Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle 12345
Läste nyss en påstådd vetenskaplig artikel där följande påstående lämnade mig i en konfunderad sinnesstämning:
”Värderingar varierar mellan olika individer och mellan kulturer”
Detta påstående innehåller som jag ser det en tautologi där tautologin består av ”och mellan kulturer”. Att hävda att värderingar skiljer sig åt mellan individer och kulturer är utifrån min betraktelse samma sak, eftersom en kultur är något införlivat i en individ. Eftersom det inte anges några exempelvis begränsningar till "Värderingar varierar mellan olika individer" så innebär det ju de facto att det även skiljer sig mellan kulturer, precis som det gör med allt annat som är förknippat med en individ. Då kan man ju bygga vidare på påståendet i all oändlighet: ”Värderingar varierar mellan olika individer och mellan kulturer, samhällsklasser, etniciteter, kön, genus osv”
Om man väljer att tolka det annorlunda, på så sätt att man i påståendet ser på kulturen på en mer övergripande nivå så förutsätter det att det kan tänkas finnas i värderingar av både individuell och kulturell karaktär. Då blir ju gränsdragningsproblematik ett faktum. Därför förefaller inte detta tolkningsalternativ som rimligt.
Hur resonerar ni kring det här påståendet?
Bra fråga.
Du säger:
Citat:
Att hävda att värderingar skiljer sig åt mellan individer och kulturer är utifrån min betraktelse samma sak, eftersom en kultur är något införlivat i en individ.
"Kultur" är en statistisk sanning som omfattar vad flera individer håller som sant. Inte alla individer håller med men om tillräckligt många gör det kan vi säga att det är en kultur gemensam för de individer vi undersöker.
Det som är viktigt här är inte vad en speciell individ håller för sant, utan vad en grupp av individer håller som sant. Jag har inga problem med att definiera "kulturer".