2016-06-20, 00:40
Medlem
GolfWangs avatar
hej jag har fått ett sommarjobb som jag funderar på att sluta med. varje vecka händer det att man jobbar till 22 o sen dagen efter börjar man kl 6. trodde inte ens det va lagligt? då har man 8 timmar till nästa arbetspass o 8 timmar e typ vad jag behöver sova om jag ska börja 6. problemet är att det tar en halvtimme att komma hem, sen måste man varva ner med typ tv o sånt. börja förbereda inför nästa dag osv. säg att man somnar tidigast kl 00. sen ska man stiga upp kl 05. är det ok?
Citera
2016-06-20, 00:42
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
hej jag har fått ett sommarjobb som jag funderar på att sluta med. varje vecka händer det att man jobbar till 22 o sen dagen efter börjar man kl 6. trodde inte ens det va lagligt? då har man 8 timmar till nästa arbetspass o 8 timmar e typ vad jag behöver sova om jag ska börja 6. problemet är att det tar en halvtimme att komma hem, sen måste man varva ner med typ tv o sånt. börja förbereda inför nästa dag osv. säg att man somnar tidigast kl 00. sen ska man stiga upp kl 05. är det ok?
Låter som helt vanliga pass inom vård och omsorg. Alltså såvida du inte arbetar 6-22 dagligen för det vore nog olagligt.
Citera
2016-06-20, 00:43
Medlem
swebarbs avatar
låter som ett slav jobb, nä knappast ok man är väl för fan ingen robot som kan jobba sådära tycker jag?
Citera
2016-06-20, 01:19
Medlem
VincentLels avatar
Låter ganska jobbigt, tror ditt sommarjobb strider mot artikel 24 från FN:s mänskliga rättigheter:
¨Var och en har rätt till vila och fritid, innefattande skälig begränsning av arbetstiden samt regelbunden betald ledighet¨.

Källa: http://www.manskligarattigheter.se/sv/vem-gor-vad/forenta-nationerna/fn-s-allmanna-forklaring
Citera
2016-06-20, 01:42
Medlem
Enligt lagen har man rätt till 11 timmars sammanhängande dygnsvila:

13 §

Alla arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet.

I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till ska tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till

dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5. (Paragrafen ändrad genom 2005:165)

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/#2
Citera
2016-06-20, 01:43
Medlem
Fast du jobbar ju inte 06.00-22.00 varje dag, inte ovanligt att man får jobba sent inpå kvällen och sedan börja tidigt dagen efter men då får man ju också sluta tidigare.
Citera
2016-06-20, 02:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
Om jag inte hade en tillsvidareanställning på heltid utan bara en tidsbegränsad anställning, till exempel över sommaren, så hade jag tyckt att det vore kanonbra att få jobba så mycket timmar som möjligt under den perioden, dra in så mycket pengar som möjligt under den tid jag har chansen.
Citera
2016-06-20, 03:14
Medlem
Vurtnes avatar
Äh, sluta gnäll. Jag får ofta jobba dubbel-pass, 06:45 - 22:00 (Ibland blir det övertid). Sen är det upp 06:00 dagen efter.
Bara köra på!
Citera
2016-06-20, 03:47
Medlem
morbrostewarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vurtne
Äh, sluta gnäll. Jag får ofta jobba dubbel-pass, 06:45 - 22:00 (Ibland blir det övertid). Sen är det upp 06:00 dagen efter.
Bara köra på!
Fel approach va.
Bara för att idiotier förekommer flitigt och drabbar många betyder det inte att det är ok, eller att det ska accepteras, utan att fler ska reagera och protestera och tamigfan inte finna sig i sån skit.
Fler ska "gnälla" mot sådant som inte är vettigt, det är väl enda sättet att få förändring!
Citera
2016-06-20, 06:41
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vurtne
Bara köra på!

Mycket tveksamt om det är lagligt.
Citera
2016-06-20, 08:21
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Mycket tveksamt om det är lagligt.

Fullt lagligt om det inte sker flera gånger i veckan eller om man inte får någon veckovila.
Citera
2016-06-20, 09:08
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Fullt lagligt om det inte sker flera gånger i veckan eller om man inte får någon veckovila.

Vanligtvis är det inte alls lagligt men det kan finnas vissa undantag som då finns i ert kollektivavtal.
Det är ofta när det är tillåtet enligt kollektivavtal att den skall kompenseras med komtid eller högre ersättning.

Att kalla det fullt lagligt är dock en överdrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in