Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Det mesta du skriver är vettigt förutom påståendet att det inte kan vara på något annat sätt. Varför inte? Kanske var Gud inte nykter när han skapade den mänskliga hjärnan, men det betyder ju inte att det inte hade gått att konstruera en felfri produkt om han tagit jobbet på större allvar.
Det här är en djup och bra fråga (jag kommer att byta ut "gud" mot det naturliga urvalet eftersom jag är en ateist).
Varför inte på ett annat felfritt sätt?
För det första, allt som du upplever händer i hjärnan. Alla sinnesintryck kommer förr eller senare till hjärnan som information om dig själv och omvärlden. Hjärnans uppgift är att göra det bästa av det den får serverad. Om någon tilltalar mig vid namn bland en grupp av människor tenderar jag att automatiskt använda mina två öron för att avgöra var rösten kommer från och sedan synen för en mer precis lokalisering. Jag använder inte mitt luktsinne för en precis lokalisering.
För det andra, om det är värdefullt att identifiera avsändare av information (vilket det är) måste min hörsel och syn interagera på något sätt i hjärnan:
någon pratar, var är han eller hon? Hörseln ger mig en generell riktning och hjärnan kopplar automatiskt in synen i den riktningen för att få bekräftelse från fler än ett sinnesorgan.
Hjärnan använder även lukt, smak och känsel för att identifiera vad som händer omkring oss. Hörsel och syn har längst räckvidd. Lukt smak och känsel handlar om vad som händer mycket nära: det vi kan ta på, smaka på och lukta på.
Hjärnan måste avgöra vad som är viktigast i varje situation och kopplar då in sinnena i den ordning informationen kommer in till hjärnan. Sinnesorganet som är först skriver det första generella "utkastet" till resten av hjärnan och skickar ut det i ditt neurala nätverk. "
nått har hänt ... gissar ungefär ditåt ... skicka mer information, det är bråttom".
Tänk på det ungefär så här. Ett rum med tjugo personer har inget annat sätt kommunicera än med en anteckningsbok. Personerna representerar olika sinnen och kroppsdelar. Något händer, den som är närmast boken skriver en kort notis, näst på tur läser notisen och modifierar texten och så vidare. Vid varje tidpunkt kan alla personer läsa den senaste bulletinen och välja att modifiera innehållet.
Ingen har befälet eller någon slags VD beslut om innehållet i boken. Det blir i någon mån ett demokratiskt beslut om innehållet. Innehållet ändrar sig hela tiden. När någon (eller flera) av personerna misstolkar innehållet i boken och byter ut exempelvis "smak" mot "färg" har du synestesi.
Det är min tolkning av fenomenet.
Nästa fråga är varför misstolkning sker. Det här är ett system som ständigt, inkrementellt, ändrar sig på grund av naturligt urval. Överlevnaden av en människa apa eller rådjur är beroende av av att alla sinnesorgan alltid är satt till maximal känslighet. De som har rätt kalibrering för situationen överlever. Men det betyder också att vissa individer får en misstolkning från ett sinne till ett annat (variation är ett fundament för naturligt urval).
Det finns inget överlevnadsvärde för mig personligen att känna metallsmak när jag stöter ett knä eller slår tummen med en hammare. Det räcker att det gör ont kan man tycka. Men det som sker i min interna bok gör det klart att detta är katastrofalt och andra sinnen får en signal på maximal volym. Du ser stjärnor när du slår huvudet, känner smak, lukt eller ringande ljud av en hammare på tummen.
Min tolkning.
Pro