2016-06-17, 10:44
Medlem
Mark Gs avatar
På svenska: Fluor, Klor, Brom, Jod, Astat.

På engelska: Fluorine, Chlorine, Bromine, Iodine, Astatine.

Alla de engelska har suffixet -ine (uttalas oftast /-i:n/, ibland /-ain/) vilket saknas i de svenska namnen.

Nyligen namngavs en ny halogen (atomnummer 117). Det engelska namnet är Tennessine, efter delstaten Tennessee. Frågan är vad det korrekta svenska namnet bör vara. Att bara ta det engelska namnet känns inte helt rätt. Slopa det sista e:et Tennessin? ... eller slopa hela suffixet, analogt med de övriga halogennamnen... Tenness?

http://elements.vanderkrogt.net/element.php?sym=Ts
Citera
2016-06-17, 12:44
Medlem
pyro860s avatar
Jag vet inte om man ska jämföra rakt av. Wolfram heter ju tungsten på engelska tex..
Citera
2016-06-17, 13:06
Medlem
Mark Gs avatar
Jo, men när det gäller halogenerna så är ju namnen i stort sett identiska. Det är i princip bara ändelsen ine som skiljer de engelska namnen från de svenska.

Kanske kan man motivera ett direktlån från engelskan med att engelskan numera är det främsta vetenskapsspråket, ungefär som latin och grekiska var förr. Men jag tror ändå att en viss försvenskning kan vara på sin plats. Tennessin ser mer "svenskt" ut och uttalas väl ungefär likadant som Tennessine.
Citera
2016-06-17, 17:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Jo, men när det gäller halogenerna så är ju namnen i stort sett identiska. Det är i princip bara ändelsen ine som skiljer de engelska namnen från de svenska.

Kanske kan man motivera ett direktlån från engelskan med att engelskan numera är det främsta vetenskapsspråket, ungefär som latin och grekiska var förr. Men jag tror ändå att en viss försvenskning kan vara på sin plats. Tennessin ser mer "svenskt" ut och uttalas väl ungefär likadant som Tennessine.

Så är det nog. Dessutom är inte namnen spikade ännu.
Citera
2016-06-17, 18:04
Medlem
Jag skulle helst se Tennesium, i analogi med tidigare framställda, syntetiska nuklider. De kemiska egenskaperna torde vara irrelevanta för ett grundämne med en halveringstid på något tiotal millisekunder, och stämmer hur som helst inte överens med de övriga halogenernas på grund av relativistiska effekter.

Tennessin låter som något man tar mot öroninflammation...
Citera
2016-06-17, 22:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Nyligen namngavs en ny halogen (atomnummer 117). Det engelska namnet är Tennessine, efter delstaten Tennessee.

Det stämmer väl inte? Såvitt jag erfar är detta endast ett preliminärt namn och namnbeslut fattas inte förrän 2016-11-08. Det kommer således inte att vara aktuellt med ett svenskt namn dessförinnan.

Det kan bli: Tenness.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-06-17 kl. 22:28.
Citera
2016-06-17, 22:43
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tennesium, ett grundämne med en halveringstid på något tiotal millisekunder...

Tennessin låter som något man tar mot öroninflammation...

Det torde iallafall inte vara något stort steg framåt för halogena strålkastarlampor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in