av radband för att rabbla böner.
Och någon liten hätta till mössa kan man se lite varstans.
Det sjuka är att dom själva inte ser likheterna - utan tror att det är just deras religion som är sann. Det borde ju finnas många fler som såg hur lika detta är.
Såg att det ska komma ett gemensamt tempel för flera religioner - i Tyskland.. Trodde jag va, nej det var bara en gemensam byggnad med flera olika kyrkobyggnader mosker synagogor s- Man kan fortfarande inte dela rum! Möjligtvis kan man vara närmare - men alltså inte någon gemensam lokal. Man får väl vara glad för ett visst närmande..
Citera
2016-06-21, 06:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är möjligt att trådstartaren Andeljus, har något new-age-aktigt -

Citat:
men det hindrar inte att han även har en bra poäng.

New age'ismen KAN ju naturligvis ändra sig och bli vettig. Men det är frågan om det i så fall fortfarande är "new age".

Citat:
Det tycker jag fortfarande. Så varför tror du inte jag står vid mitt ord?
Jag tycker inte jag har insinuerat något?
Men distinktioner behövs. Och det är väl en del av ämnet - att ha distinktion mellan sanning och lögn..

Kom nu med belägg för din falska dikotomi istället för att svamla mera.
Citera
2016-06-21, 07:43
Medlem
Citat:
kanske trådstartaren Andeljus kan kommentera lite också..

Religiösa människor är ofta goda människor som är offer till sin religion utan att dem förstår det.

Dem tror att dem vet sanningen och tror att dem lever efter sanningens ord när dem egenteligen tror på lögnen och lever efter lögnens ord.

Men det är inte så enkelt. Jag drar inte allting över en kant: Sanningens godbitar finns det små delar av i varje religion. Men dessa godbitar är omgivna av lögner och det kan vara svårt att hitta dessa godbitar.

Människan borde ta bort all lögn och låta sanningarna vara kvar (och eventuellt hitta mer sanning).

Sanning går ihop med sanning. Ingen sanning kan utesluta en annan sanning. Eftersom sanning är det som överensstämmer med fakta eller verklighet så kan sanning inte utesluta en annan sanning.
Citera
2016-06-21, 14:07
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Religiösa människor är ofta goda människor som är offer till sin religion utan att dem förstår det.

Dem tror att dem vet sanningen och tror att dem lever efter sanningens ord när dem egenteligen tror på lögnen och lever efter lögnens ord.

Men det är inte så enkelt. Jag drar inte allting över en kant: Sanningens godbitar finns det små delar av i varje religion. Men dessa godbitar är omgivna av lögner och det kan vara svårt att hitta dessa godbitar.

Människan borde ta bort all lögn och låta sanningarna vara kvar (och eventuellt hitta mer sanning).

Sanning går ihop med sanning. Ingen sanning kan utesluta en annan sanning. Eftersom sanning är det som överensstämmer med fakta eller verklighet så kan sanning inte utesluta en annan sanning.
Det här framtänkta, var ju inte andligt, du framstår enbart som besatt av gudsidén, och jobbar med din självhävdelse, dvs ditt ego. Men har inget mad andlighet att göra, du kan troligtvis inte läsa andra relgiiösa riktigt , däremot bra på att döma att de borde tycka som DU SJÄLV.
Citera
2016-06-21, 14:10
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Du åsyftar nog misionerande religiösa. Eleelr dem som har en kyrka, du har inte och därmed är din egen religiositet som är besatthet, därför bra?

Igår talade du om att du var gud, och alla borde "vara gud" , du har satanistiska sympatier, och försökeruttrycka att egokärleken "är bäst"

är inte så säker på det alls, att din egenkärlek och livssyn är nåt för alla.
Citera
2016-06-21, 16:24
Medlem
Citat:
Det här framtänkta, var ju inte andligt, du framstår enbart som besatt av gudsidén, och jobbar med din självhävdelse, dvs ditt ego. Men har inget mad andlighet att göra, du kan troligtvis inte läsa andra relgiiösa riktigt , däremot bra på att döma att de borde tycka som DU SJÄLV.

Du har poäng i det du skriver.

Men vem bryr sig om vad man tycker - tyckande är bara mentala abstraktioner - dem är inte sanningen.

Citat:
Du åsyftar nog misionerande religiösa. Eleelr dem som har en kyrka, du har inte och därmed är din egen religiositet som är besatthet, därför bra?

En kyrka behöver inte betyda något. Det ju bara en byggnad. Kunskap betyder oändligt mycket mer och kunskap kan alla mogna själar besitta, oavsett om dem har kyrka eller inte.

Det finns många kyrkor i världen. Men vad har dem gjort för skillnad i världen? INGEN skillnad.

Jag tror att kyrkorna saknar andlig kraft. Med andlig kraft skulle dem upprätthålla frid på Jorden.

Citat:
Igår talade du om att du var gud, och alla borde "vara gud" , du har satanistiska sympatier, och försökeruttrycka att egokärleken "är bäst"

Vart skulle jag ha uttryckt sataniska sympatier? Jag skriver ju om Gudskärlek.

Citat:
är inte så säker på det alls, att din egenkärlek och livssyn är nåt för alla.

Nej, det behöver inte vara för alla.

Men allt jag skriver härstammar inte enbart från egoism. Det finns en god intention i allt jag skriver, även fast det färjas med ego. Egot är något jag måste ha kontroll över.

Jag fokuserar egenteligen på andra prioriteter än ego: medvetenhet och intention av universell kärlek (eller Gudskärlek). Men egot finns fortfarande kvar och kan jobba i bakgrunden utan att jag vet om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in