Citat:
Ursprungligen postat av
jrb1996
Såg den bilden skandal.
Men han (Wallin)har Hedersvakt med stor parad samt kronfänrik med livgardets fana samt m87 soldater runtom. Hans riktiga vapenbröder visar respekt.
Översten på bild är numera C LIVGARDET(!!!) samt militärregion mitt
Det var bara bild från själva ceremonin. Jag såg, när det begav sig, film från mottagandet på flygplatsen där det såg likadant ut. Några få i proper uniform, resten i en blandning av olika stridsuniformer.
Vart uniformssystem har sin plats, och klarar man inte av att klä sig enligt tjänst så har man inte i FM att göra.
Faktum är, att jag anser det vara värre av översten ifråga att inte klä sig enligt skick och fason än det är om någon sergeant eller fänrik missar det, eller inte får order om proper klädsel. Översten är föregångsman och en person många i FM ser upp till. Det är en hög grad, som de flesta i FM aldrig når. Det förpliktigar fantamig.
Men, det här var ett sidospår i debatten. För mig är det enbart intressant ur den synvinkeln att det råder en ganska långt gången uniformsslapphet i FM. Som jag tidigare påpekat så anser jag att jobb som soldat eller officer förpliktigar till ett visst uppträdande, och en vårdad klädsel som är i synk med tjänsteutövningen för tillfället.
Personligen anser jag det vara fruktansvärt sorgligt att så många anställda helst inte åker hem i uniform, eller visar sig i uniform vid högtider och andra formella eller informella sammanhang. Hur tror man någonsin att man ska kunna få tillbaka en integrerad samhällsdel av försvaret, om de som jobbar där mer eller mindre rädds att visa det?
Jag menar inte att man måste gå så långt som i USA, men det är slående vilken skillnad det är mellan hur amerikaner ser på människor i uniform, och hur svenskar ser på det. Det förvånar mig inte att människor uttrycker sådant som att det är olämpligt för en pappa eller mamma som arbetar i FM att hämta sina barn iförda uniform, men det borde å det kraftigaste beivras. Det är snarare dagis/fritidsläraren som borde få höra ett och annat om hur ett land fungerar och vad som är och inte är aktuellt för honom/henne att anmärka på.