Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Men vågfunktionen är en sannolikhetsfunktion. Att vågfunktionen utbreder sig deterministiskt medför väl inte att utfallet är deterministiskt?
Antag ett par virtuella partiklar som uppstår i vakuum, existerar för ett ögonblick och sedan försvinner igen. Om vi aldrig observerade dem så finns inget spår av dem varken före eller efter. Det finns inget band vi kan backa eller köra fram så att de återuppstår. När de existerade innehöll de information som inte fanns före och inte finns efter.
jag knappast någon expert på detta, men faktum är att vågfunktionen för systemet samt mätinstrumentet förändras helt deterministiskt, och inte en jävel förstår varför man trots detta får icke deterministiska utfall när man mäter saker.
om vi nu pratar om virtuella partikelpar som skapas och förintas, så innebär det att om vi kikar efter dessa virtuella partikelpar, eller spår efter dem, så finner vi det. om ett partikelpar bildas i vakuum, som inte interagerar med någonting, och sedan förintas, så är det inte särskilt meningsfullt att prata om bildandet utav ett partikelpar öht. det är inte heller så att information skapas i samband med att partikelpar bildas och information förintas när de förintas. informationen kan istället ses som de qubits som behövs för att fullständigt specificera systemet (jag antar här att alla kvantsystem kan beskrivas fullständigt utav en uppsättning qubits). om du går in med ditt mätinstrument och mäter systemet så kommer inte det förändra informationen, annat än att du nu måste inkludera ditt mätinstrument i beskrivningen, pga att systemet och mätinstrumentet blir entangled. i vakuum fallet så antar jag att man beskriver detta i form av ett kvantiserat fält vid ett energi minimum. denna fältbeskrivning innehåller all information, inklusive parbildning och förintelse. denna beskrivning utvecklas helt deterministiskt, och således är all information bevarad.
någon som är kunnig får gärna reda allt nonsens ovan som mest är okvalificerade gissningar och intuition