Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-20, 05:27
Medlem
tl;dr mina tankar och funderar kring skillnaden mellan den primitiva och moderna alfa-hanen.
Den primitiva är intellektuellt oförmögen att förstå sin fruktan men är därför inte rädd för lika
mycket som den moderna alfa-hanen vars konsekventa tankar gör honom till en beta, men
bara i jämförelse.

Nutidens primitiva alfa-hane:
Dig känner inte jag. Men jag och alla vet vem du är och jag vet hur korkad jag är som skriver
i "du" form i ämnet på ett forum du aldrig kommer läsa. Du är för upptagen med att följa dina
instinkter och har därför viktigare saker att göra än att läsa en beta-hanes tankar och
funderingar. Som att ligga med så många könsmogna honor du kan komma åt. Så om du tar
åt dig av det här är du långt ifrån det jag pratar om just nu men oroa dig inte, eller jo gör det,
för det kan du ändå inte hjälpa, och det är det som är skillnaden till att du faktiskt förstår den
känslan enligt nästa rubrik.
Han föds med det vi kallar för "det där". I sitt yttersta väsen talar han inga andra språk än ett:
kroppens. Den sanna alfa-hanen. Hans arv gör livet enkelt, men kort.
Man kan säga att han fruktar ingenting, men ändå allting. Han vet inte vad han är rädd för.
Det hans instinkter säger är att det som finns framför honom göder denna känslan och det ska
bort!
Vi andra avvundas denna man. Denna troll-sländans avkomma och djungelns härskare.
Vi fruktar honom. Det vi kallar för respekt.
Presidenter, olje shejker, guerilla-ledare och MMA mästare kan tyckas förakta denna man.
För det gör dem, men man tycks hittat en lösning: en bur vars storlek är proportionerlig med
faran som omgivningen åsamkas.

Den moderna alfa-hanen:
Vi tror vi känner dig men det ända sättet att verkligen känna dig är genom att förstå oss själva.
Det som jag hittills förstår är att du är inte bara rädd, du är livrädd.
Det är något som bara en alfa-hane i sina sista andetag förstår.
Du bär detta med dig från dagen dina kognitiva hjärnceller utvecklats.
Därför bär du på den gåva som alfa-hanen inte har: skrattets gåva.
Du skrattar nämligen åt vad du är rädd för som så många gånger är ofarliga.
Du är dessutom rädd för så mycket mer: svält, sjukdom, ensamhet, förödmjukelse och döden.
Dem allra flesta har minst en sån i sin bekantskap: han som provade droger först, som fick
chans på sin första tjej, som drog på en backpacker resa först i sin skola, som klappade till sin
alkoholiserade far när han vrålade på sin ynkliga fru och det som detta forum indirekt ofta tar
upp: han blev av med oskulden först.

För det som skiljer dessa titaner åt är hittills två saker: mod och instinkt.
Det dem där emot har gemensamt är resultatet, den primitiva alfa-hanens hängivelse till
sina instinkter gör honom bara snabbare.

Beta-hanen:
Du tvekar, ursäktar, ljuger och stjäl.

Du kan inte veta allting i förväg. Du måste prova innan du verkligen vet om
det är så farligt som du tror.

Det spelar ju ingen roll vad folk tycker och tänker om dig.
Någon kommer fortfarande tycka du är ett svin hur många barn du än räddar från ett
brinnande sjukhus för det du gjorde förra veckan. Det är du som bär ansvaret för din lycka
genom andra.

Det finns en sanning djupare än den du flyr från just nu. Det är ju bara en
tidsfråga innan samma fråga eller något liknande dyker upp igen.

Du har ju så du klarar dig. Det är ju kampen som sätter värdet på det vi vill ha.

Det är inte för hennes skull.

"Det finns inget att frukta förutom fruktan själv." -Franklin D. Roosevelt

Mitt sköra ego är i era händer
Senast redigerad av zippac 2016-06-20 kl. 05:31.
Citera
2016-06-20, 10:16
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippac
Vi fruktar honom. Det vi kallar för respekt.
Vilka är dessa "vi" du babblar om? Lider du av multipel personlighetsstörning?

Vid en andra genomläsning verkar din text passa bättre under (FB) Egna texter (Noveller och lyrik) snarare än under Filosofi.
Citera
2016-06-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Lider du av multipel personlighetsstörning?

Inte vad vi vet :P
Citera
2016-06-20, 16:48
Jams. Du vet ingenting om någonting.
Citera
2016-06-20, 21:59
Medlem
Nurjenfs avatar
är den moderna alfan rädd på grund av att han egentligen är utkonkurrerad av genetiskt annorlunda betas som bara väntar på att köra in den 3 mot 1? kan det vara så

många tror ju att alfan är "snäll". men egentligen så är det samma primitiva beteende som den lilla betan använder sig av. Det handlar om överlevnad som gått långt bak i leden. Man är snäll för att man måste. Det är dom i mitten som kan gå lite mer över gränsen. Men alla får passa sig.

och kvinnor bär nog oftare det korkade alfans tänk eftersom dom mer sällan "varit med".

Vi borde därför självständligen återerövra det som är vårat bortom samtycke. eftersom samtycke är för den primitive.
Senast redigerad av Nurjenf 2016-06-20 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in