Citat:
Ursprungligen postat av
jaggillarmat
Personligen hade jag ansett att det räcker med en rätt där alkohol är ett inslag. Det brukar ju bli tillräckligt av den varan på midsommar oavsett, att då ha det i maten känns enligt mig inte som något lyckat koncept. Men det är ju bara min åsikt.
Hade jag fått välja så hade jag kört alkoholen på huvudrätten och om det är någon rätt jag absolut inte vill ha det i så är det desserten.
Sen vet jag inte hur det blir när du blandar två alkoholsorter på huvudrätten. Har du testat det innan? Rödvin och whisky låter udda.
Om tanken fortfarande är att köra på din dessert så hade du kunnat lägga till kanderade apelsinskal på toppen, ser fint ut och smakar bra. Tror det hade passat in på din cheesecake.
Edit. Såg nu att du skrev något om ostkaka och chokladtart. Byt ut vodkan mot körsbärslikör istället så går det bättre i temat med körsbären...
Whiskeyn är ju i marinaden, och rödvinet är i såsen, jag har gjort whiskey marinerad biff förut med rödvinsås förut och det smakade gott, kan hålla med om att det är lite mycket alkohol i maten men det är bra då jag inte dricker längre, och har man köpt 70cl vodka för 500kr vill man gärna använda den i mycket

tack för dina tips, är inte helt säker på efterätten än så det där med kanderade apelsinskal låter som en riktigt fin idé, tack!